Dołącz do czytelników
Brak wyników

Skuteczna sprzedaż

17 września 2019

NR 23 (Wrzesień 2019)

JAK WYKORZYSTAĆ UDZIAŁ W TARGACH DO ROZWOJU FIRMY?

0 48

Jesienią i wiosną mamy prawdziwy sezon konferencyjno-targowy. Prowadząc firmę, zajęci codziennymi obowiązkami, szukamy wydarzeń, które nie tylko pozwolą nam uzupełnić wiedzę, ale też ją pokazać! Jak w tym eventowym szale nie zwariować i z sukcesem przygotować się do udziału w wydarzeniach?

Technologia na razie nie zastąpi bezpośredniego spotkania człowieka z człowiekiem. Gdyby tak było, wrzesień, październik czy listopad nie obfitowałyby w tak wiele konferencji, jak każdego roku. Meetupy, spotkania networkingowe, konferencje, kongresy, targi… Jest w czym wybierać!

Jak zatem przygotować się do udziału w targach, aby jak najpełniej zrealizować stawiane przed nimi cele? W kilku punktach przedstawię, na co zwrócić uwagę, wybierając targi, a ponieważ coraz częściej towarzyszą im konferencje – także jak się przygotować, aby na każdym polu można było osiągnąć sukces.  

Kiedy decydujemy się na udział w konferencji czy targach, zazwyczaj przyświecają nam cztery cele: 

  1. Zdobycie nowej wiedzy, poznanie aktualnych trendów i ciekawych case studies.
  2. Podzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem. Opowiedzenie o ostatnich wdrożeniach i przemyśleniach, które im towarzyszą. 
  3. Sprzedaż naszych produktów lub usług – przedstawienie case study oraz doświadczenia często zakłada pozyskiwanie nowych zleceniodawców dla firmy.
  4. Pokazanie firmy od środka. To także jest skuteczne narzędzie to pozyskania nowych pracowników, którzy wzmocnią już istniejący zespół.


1. Jak wybrać właściwe targi?


Z jednej strony jest to przecież oczywista oczywistość, a z drugiej, jak obserwuję różne wydarzenia i ich uczestników, to wcale nie taka powszechna. Właściwe targi to nie zawsze targi branży, którą reprezentujesz. To, że jesteś dostawcą software’u dla sklepów, nie znaczy, że zawsze powinieneś uczestniczyć w targach IT. Owszem, warto być widocznym w swojej branży, ale czy to właśnie tam są Twoi klienci? Może lepiej byłoby pojechać na targi dla świata hotelarstwa czy odzieży, gdzie możesz szybciej znaleźć swoich klientów i przede wszystkim się wyróżnić. 
Wszystko zależy od Twojego celu i specyfiki branży, do której adresujesz swoje rozwiązanie. 
 

2. Czy jesteś gotowy od udziału w wydarzeniu?


Jeżeli dopiero zamierzasz rozpocząć swoją przygodę z danym produktem lub usługą, dobrze jest zaplanować, kiedy zaprezentujesz się światu. Najróżniejsze premiery mają miejsce właśnie w trakcie wydarzeń branżowych, co dodatkowo wzmacnia ich komunikację i przyspiesza dotarcie do kluczowych osób.

Ważne jest, abyś określił, kiedy będziesz gotowy, by przedstawić to, nad czym pracujesz. Chyba tylko korporacje pokazują na tego typu eventach, że szykują pewne rozwiązania, nie mając ich jeszcze gotowych dla klientów – stać je na to, by nie musieć od razu sprzedawać. Większość mniejszych biznesów, jeżeli opowie, że tworzy daną technologię, zwykle powinna być już gotowa do pierwszych testów lub wdrożeń. A to wymaga odpowiedniego przygotowania.

Czy masz zespół, który potrafi poprowadzić nowych klientów i z sukcesem zaimplementować nowe rozwiązanie? Czy jesteś przygotowany do tego, by inni mogli zobaczyć, jak działa Twój produkt i w fachowy sposób o nim opowiedzieć? 

3. Kto pojedzie na targi?


Stwierdzasz, że tak, teraz jest właściwy moment na udział w targach. Masz wybrane wydarzenie i jesteś gotów na nie pojechać i opowiedzieć o tym, co robisz. 

Musisz wtedy podjąć decyzję, kto pojedzie – kto będzie reprezentował firmę, opowiadał o Waszej aktywności. Tutaj ważny jest wybór nie tylko osób, które doskonale znają produkt. W przypadku chociażby usług IT istotne jest, żeby taka osoba umiała nie tylko technicznie, ale i biznesowo opowiedzieć o tym, co robicie – jak działa rozwiązanie w praktyce, w jakich sytuacjach najlepiej się ono sprawdza, a z czym może być trudniej.

Dlaczego o tym piszę? Ponieważ często pracownicy są wybierani na zasadzie, kto jest najbardziej dyspozycyjny w danym momencie. Czasem wysyła się też praktykantów. To bardzo poważny błąd i jest on w mojej ocenie jednym z czynników, które sprawiają, że przestajemy doceniać wartość tego typu inicjatyw. Skoro jednak wysyłamy zespoły nieprzygotowane do rozmowy z potencjalnym klientem, to czego się spodziewamy?

Istotnym aspektem jest także znajomość języków obcych. Czy osoby, które będę reprezentować firmę, pot...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy