Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

22 stycznia 2020

NR 25 (Styczeń 2020)

Świadomie do celu – jak zbudować markę, która sprzedaje?

160

Idziesz na zakupy, szukasz konkretnego produktu. Masz określone zastosowanie, upatrzony kolor i do wyboru dwa produkty w podobnych cenach. W dwóch różnych sklepach. Na który się zdecydujesz? Pewnie nie udzielisz mi na to odpowiedzi bez pytania, o jakie sklepy chodzi. No właśnie, zanim podejmiesz decyzję o zakupie, chcesz zidentyfikować markę. Może przypomnieć sobie swoje ostatnie doświadczenia lub kampanie, w których wziąłeś udział. Sięgasz pamięcią do wykreowanego w głowie wizerunku, ale czy popchnie Cię on do zakupu?

Po co budować świadomość marki?

Cel tego jest bardzo prosty – żeby sprzedawać. Niestety, aby go osiągnąć, nie wystarczy mieć w ofercie produkty. Na jego realizację składa się wiele mniejszych czynników, nad którymi marki pracują latami. O tym, że klient wybierze właśnie Ciebie, bardzo rzadko decyduje przypadek. Zbyt rzadko, żebyś mógł na niego liczyć. 
Zanim przejdziemy do etapów budowania świadomości marki, omówmy krótko, co się na nią składa. 
Świadomość marki (branding) w najprostszym tłumaczeniu polega na wypracowaniu i utrzymaniu pozytywnego wizerunku w umysłach konsumentów. Jej kluczowym elementem jest tzw. DNA marki, które jest konkretnym jądrem odniesienia wszystkich działań, np. stylu komunikacji, logo, sloganów, obietnic. To właśnie ono wyróżnia Twoją markę i z niego powstają najważniejsze składowe brandu.
Drugą bardzo ważną kwestią jest przedstawienie swojej marki jako coś, czemu warto wierzyć. Po styku z Twoją ofertą pierwszą myślą klienta powinno być zdanie: „Warto zdecydować się na Was, bo…”. No właśnie, bo? Firm, które handlują podobnymi produktami/usługami, jest z pewnością bardzo wiele, a więc to, JAK będziesz je sprzedawał, będzie Twoim kluczem do sukcesu.

POLECAMY

Jak określić DNA marki?

W sytuacji, kiedy dopiero zaczynasz swoją przygodę ze sprzedażą, jesteś na łatwiejszej pozycji. Masz czas na dokładne zaplanowanie tego, jak chcesz być postrzegany przez swoich klientów. Możesz zbudować swoją buyer persone, poznać jej oczekiwania, przyzwyczajenia i obawy. Jest to dobry pierwszy krok, żeby zacząć myśleć, nie jak będziesz komunikował się z klientem, ale kim on w zasadzie jest. 
Jeśli już istniejesz na rynku, droga, którą będziesz musiał przejść, żeby odkryć filar działalności, na pewno będzie bardziej skomplikowana. Będziesz musiał zagłębić się w jej historię i genezę. 
Podstawą, od której musisz zacząć projektowanie lub dochodzenie do DNA marki, jest odpowiedzenie na kilka ważnych dla Twojego biznesu pytań.

  • Kiedy marka powstała?
    Czy był to jakiś ważny okres w historii, do którego będzie można przypisać markę?
  • W jakim regionie powstała?
    Może Twoja świadomość będzie opierała się na lokalnym patriotyzmie i kulturze?
  • Kto tworzy Twoją markę?
    Czy jest to osoba/postać powszechnie akceptowana i szanowana? Może cała organizacja kreowana jest jako rodzinna firma?
  • Czym zajmuje się Twoja marka?
    Jaką wartość przekazujesz konsumentom wraz ze swoimi produktami/usługami?
  • Dlaczego się tym zajmujesz?
    Jaki jest cel Twojej działalności? Co chcesz sobą przekazać?

Powyższe zagadnienia to tylko początek, od którego musisz zacząć. Najważniejsze w tym zadaniu jest wyciągnięcie, która z tych odpowiedzi wyróżnia Cię na tle innych? Co da najwięcej benefitów Twoim klientom? Za co pozostaniesz w ich świadomości?

PAMIĘTAJ!

Do Twojego odbiorcy nie ma dochodzić, jaką wizją i misją się kierujesz. Dla niego najważniejsza jest korzyść, jaką mu dzięki temu oferujesz. To właśnie ona ma decydować o tym, że staniesz się jego pierwszym, a czasami jedynym wyborem.

Jaka powinna być Twoja marka?

To, jak będzie zapamiętywana Twoja firma, powinno zależeć tylko od Ciebie. To Ty ją reprezentujesz i Ty będziesz odpowiadał za jej wyniki, dlatego tak ważne jest, żeby strategia, którą chcesz wprowadzić, była dobrze przemyślana. Najważniejszymi kwestiami budującymi świadomość marki jest wiarygodność i stabilność. Dzięki temu nie tylko będziesz pierwszym wyborem lub skojarzeniem swoich klientów, ale sprawisz, że staną się oni Twoimi ambasadorami. Godna zaufania marka to pierwsze, co polecamy innym. 

Uwaga 

Największy błąd, jaki możesz popełnić kreując świadomość swojej marki, to podążanie za modą i trendami. Zmieniają się one zbyt szybko, żebyś mógł wynieść z tego korzyści długoterminowe. Stracisz tylko czas i pieniądze na chwilowe zainteresowanie swoją ofertą, które nie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy