Dołącz do czytelników
Brak wyników

Inne

18 listopada 2018

NR 16 (Lipiec 2018)

Dlaczego e-maile lądują w spamie? Wpływ na wyniki sprzedaży

301

E-maile, które trafiają do spamu, to prawdziwa udręka i poważny problem dotyczący efektywności działań firm. Czy wiesz, jak sobie z tym poradzić?

Spam jest wszechobecny i każdego dnia trafia do naszych skrzynek elektronicznych. Nie lubimy go, bo zaśmieca i denerwuje. Aż chce się zapytać: Have you got anything without SPAM? Tak, dobrze kojarzysz — to jeden z tekstów kultowego miniserialu „Monty Python”, gdzie spam („mielonka”) był nierozłączną częścią menu w pewnej restauracji. Żarty żartami, ale dostarczalność e-maili ma duży wpływ na generowanie przychodu ze sprzedaży, więc najwyższa pora zacząć działać!

POLECAMY

Skąd się bierze spam?

Według raportu REDLINK E-mail marketing w Polsce z 2018 r. przeciętny Polak otrzymuje dziennie do 20 wiadomości e-mail o różnym charakterze. Wśród nich są oczywiście wiadomości niechciane, czyli spam. Co ważniejsze, problem otrzymywania niepożądanych wiadomości dotyczy aż 99% internautów. Większość adresatów nigdy ich nie czyta i od razu kasuje. Dlatego też, walcząc z takimi treściami, providerzy kont pocztowych wprowadzili na swoich skrzynkach liczne filtry, a także możliwość ręcznego oznaczania niechcianych wiadomości jako spam.

Do tej kategorii kwalifikują się przede wszystkim wiadomości niezamówione, czyli takie, na wysyłkę których odbiorcy nie wyrazili zgody (wysłane do adresatów zakupionych baz, często nielegalnie). W skład wiadomości niechcianych wchodzą także te generowane przez boty, często w języku innym niż nasz ojczysty, czy inne podejrzane e-maile od nieznanych adresatów.

Mamy własną bazę i wysyłamy zamówione treści. Czy problem nas dotyczy?

Zgodnie z prawem, zebranie zgód na komunikację e-mail marketingową to podstawa, by rozpocząć kontakt. Wiele osób myśli, że to wystarczy, aby wiadomości były skuteczne i służyły odbiorcom. Niestety, często blokadą w tworzeniu efektywnych kampanii jest aspekt techniczny wysyłek, który najczęściej jest pomijany lub zaniedbywany. To samo dotyczy e-maili transakcyjnych, czyli ważnych informacji, takich jak np. potwierdzenie rejestracji konta w systemie czy wysyłka faktury za usługę. 

Warto znać powody, przez które zamówione wiadomości od Twojej firmy mogą być traktowane jako niepożądane. Co więcej, należy reagować i w miarę możliwości zniwelować problem, zanim stanie się poważnym zagrożeniem dla marki.

Czy współdzielone IP może wpłynąć na nasze wysyłki?

Jednym z podstawowych problemów wpływających na dostarczalność wiadomości e-mail jest wykorzystywanie do wysyłki współdzielonego adresu IP. Warto pamiętać, iż większość dostawców rozwiązań do e-mail marketingu, a także hostingodawców, udostępnia do wysyłki e-mail właśnie takie współdzielone adresy. Wystarczy więc, że jeden z wielu użytkowników takiego IP roześle spam i co za tym idzie – obniży reputację serwera, a wszyscy pozostali użytkownicy odczują negatywne skutki tego zajścia. Prawie nigdy nie masz 100% gwarancji, że nie współdzielisz adresu IP ze spamerem.

Warto wziąć również pod uwagę to, iż na współdzielonym adresie IP mieszają się wysyłki marketingowe i transakcyjne wielu nadawców. Te marketingowe mają zazwyczaj dużo niższy priorytet, więc jeśli wysyłasz przez taki współdzielony adres wiadomości transakcyjne, mogą mieć one niższą dostarczalność lub wpadać do innych niż główna zakładek na skrzynce Twoich klientów.

Aby uniknąć powyższych problemów, warto więc wybrać rozwiązanie, które zapewni dedykowany adres IP. W przypadku wysyłki obu typów wiadomości warto zadbać o dwa odrębne, dedykowane adresy IP – jeden dla wiadomości marketingowych, drugi dla transakcyjnych.

Czy powinniśmy coś robić z naszą bazą mailingową? 

Niezależnie od rodzaju wysyłanych wiadomości e-mail, zawsze warto dbać o higienę bazy mailingowej.

Jak robić to skutecznie? Należy kontrolować odbicia:

  • twarde odbicia (hard bounce) usuwać od razu po każdej wysyłce,
  • miękkie odbicia (soft bounce) usuwać po 3-5 powtórzeniach tego błędu w kolejnych wysyłkach,
  • wiadomości oznaczone jako spam (spam bounce) warto usuwać, a jeśli jest ich wyjątkowo dużo (> 1% wysyłki), zwrócić się z ...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy