Jak kontraktować współpracę z klientem po podpisaniu umowy?

Temat numeru

Formalne umowy są ważne, ale w praktyce potrzeba jeszcze dogadać się w czysto ludzkim aspekcie… Bardzo często realizacja usług i dostarczanie wsparcia po sprzedaży rodzą w praktyce wiele nieporozumień, dlatego warto spojrzeć na sposób komunikacji na trzech płaszczyznach: merytorycznej, proceduralnej i psychologicznej.

Czytelne, jasne, konkretne i zrozumiałe dla wszystkich zasady mogą wydawać się oczywistym kluczem do sukcesu w relacjach z klientem. Dlaczego zatem tak często dochodzi do nieporozumień w kontekście realizacji usług? Problemem jest brak precyzyjnego kontraktowania zasad współpracy, przełożonej z formalnej umowy na praktyczne działania.
Kontraktowanie to wspólne ustalenie zasad funkcjonowania w kontekście realizacji sprzedaży/zakupu, projektu, usługi czy kooperacji w zespole. Ma ono dość szerokie zastosowanie w życiu biznesowym i prywatnym. Często zaczyna się lub kończy słowami: „umawiamy się na...”, „ustaliliśmy, że… i ty robisz «x», a ja «y»”.
Generalnie przez kontraktowanie chcemy uniknąć takiej oto sytuacji:
Były sobie cztery osoby: Każdy, Ktoś, Ktokolwiek i Nikt. Trzeba było wykonać bardzo ważną pracę i Każdy został o to poproszony. Każdy był pewien, że Ktoś to zrobi. Ktokolwiek mógł to zrobić, ale Nikt tego nie zrobił. Ktoś zezłościł się z tego powodu, ponieważ było to powinnością Każdego. Każdy myślał, że Ktokolwiek mógł to zrobić, ale żadnemu z nich nie przyszło do głowy, że Nikt tego nie zrobił. Skończyło się na tym, że...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy