Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru , Niezbędnik handlowca

26 stycznia 2021

NR 31 (Styczeń 2021)

CZAS NA ZMIANY, czyli jak najlepiej przygotować się do pracy w nowej branży

127

Rynek pracy ulega ciągłym zmianom. Przechodzi płynnie przez rynek pracownika w rynek pracodawcy i odwrotnie. Jest to naturalne zjawisko i w ostatnich czasach mogliśmy te zmiany obserwować kilkukrotnie. Mają na nie wpływ zarówno ruchy pracowników, jak i pracodawców. Następują też cykliczne rotacje zatrudnienia. Często mają one miejsce w całej gospodarce, a czasami dotykają poszczególnych sektorów lub tylko niektórych branż. Przyczyn można szukać również na płaszczyźnie sytuacji gospodarczo-przemysłowej kraju, a nawet politycznej.

Już jakiś czas temu wkroczyliśmy w etap, kiedy zmiana pracy nikogo nie dziwi. Współcześnie zmieniamy pracę częściej niż kiedykolwiek wcześniej. Osoby, które całe swoje życie zawodowe przepracowały w jednej firmie, możemy spotkać już coraz rzadziej. Tempo rozwoju technologii, a także dynamicznie zmieniający się rynek zmuszają pracowników do coraz większej elastyczności. Do lamusa odchodzi przeświadczenie, że pracę zmieniają ludzie młodzi. Takie zmiany dotyczą wszystkich aktywnych zawodowo generacji.

POLECAMY

Zmiana pracy kojarzy nam się głównie z przejściem między organizacjami i objęciem stanowiska w obrębie dotychczasowych zadań lub ze względu na awans i objęcie obowiązków na szerszą skalę. Tymczasem wielokrotnie jest to zmiana bardziej drastyczna i dotyczy transferu do innej branży. Taki przeskok to ewidentna rewolucja w życiu zawodowym.

Jakie są najczęstsze przyczyny takich rewolucyjnych zmian zatrudnienia? Z jakiego powodu decydujemy się na ten niełatwy krok i się przebranżawiamy? Takich powodów może być wiele. Nierzadko mogą się one na siebie nakładać, a takie nawarstwienie powoduje, że potrzeba zmiany branży zaczyna dominować nad innymi.

Powody zmiany

Brak perspektyw rozwoju w obecnym miejscu pracy to najczęstszy zaraz po wynagrodzeniu powód zmiany. Po latach pracy na tym samym stanowisku i w obrębie tych samych obowiązków nadchodzi moment, w którym mamy wrażenie, że nauczyliśmy się już wszystkiego i jesteśmy ekspertami w tym, co robimy. Tymczasem przed nami nie pojawiają się perspektywy na awans, na udział w nowych, projektach lub interesujących szkoleniach. Naturalne jest, że w takiej sytuacji zaczynamy myśleć o zmianie pracy. No, chyba że jest nam dobrze, wygodnie i bezpiecznie, i chcemy podtrzymywać to status quo.

Innym częstym powodem może być brak satysfakcji z wykonywanej pracy. Pojawia się nuda, brak motywacji, a nawet początki wypalenia. Kiedy środowisko, w którym pracujemy, staje się uciążliwe, powoduje spadek motywacji, a poranne wyjście do pracy to walka z samym sobą, to zmiana musi nastąpić prędzej czy później. To normalne, że chcemy robić to, co sprawia nam przyjemność, chcemy czuć się dobrze na stanowisku, które piastujemy, i mieć z pracy fun. Kiedy pojawiają się wątpliwości „czy ja naprawdę chcę, to robić?”, zaczynamy zastanawiać się, czy wina leży w firmie, w której pracujemy, czy może droga, którą obraliśmy jakiś czas temu, nie okazała się tą właściwą… W przypadku osób na początku swojej kariery zawodowej może okazać się, że studia, które wybraliśmy, nie pozwoliły nam na objęcie pracy, która wcześniej nas tak „kręciła” i „że to wszystko inaczej wyglądało z perspektywy studenta i w ogóle to nie jest to, o co nam wtedy chodziło”. W takiej sytuacji zmiana pracodawcy w obrębie branży nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Wówczas pojawia się konieczność przebranżowienia się.

Zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym spotykamy tzw. niespokojne dusze. To osoby, które potrzebują ciągłych zmian i dodatkowych bodźców. Są wymagającymi pracodawcami, ale i pracownikami. Takie niespokojne osobowości zazwyczaj nie są w stanie zatrzymać się w jednej organizacji na dłużej i skaczą między firmami i branżami. Gdybyśmy prześledzili historię kariery zawodowej takiej osoby, okazałoby się, że ma bardzo bogate doświadczenie z wielu branż i stanowisk. Wynika to głównie z silnej, wewnętrznej potrzeby zmiany. Takie osoby decyzje o zmianach podejmują bardzo łatwo i szybko oraz wprowadzają je zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnie. Są organizacje, które z chęcią zatrudniają takie niespokojne osobowości, ponieważ zawsze dodają świeżości i kolorytu do codziennej pracy, ale w znacznej części występują takie, które preferują osoby, które zwiążą się z nimi na dłużej.

Często decyzja o zmianie firmy, stanowiska, a nawet branży pojawia się w sytuacji, gdy na horyzoncie pojawia się oferta, która kusi lepszymi warunkami finansowymi. Zazwyczaj taka zmiana wiąże się 
z długotrwałym wdrożeniem, nauką nowych zadań, szkoleniami i kursami. Trud włożenia dodatkowego wysiłku staje się jednak opłacalny na tyle, że podejmujemy decyzję o takiej zmianie i przenosimy się 
do innej branży.

Sytuacja gospodarcza danego kraju niejednokrotnie zmuszała znaczną część osób zatrudnionych w danej branży do zmiany swoich kwalifikacji i poszukiwania zatrudnienia w innej. Takie sytuacje mają miejsce, kiedy tempo rozwoju technologii w przemyśle generuje większą podaż pracy niż jest na nią popyt. Z każdym rokiem zbliżamy się do sytuacji, w której maszyny zastąpią ludzi na halach produkcyjnych oraz magazynowych, a specjaliści z doświadczeniem i wiedzą w wąskiej dziedzinie będą musieli zmierzyć się z przebranżowieniem.

Innymi powodami zmiany branży mogą być życiowe zmiany, takie jak przeprowadzka do innego miasta lub nawet innego kraju. W sytuacji, kiedy rynek nasycony jest specjalistami o tych samych kwalifikacjach, które posiadamy, możemy zdecydować się na przebranżowienie i podjęcie pracy w zupełnie innym charakterze niż dotychczas. Życiowa zmiana to również decyzja o własnym biznesie. W takim przypadku w zależności od tego, na jaki profil działalności się 
zdecydujemy, niezbędne jest nabycie umiejętności zarządzania własnym biznesem, a także wiedza o branży, w której będziemy prowadzić działalność.

Akceptacja nowych wyzwań

Osoby, które decydują się na przebranżowienie po kilku, kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu latach pracy, mają przed sobą trudne zadanie akceptacji faktu, że stoją w punkcie startu prawie od zera. Dla niektórych to zadanie okazuje się problematyczne, a dla innych jest to zwyczajnie kolejne wyzwanie, którego szybko się podejmują i zaczynają działać. Zazwyczaj okazuje się, że takie wyzwanie podejmują osoby, które same zdecydowały się na zmianę, a z problemem borykają się osoby, które do takich zmian zostały zmuszone. Choć i to nie jest regułą. Osobowość i siła charakteru zawsze będą dominować w podejściu do zmian.

Co zrobić, kiedy nagle okazuje się, że musimy rzucić się na głęboką wodę – całkowicie zmienić nas ze życie zawodowe i się przebranżowić? Jak poradzić sobie z brakiem doświadczenia? Od czego zacząć?
Najważniejsze, co należy zrobić, to dokładnie przeanalizować swoje mocne i słabe strony, aby móc podjąć decyzję, w jakim kierunku chcemy się dalej rozwijać i w jakim obszarze będziemy szukać pracy. Podsumowanie swojej dotychczasowej kariery jest kluczowe.

  • Kiedy czujemy się spełnieni w pracy?
  • Jakie umiejętności z naszego CV są uniwersalne?
  • Które z nich są kluczowe dla ewentualnych przyszłych pracodawców?
  • Jakie działania przynoszą Ci satysfakcję i sprawiają przyjemność?
  • Może istotne jest, aby pracę łączyć z pasją?
  • W jakiej branży jest potencjał i zapotrzebowanie na specjalistów?

Taka analiza da nam obraz naszych preferencji i potrzeb odnośnie do przyszłego stanowiska w nowej branży. Do takiego skoku na głęboką wodę należy się dobrze przygotować.

Postaw na edukację

Szkolenia oraz studia są najczęściej wybieraną formą uzupełnienia wiedzy z obszaru, który nas interesuje. Obecnie mamy szeroki wachlarz tematyczny oraz bogatą ofertę form odbycia szkoleń i uczęszczania na zajęcia. Szkolenia stacjonarne, internetowe, e-learningi, formy hybrydowe, interaktywne lub nie, studia dzienne, wieczorowe, zaoczne lub podyplomowe. W zależności od potrzeb, każdy znajdzie coś dla siebie. Obok szkoleń występują webinary, wykłady, podcasty. Dostępne w każdej chwili i w każdym miejscu, w którym się znajdziemy. To, jaką formę szkolenia wybierzemy, nie jest tak istotne, jak to, by poznać branżę od strony merytorycznej i wybrać formę nauki, która nam to zapewni. Szczególnie cenione są szkolenia i kursy, których ukończenie wiąże się z otrzymaniem certyfikatu potwierdzającym nabytą wiedzę oraz umiejętności. Wiedzę merytoryczną uzupełniać może prasa branżowa oraz publikacje. W internecie znajdziemy również blogi, fora oraz grupy dyskusyjne w mediach społecznościowych.

Spotkania i networking

Przyjrzyj się swoim kontaktom zawodowym. Przez lata pracy w różnych firmach lub na różnych stanowiskach poznaje się wiele osób. Może okazać się, że w naszym otoczeniu zawodowym są osoby pracujące w interesującej nas branży. Mogą one pomoc w odnalezieniu się w nowej sytuacji, a może nawet zarekomendować jako pracownika swojemu pracodawcy. Spotkanie z osobą, która zna branżę od podszewki, może otworzyć nam oczy na sytuację, która obecnie w niej panuje, lub ostatecznie przekonać nas, że jest to obszar, którym na pewno chcemy się zajmować zawodowo. Dla osoby, która się przebranżawia i ma się zamiar rozwijać, w roli sprzedawcy lub handlowca networking jest szczególnie istotny. Nigdy nie wiadomo, gdzie i kiedy poznamy naszego nowego klienta.

Znajdź wzór do naśladowania

Bardzo często stosowanym rozwiązaniem jest mentoring. Na rynku działa wiele osobowości, które przeprowadzą Cię przez proces zmian. Pomogą zbudować Twój docelowy profil zawodowy zgodnie z Twoimi predyspozycjami oraz na kolejnych sesjach przejdą z Tobą przez poszczególne etapy wdrażania się w nowy rynek, stanowisko i branżę. Takie rozwiązanie jest jednak kosztowne. Możliwe jest też korzystanie z bezpłatnych lub mniej kosztownych rozwiązań, które takie osoby proponują. Znalezienie sobie wzoru do naśladowania nie oznacza od razu wielogodzinnych, płatnych sesji z daną osobą. Jeśli mamy kogoś, kogo podziwiamy lub na kim chcemy się wzorować w nowej branży, to z pewnością na rynku lub w internecie są dostępne materiały, które...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy