Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

14 listopada 2019

NR 24 (Listopad 2019)

Inspiracja, która działa – jak wykorzystać potencjał Instagrama w skutecznej sprzedaży

0 15

Na przestrzeni ostatnich lat obserwujemy, jak Instagram (IG) z aplikacji pełnej serduszek i pięknych zdjęć przeistacza się w skuteczne narzędzie sprzedażowe. Kolejne funkcje i możliwości otwierają marketerom – zwłaszcza w niektórych branżach – szeroki kanał docierania do nowych klientów. Jak ukroić dla siebie kawałek z tego pięknego i inspirującego tortu? Poniższe wskazówki Wam w tym pomogą.

Zanim zaczniesz... zadbaj o bezpieczeństwo!

Jest to kluczowa sprawa, o której wielu właścicieli instagramowych profili wciąż zapomina. Zajrzyj do „Ustawień”, przejdź do „Zabezpieczeń” i wybierz opcję „Uwierzytelnianie dwuskładnikowe”. Tam zdecydujesz, czy uwierzytelnianie ma następować za pomocą SMS-a, czy też dedykowanej aplikacji. W ten sposób zminimalizujesz ryzyko kradzieży konta. W ostatnim czasie serwis pozwala też kontrolować użytkownikom, jakim zewnętrznym aplikacjom i stronom udostępniamy swoje dane z IG. Funkcję znajdziesz w Ustawieniach, w zakładce Zabezpieczenia.

Połącz konto z Facebookiem

Ten krótki zabieg ułatwi Ci życie i pozwoli korzystać z możliwości sprzedażowych dostępnych na Instagramie. Po połączeniu kont na FB oraz IG zyskasz możliwość promowania postów z panelu Menedżera Reklam, będziesz mógł uruchomić możliwość oznaczania produktów w swoich postach oraz stories, a przede wszystkim zyskasz możliwość planowania postów na Instagramie w narzędziu Creator Studio (to nowa funkcja, ale myślę, że w chwili, kiedy czytasz ten artykuł, większość reklamodawców będzie mieć do niej dostęp :)). Wystarczy, że na Facebooku klikniesz w „Ustawienia”, przejdziesz do sekcji „Instagram” i wpiszesz dane logowania do swojego konta.

RamkA 1
O czym warto pomyśleć, zanim opublikujesz pierwszy post

  • Główny kierunek – promocja produktu lub marki osobistej, marka od kuchni, edukacja czy wzmacnianie zaufania przez user generated content? Pomyśl, w jakim kierunku ma się koncentrować Twoja komunikacja na Instagramie. Pragniesz ocieplić wizerunek dużej firmy? Postaw na content „od kuchni”. Chcesz zwiększyć świadomość, zbudować zaufanie do produktu? Skoncentruj się na kulisach produkcji oraz pozyskiwaniu zdjęć lub stories od zadowolonych klientów.
  • Cel – nie zawsze musi się on pokrywać z celem Twojej strategii obecności na Facebooku.
  • Grupa docelowa – zastanów się, do kogo chcesz kierować swój content. Wiek, płeć, wykształcenie i styl życia ludzi, którzy mogą najszybciej wyrazić zainteresowanie produktem, pozwoli Ci dobrze dopasować charakter zdjęć czy język w publikowanych postach.
  • Analiza konkurencji – sprawdź, jak działają gracze z tej samej branży. Nie chodzi tu o kopiowanie contentu, lecz przegląd konkurencyjnych stron, co pomoże Ci szybko sprawdzić, jakie działania lub estetyka są aktualnie na czasie, jakie pomysły działają, a które z nich nie zawsze zdają egzamin.
    Stosowanie „motywacji negatywnej” z zasady skutkuje spadkiem efektywności pracowników. 

Bez planu ani rusz

Instagram to kanał komunikacji jak każdy inny. W związku z tym trudno zakładać, że działanie bez długofalowej wizji, pomysłu i planu przyniesie oczekiwane korzyści. Jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś, przygotuj choćby podstawowy dokument, w którym opracujesz swoje działania. Co m.in. warto uwzględnić w takiej strategii? Zobacz w ramce 1.

Spójnie i z pomysłem

Spójna siatka zdjęć to wizytówka Twojego profilu. Dopasuj swój pomysł do branży, w której działasz, i ludzi, do których chcesz trafić. Zdjęcia marki produkującej ubrania dla nastolatków mogą zwracać uwagę mocnym i odważnym kolorem. Firma produkująca obuwie premium dla świadomego klienta powinna postawić na bardziej stonowany content. Zdjęcia może łączyć podobna paleta kolorystyczna, jeden element, podobny klimat fotografii, ale też układ (np. flat lay).
Tip: Może się zdarzyć, że będziesz musiał opublikować zdjęcie, które nie do końca współgra z estetyką Twojej siatki. W opcjach wybierz funkcję „Archiwizuj” – nie usuniesz zdjęcia, natomiast zniknie ono z widoku feedu.
Jeżeli mowa o wyglądzie profilu, to nie zapomnij o wyróżnionych relacjach. Spójne i ładne „okładki” będą kolejną cegiełką do wizerunku spójnego i profesjonalnie prowadzonego profilu.

Kadr, wybrany kolor lub filtr, układ grafik czy kompozycja układająca się na siatce w jedną całość – to tylko kilka pomysłów na spójny feed IG
Źródła: Klarna, Bienkovksa, Element Talks

Twoje bio

Krótki opis na szczycie profilu to jedyne miejsce, w którym możesz umieścić link (naturalnie pomijam linki w kreacjach reklamowych oraz storiesach). Wykorzystaj tę niewielką przestrzeń, aby jak najlepiej zaprezentować swoją markę. Za pomocą jednego zdania lub claimu opisz esencję tego, co robisz. Zachęć ludzi do oznaczania Twoich zdjęć hashtagami marki, skieruj ich na zakupy w swojej witrynie.

Wyróżnione relacje to jedna z przestrzeni, w której masz szansę zadbać o estetykę i spójność profilu na Instagramie
Wykorzystaj ją! Źródło: Tołpa

Zdjęcia

Te stockowe nie zdadzą egzaminu. Packshoty produktów też się nie sprawdzą. Instagram to wciąż serwis, gdzie ogromne wartości stanowi estetyka oraz inspiracja, z tego względu najlepiej działają piękne zdjęcia produktu w ujęciu lifestyle’owym. Influencerka w sukience marki lub flat lay z posiłkiem na pięknie nakrytym stole w restauracji to typowe przykłady. Wspaniale, jeżeli masz w swoim otoczeniu osobę, która jest w stanie przygotować takie profesjonalne zdjęcia. Możesz jednak sam spróbować swoich sił – dobre aplikacje do obróbki zdjęć polecam w ramce 2.

RamkA 2
Insta like a pro – te narzędzia pomogą Ci w codziennej pracy

  • Obróbka zdjęć: Adobe Lightroom, Snapseed, VSCO, Instasize, Pixlr, Colorstory
  • Sories: Unfold, Story Lab, Quickshoot, StoriesEdit
  • Hashtagi: Tagsfinder, Ingramer, Autohash
  • Planowanie postów, analityka: Planoly, Napoleon Cat, Buffer, Later (dostępne w wersji bezpłatnej oraz premium), Creator Studio

Potencjał hashtagów

Hashtagi to hiperlinki, dzięki którym Instagram klasyfikuje posty i wyświetla je osobom potencjalnie najmocniej zainteresowanym, dlatego warto wykorzystać dozwoloną ich liczbę w jak najmądrzejszy sposób. O czym pamiętać, wybierając hastagi dla swoich postów?:

  • Opracuj hashtagi marki – zachęcaj ludzi do oznaczania się za ich pomocą – w ten sposób bez problemu znajdziesz posty, w których klienci chwalą się Twoimi produktami.
  • Jakie hashtagi – jeżeli nie wiesz, które hashtagi są popularne w Twojej branży, możesz zapoznać się z działaniami konkurencji i/lub skorzystać z odpowiednich narzędzi. Znajdziesz je w ramce 2.
  • Nie za duże, nie za małe – zwracaj uwagę na liczby pojawiające się przy hashtagach. Przy zbyt dużych Twój post może zginąć wśród mnóstwa innych zdjęć, przy zbyt małych istnieje ryzyko, że hashtag nie jest jeszcze zbyt znany, albo że nie cieszy się on dużym zainteresowaniem.
  • Różne hashtagi – chociaż w narzędziach do pracy na Instagramie, np. na Planoly, masz opcję zapisywania gotowych zestawów hashtagów, to nie rekomenduję przeklejania tych samych setów pod każdym zdjęciem. Dopasuj hashtagi bezpośrednio do zdjęcia, korzystaj z nowych. Dzięki temu szybciej dotrzesz do szerszych oraz nowych grup odbiorców.

Wejdź w dialog

OK, część z komentujących to z pewnością boty, mimo to nie zapomnij o możliwie szybkim reagowaniu na komentarze lub wiadomości. Interakcje na Instagramie są traktowane po macoszemu i Twoja chęć dialogu może zostać mocno doceniona przez użytkowników. Wejdź w dialog, zadawaj pytania. Ktoś zaobserwował Twoją stronę albo polubił wyjątkowo dużo zdjęć? Koniecznie zajrzyj na jego profil, zostaw jeden czy dwa komentarze i kilka serduszek. Zaglądaj i bądź aktywny na profilach influencerek spójnych z Twoją branżą i komunikacją.

Współpracuj z influencerami

Influencerzy to dobry sposób na pozyskanie atrakcyjnego contentu oraz dotarcie do nowych grup potencjalnych klientów. Nie obawiaj się współpracy z nimi – zwłaszcza na Instagramie, gdzie estetyczne ujęcie produktu w lifestyle’owym środowisku jest niezwykle cenne i pożądane. O czym pamiętać:

  • (Nie)przypadkowe wybory – estetyka i charakter influencera są niezwykle ważne. Zweryfikuj to – jeżeli twórca znacznie odbiega od charakteru marki, to całkiem możliwe, że jego grupa d...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy