BUDOWA MODELU PROGNOZOWANIA SPRZEDAŻOWEGO – OD CZEGO ZACZĄĆ?

Temat numeru

Przy tworzeniu lub optymalizacji departamentów sprzedażowych warto już od samego początku budować mechanizmy, które w dłuższej perspektywie pozwalają na lepsze zarządzanie przedsiębiorstwem oraz działem. Jednym ze wspomnianych elementów jest bez wątpienia model prognozy sprzedażowej. Model prognozujący często kojarzony jest z trudnym do zrealizowania projektem. W poniższym tekście postaram się udowodnić, że do wprowadzenia modelu prognozy sprzedaży nie jest potrzebne zaawansowane Business Intelligence, a poukładanie danych i odpowiednia analiza wyników.

Budowa modelu prognozującego wyniki sprzedażowe, które mogą być uwzględnione w tworzeniu budżetu, zaczyna się od odpowiedniej konfiguracji procesu sprzedażowego w systemie CRM. Jako przykład podam konfigurację etapów sprzedażowych (deal stage) i wykorzystanie określonego prawdopodobieństwa wygranej/przegranej przypisanej do poszczególnego etapu.

POLECAMY

Prognozowanie składa się nie tylko z samych liczb. Dobry model prognozowania powinien opierać się na zrozumieniu procesu sprzedażowego wewnątrz organizacji. Z tego powodu, decydując się na projekt budowy modelu prognozy, należy mieć na uwadze poniższe obszary:

  1. Zestawienie, posegregowanie i wypłaszczenie danych związanych z aktywnościami zawierającymi się w procesie sprzedażowym. W tym punkcie powinniśmy się skupić przede wszystkim na czasie trwani...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy