Można powiedzieć w dość dużym uproszczeniu, że dobra kampania reklamowa na Facebooku składa się z odpowiednich celów, dobrze dobranej grupy docelowej oraz efektywnej kreacji reklamowej. Grafika oraz wideo to najważniejsze elementy reklamy – to właśnie one jako pierwsze przyciągają wzrok użytkownika i jego uwagę. Czy ładna kreacja to skuteczna kreacja? Jak stworzyć taką, która osiągnie zamierzone cele? Zapoznaj się z poniższymi informacjami i poradami, by zwiększyć szansę na powodzenie swojej kampanii reklamowej.
Najczęściej myśląc o kreacji reklamowej na Facebooku, pojawia nam się w głowie baner (prostokątna grafika do tradycyjnej kampanii CPC) lub coraz częściej – format wideo. Ale to nie wszystko – masz aż sześć różnych opcji do wyboru! Warto znać je wszystkie, wiedzieć, kiedy je wykorzystywać oraz jak najlepiej je tworzyć.
Niezależnie od tego, jaki format reklamy wybierzesz, powinna ona spełniać kilka zasad opisanych poniżej.
POLECAMY
Spójność i branding
Bądź widoczny! Codziennie użytkownicy bombardowani są komunikatami reklamowymi, a na zapoznanie się z daną treścią często mają nie więcej niż sekundę. Pomóż odbiorcy już na początku w identyfikacji marki, z którą ma do czynienia. Wykorzystuj swoje logo (niech będzie małe), podobne czcionki i kolorystykę, trzymaj się tego samego stylu komunikacji, charakterystycznego dla Twojej marki. To szczególnie ważne w przypadku promocji postów oraz reklam mających na celu budowanie świadomości marki.
Odpowiedź na potrzeby odbiorców
Żyjemy w dobie ślepoty banerowej oraz Adblocka. Facebook to jedno z niewielu miejsc, gdzie reklam nie jesteśmy w stanie zablokować! To nieprawda jednak, że konsumenci nie czekają na nasze komunikaty reklamowe – chcą po prostu treści dopasowanych do nich, do ich osobowości, stylu życia i potrzeb w danym momencie. Jak podaje IAB, aż 89% reklam przechodzi niezauważonych, bo nie spełnia i nie spotyka się z potrzebami odbiorców. Mów językiem korzyści!
Format | Zalecane przeznaczenie | Dobre rady |
Film |
|
|
Obraz |
|
|
Kolekcja |
|
|
Karuzela |
|
|
Pokaz slajdów |
|
|
Materiał błyskawiczny (kiedyś canva) |
|
|
Istotność
To, czy reklama jest ważna dla użytkownika, ma ogromne znaczenie. Często, mimo że dobrze targetujemy reklamę i trafiamy do odpowiedniej grupy odbiorców, nasza reklama przechodzi niezauważona ze względu na kreację. Wydajesz swoje pieniądze za każdym razem, gdy ktoś wyświetli bądź kliknie w Twoją reklamę (w zależności od ustawień kampanii), dlatego niezwykle ważne jest, żeby wyświetlać trafnie stworzone reklamy odpowiedniej grupie docelowej. W lutym 2015 r. Facebook uruchomił funkcję, która ocenia Twoje reklamy – wskaźnik trafności. Im bardziej trafny jest Twój obraz, tekst czy strona docelowa, tym wyższy jest Twój wskaźnik. Ale możesz już pożegnać się z tym wskaźnikiem – od 30 kwietnia br. Facebook wprowadza zmiany.
Atrakcyjność dla odbiorcy
Nie chodzi tutaj o estetykę czy wygląd reklamy, ale przede wszystkim o wartości, jakie jej przekaz jest w stanie zaoferować użytkownikowi. Propozycja wartości mówi konsumentowi, dlaczego powinien kliknąć w reklamę i dowiedzieć się więcej o produkcie czy usłudze. Czym różni się od innych? Dlaczego powinieneś przejść do witryny? Co wyjątkowego oferujesz? Nie kłam i nie wyolbrzymiaj. Propozycja wartości powinna być wiarygodna. Mówienie, że masz najlepszy produkt w całym kraju niekoniecznie sprawi, że ludzie przejdą na Twoją stronę, ale zniżka/rabat czy społeczny dowód słuszności jak najbardziej.
Wyraźne i jasne call to action
Ładna, trafna i istotna reklama jest świetna, ale bez odpowiedniego wezwania do działania odbiorca może nie wiedzieć, co zrobić dalej. Nie ma czasu, by myśleć i się zastanawiać. Niech Twój komunikat będzie jasny i jednoznaczny – jedna kreacja to jeden przekaz i jedno wezwanie do działania. Niestety, często firmy zapominają o tym i przycisk CTA (call to action) jest niespójny z tym, co znalazło się na grafice oraz w tekście.
Ramka 2. Nowe wskaźniki reklam Facebooka
- Wskaźnik zaangażowania – Engagement Rate Ranking
Pokazuje oczekiwany współczynnik zaangażowania reklam...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!