Końcówka roku jest świetnym momentem do dokładnej analizy wyzwań, jakie zostały przed nami postawione. To czas na podsumowania, ale i zastanowienie się, co jeszcze możemy zrobić w ostatnich tygodniach mijającego roku.
Ostatni kwartał 2020 r. był dla mnie niesamowicie dynamicznym oraz rozwojowym okresem. Postawiony przed wyzwaniem budowy procesów biznesowych w organizacji, która wspomnianych nie posiadała, musiałem zdefiniować etapowy plan działania – tak aby cała praca była jak najbardziej optymalna i przyczyniła się do budowy sprawnie działającego departamentu sprzedaży.
Do tematu podszedłem zupełnie z innej strony niż mogłoby wskazywać na to moje dotychczasowe doświadczenie. Do tej pory w mojej karierze takie czynności, jak dostosowywanie procesów i model zarządzania sprzedażą, zawsze opierały się na funkcjonujących już schematach działań sprzedażowych. Nie jest to nic dziwnego, ponieważ z moich obserwacji wynika, że poszczególne organizacje charakteryzujące się mniejszą skalą w pierwszej kolejności stawiają na jakąkolwiek obecność sprzedaży, wychodząc z założenia, że dopiero później skupią się na budowie systemu raportowania oraz poukładają pracę. Takie myślenie jest zgubne z kilku powodów:
POLECAMY
- Redefinicja działań sprzedaży w późniejszym okresie funkcjonowania firmy opóźnia wzrost, ponieważ często praktykowane działania nie są mierzalne.
- Brak odpowiedniej strategii dotyczącej synchronizacji kanałów sprzedażowych jest przyczyną straty czasu w kluczowych momentach biznesowych.
- Bez analizy danych oraz budowy systemu reagowania na zmiany w zachowaniach potencjalnych klientów istnieje ryzyko kompletnego braku adaptacji i powielania złych praktyk.
Kierując się powyższymi obserwacjami, zdecydowałem się na opracowanie dokładnego modelu budowy strategii sprzedażowej i zdefiniowanie najlepszych praktyk dla przyszłych handlowców oraz postawiłem na budowę automatyzacji. Jaki był tego główny powód? W moim odczuciu sprzedaż powinna być już od samego początku odpowiednio nakierowana, a nowe zasoby ludzkie wchodzące do firmy powinny mieć najlepsze rozwiązania „podane na tacy”. Zapytany, co do tych najlepszych praktyk można zaliczyć –
odpowiem z marszu, że:
- Dokła...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!