Myśląc o konsumencie, myśl o nim jak o zwykłym człowieku. On robi zakupy w jakimś celu – kieruje się własnymi pragnieniami. Nie zależy mu na tym, aby wydać pieniądze, ale żeby zaspokoić swoje potrzeby. Błędnym podejściem jest postrzeganie konsumenta jako okazję do pomnożenia zysku, ofiarę do wciśnięcia czegoś, czego nikt nie chce, czy też osobę, która nieustannie czegoś od Ciebie chce. Z pozoru wydaje się to oczywiste, jednak zastanówmy się: czy rzeczywiście tak nie jest?
Sprzedawcy w sklepach interesują się klientami, którzy wydają się bardziej obiecujący – patrzą na to, jak są ubrani, ile mają lat i czy wiedzą, czego szukają. Kelnerzy chcą sprzedać dania i produkty, które wkrótce mogą być do wyrzucenia – „Może skuszą się Państwo na jakiś deser? Mamy przepyszną szarlotkę domowej roboty”. Pytanie tylko, czy „ta szarlotka” to świeżo upieczone ciasto, czy wypiek, który po prostu się nie sprzedał od paru dni. Spójrzmy prawdzie w oczy: jeżeli pracujesz w handlu, musisz liczyć się z tym, że klient to Twój pan, a Twoją rolą jest zaspokajanie jego potrzeb, oferując jakość na najwyższym poziomie.
Postaw się na jego miejscu. Żyjemy w czasach, kiedy nie kupujemy już wyłącznie produktu albo usługi, ale też doświadczenia i emocje towarzyszące nam podczas zakupów i konsumpcji. Przyzwyczailiśmy się
do wygody i pewnego standardu obsługi, których nie można już teraz obniżyć. Sam rytuał robienia zakupów jest pewnego rodzaju celebracją. Konsumenci chcą kupować, ponieważ właśnie po to zarabiają pieniądze. Tak samo jak Ty.
POLECAMY
Offline vs. online
Z początku było tak: chodziliśmy do galerii handlowych, gdzie mogliśmy znaleźć większość marek pod jednym dachem. To, gdzie dokonywaliśmy zakupu, szukając spodni, zegarka czy torebki, nie mia...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!