Dołącz do czytelników
Brak wyników

Skuteczna sprzedaż

28 maja 2019

NR 21 (Maj 2019)

Wskaźnik trafności – spraw, by Twoje reklamy na Facebooku były jak najwyżej oceniane

200

Można powiedzieć w dość dużym uproszczeniu, że dobra kampania reklamowa na Facebooku składa się z odpowiednich celów, dobrze dobranej grupy docelowej oraz efektywnej kreacji reklamowej. Grafika oraz wideo to najważniejsze elementy reklamy – to właśnie one jako pierwsze przyciągają wzrok użytkownika i jego uwagę. Czy ładna kreacja to skuteczna kreacja? Jak stworzyć taką, która osiągnie zamierzone cele? Zapoznaj się z poniższymi informacjami i poradami, by zwiększyć szansę na powodzenie swojej kampanii reklamowej.

Najczęściej myśląc o kreacji reklamowej na Facebooku, pojawia nam się w głowie baner (prostokątna grafika do tradycyjnej kampanii CPC) lub coraz częściej – format wideo. Ale to nie wszystko – masz aż sześć różnych opcji do wyboru! Warto znać je wszystkie, wiedzieć, kiedy je wykorzystywać oraz jak najlepiej je tworzyć. 
Niezależnie od tego, jaki format reklamy wybierzesz, powinna ona spełniać kilka zasad opisanych poniżej. 

Spójność i branding

Bądź widoczny! Codziennie użytkownicy bombardowani są komunikatami reklamowymi, a na zapoznanie się z daną treścią często mają nie więcej niż sekundę. Pomóż odbiorcy już na początku w identyfikacji marki, z którą ma do czynienia. Wykorzystuj swoje logo (niech będzie małe), podobne czcionki i kolorystykę, trzymaj się tego samego stylu komunikacji, charakterystycznego dla Twojej marki. To szczególnie ważne w przypadku promocji postów oraz reklam mających na celu budowanie świadomości marki. 
 



Odpowiedź na potrzeby odbiorców

Żyjemy w dobie ślepoty banerowej oraz Adblocka. Facebook to jedno z niewielu miejsc, gdzie reklam nie jesteśmy w stanie zablokować! To nieprawda jednak, że konsumenci nie czekają na nasze komunikaty reklamowe – chcą po prostu treści dopasowanych do nich, do ich osobowości, stylu życia i potrzeb w danym momencie. Jak podaje IAB, aż 89% reklam przechodzi niezauważonych, bo nie spełnia i nie spotyka się z potrzebami odbiorców. Mów językiem korzyści! 
 

Tabela 1. Formaty reklam na Facebooku
Format Zalecane przeznaczenie Dobre rady
Film
  • Zaprezentowanie cech produktu.
  • Opowiedzenie historii.
  • Budowa świadomości.
  • Przyciągnięcie uwagi odbiorców
  • Proporcje filmu wynoszą 9 : 16 lub 16 : 9, ale skoncentruj się
    na filmach wertykalnych, najlepszych pod mobile.
  • Pamiętaj o dźwięku i napisach.
  • Przesyłaj filmy w możliwie najlepszej rozdzielczości
Obraz
  • Wywołanie zaangażowania/interakcji.
  • Zwiększenie rozpoznawalności firmy.
  • Przekierowanie ruchu na stronę www.
  • Jest to najczęściej wykorzystywany format
  • Najlepiej wgrywaj pliki w formacie PNG.
  • Skoncentruj się na wertykalnych (pionowych) lub kwadratowych
  • proporcjach.
  • Do wyboru masz zdjęcia
Kolekcja
  • Umożliwienie przejrzenia oferty sklepu i dowiedzenia sięwięcej o produktach.
  • Zachęcenie do zakupu na stronie www
  • Reklama w formie kolekcji składa się z podstawowego filmu lub obrazu oraz czterech mniejszych obrazów poniżej.
  • Format idealny pod mobile, szybko się ładuje.
  • Na Facebooku masz do wyboru kilka gotowych szablonów kolekcji:
    błyskawiczny sklep,
    błyskawiczna prezentacja,
    błyskawiczne pozyskiwanie klientów,
    błyskawiczna narracja.
Przykładem takiej reklamy jest ilustracja 1
Karuzela
  • Wyróżnienie oferowanych produktów.
  • Opowiedzenie historii marki
  • Pozwala na zaprezentowanie w jednej reklamie aż do
    10 obrazów (minimum 2) lub filmów. Każdy z nich może
    kierować do innej strony www.
  • Zalecany współczynnik to 1 : 1.
  • Można wybrać opcję, gdzie Facebook sam w zależności
    od skuteczności optymalizuje kolejność wyświetlania się
    poszczególnych elementów. Jeżeli używasz sekwencji, by stworzyć narrację/opowieść, nie korzystaj z tej opcji!
Pokaz slajdów
  • Szybkie przygotowanie efektywnego materiału mówiącego o matce.
  • Dotarcie do odbiorców z wolniejszym łączem internetowym.
  • Zaprezentowanie narracji Twojej marki, firmy, produktu czy usługi
  • Możliwe do stworzenia bezpośrednio i w prosty sposób
    z poziomu strony.
  • Można wykorzystać dotychczas stworzone już zdjęcia
    czy grafiki
Materiał
błyskawiczny
(kiedyś canva)
  • Skrócenie dystansu między firmą i jej przekazem reklamowym a klientem.
  • Przykuwanie uwagi i budowanie świadomości marki.
  • Tworzenie narracji.
  • Interakcje.
  • Zastosowanie do praktycznie wszystkich celów
  • Przypominają landing page (pełnoekranowe środowisko
    widoczne po kliknięciu w reklamę).
  • Dostępne tylko na mobile, ale można tworzyć je z poziomu desktopu.
  • Mogą być złożone z wyżej opisanych formatów: karuzele, pojedyncze obrazy, filmy, pokazy slajdów i kolekcje.
  • Podobnie jak w przypadku kolekcji, znajdziesz tutaj gotowe szablony od Facebooka

 

Istotność

To, czy reklama jest ważna dla użytkownika, ma ogromne znaczenie. Często, mimo że dobrze targetujemy reklamę i trafiamy do odpowiedniej grupy odbiorców, nasza reklama przechodzi niezauważona ze względu na kreację. Wydajesz swoje pieniądze za każdym razem, gdy ktoś wyświetli bądź kliknie w Twoją reklamę (w zależności od ustawień kampanii), dlatego niezwykle ważne jest, żeby wyświetlać trafnie stworzone reklamy odpowiedniej grupie docelowej. W lutym 2015 r. Facebook uruchomił funkcję, która ocenia Twoje reklamy – wskaźnik trafności. Im bardziej trafny jest Twój obraz, tekst czy strona docelowa, tym wyższy jest Twój wskaźnik. Ale możesz już pożegnać się z tym wskaźnikiem – od 30 kwietnia br. Facebook wprowadza zmiany. 
 


Atrakcyjność dla odbiorcy

Nie chodzi tutaj o estetykę czy wygląd reklamy, ale przede wszystkim o wartości, jakie jej przekaz jest w stanie zaoferować użytkownikowi. Propozycja wartości mówi konsumentowi, dlaczego powinien kliknąć w reklamę i dowiedzieć się więcej o produkcie czy usłudze. Czym różni się od innych? Dlaczego powinieneś przejść do witryny? Co wyjątkowego oferujesz? Nie kłam i nie wyolbrzymiaj. Propozycja wartości powinna być wiarygodna. Mówi...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy