Jak zwiększyć skuteczność działań, będąc pod presją czasu? Wykorzystując checklisty! Pierwsze zastosowanie checklist przypisuje się lotnictwu, które zaczęło je stosować w sytuacjach awaryjnych i kryzysowych, zapobiegając możliwym wypadkom.
Kiedy pilot samolotu zauważa świecące się kontrolki ostrzegawcze lub wykonuje czynności rutynowe w trakcie lotu, korzysta z checklist napisanych specjalnie na te okoliczności. Od odpowiedniego zachowania zależy bezpieczeństwo pasażerów – w checklistach piloci znajdują konkretne wskazówki, jak postępować w ważnych sytuacjach. Są one przydatne wszędzie tam, gdzie robimy coś ważnego i nie chcemy pominąć żadnego z obszarów działań. Sprawdza się także wtedy, kiedy opracowujemy proces optymalnego postępowania. Dobrym sposobem na jej zastosowanie jest sprawdzenie siebie w obszarach, nad którymi aktualnie pracujemy, a chcemy mieć pewność, że nie pominęliśmy żadnego ważnego aspektu w danym kontekście.
Checklisty powstają na bazie doświadczeń: dobrych i tych złych. Dają możliwość usystematyzowania złożonych obszarów wiedzy i umiejętności. Koncentrują się na kluczowych aspektach danego problemu, a nie są szczegółowymi instrukcjami postępowania: rzucają światło tam, gdzie należy skierować uwagę w danym kontekście.
Checklisty przydają się szczególnie wtedy, kiedy musimy w dość krótkim czasie zająć się złożoną czynnością – np. zaplanować strategię sprzedażową lub strategię budowania zaangażowania pracowników – i chcemy uwzględnić wszystkie ważne obszary. Mają zastosowanie także do...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!