Jak i kiedy wpływać na decyzje klientów, czyli o sile przyzwyczajenia

Temat numeru

Praca handlowca składa się z kilku warstw. Jeśli usuniemy to, co na zewnątrz – relacje z klientem, monitoring rynku, analiza efektów – to dotrzemy do źródła: do najważniejszego kryterium oceny pracy sprzedawcy. Do sprzedaży. Jeśli jesteś handlowcem albo wspomagasz pracę sprzedawców, Twoja przyszłość zależy od tego, jak skutecznie potrafisz przekonywać do zakupów. Ale nie tylko…

Spójrzmy na statystycznego Kowalskiego (lub Kowalską, jeśli kobiety są w Twojej grupie klientów). Spośród wielu rzeczy, które lądują w ich koszyku zakupowym, znaczna część trafia tam z przyzwyczajenia. Kowalski raczej nie budzi się z ambitną myślą: „Dzisiaj zmienię pastę do zębów na nową albo wypróbuję innego dostawcę prądu”. Ja na przykład przyzwyczaiłem się do jednej marki samochodów i nie mam ochoty swoich przyzwyczajeń zmieniać – po części dlatego, że żaden producent samochodów nie próbował mi w tym pomóc. Tymczasem niemal każda kampania reklamowa skupia się na sprzedaży, a mało która mówi o zmianie przyzwyczajeń. To duży błąd. Dlatego dziś porozmawiamy o tym, jak zmieniać przyzwyczajenia.
Przyjrzymy się dwóm strategiom. Pierwsza mówi o tym, JAK zmieniać przyzwyczajenia, a druga – KIEDY. Na koniec zastanowimy się, jak zmiany utrwalać, aby Twoja praca nie poszła na marne.

POLECAMY

Jak wpływać na decyzje

Zacznijmy od JAK. Zastanówmy się, dlaczego tak bardzo kochamy status quo. Dlaczego tak trudno zmienić operatora telefonicznego, nawet jeśli ten nowy jest tańszy? Taka zmiana wiąże się z niewielkim wysiłkiem, a korzyści w perspektywie kilku miesięcy są duże. O co więc chodzi?
Żeby odpowiedzieć na to pytanie, cofnijmy się kilkaset tysięcy lat wstecz, gdy wszystko dookoła chciało nas pożreć, a na Ziemi było niewiele bezpiecznych miejsc. W tamtych czasach, jeśli nasi przodkowie znaleźli bezpieczny azyl, najczęściej zostawali tam na dłużej. Dlaczego? Bo zmiana oznaczała ryzyko. Chociaż dziś żyjemy w zupełnie innych czasach...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy