Strategia sprzedaży 360 stopni

Temat numeru

Styczeń. Nowa energia. Nowi my. Znów, jak co roku, wdrażamy postanowienia, które przeradzają się w ogólne plany działania, nowe metody i… w czerwcu wszystko jest jak było. Nasza skuteczność w „gaszeniu pożarów” jest godna porównania ze Strażakiem Samem, a my jak zwykle narzekamy na codzienny pęd, jednocześnie marząc o realizacji kolejnych targetów. Co się przyda w tej sytuacji?

 

POLECAMY

„Dobry plan to podstawa”. Strategia sprzedaży to plan dostosowany do bieżących i przyszłych realiów rynkowych. Jest odpowiedzią na działania konkurencji, połączeniem zasobów działu marketingu i sprzedaży. Definiuje: co sprzedamy, jak, za ile, w jakim czasie. Krótko, mierzalnie i na temat. Aby ją stworzyć, proponuję przejście przez następujące kroki:

  • Analizę trendów, uwarunkowań rynkowych, działań konkurencji.
  • Planowanie budżetu i celów sprzedażowych.
  • Określenie kanałów dotarcia do klientów.
  • Realizację planu sprzedaży.
  • Weryfikację osiągniętych rezultatów.
  • Korekty realizacji planu.

Co jest najtrudniejsze? Oczywiście realizacja działań. Bo ludzie najczęściej zaczynają, ale nie kończą. Po prostu brakuje im wytrwałości i konsekwencji. Mam również wrażenie, że przedsiębiorcy popełniają masę błędów w początkowej fazie planowania, nieprawidłowo dobierając metody pozyskania klienta.

Analiza trendów, uwarunkowań rynkowych i działań konkurencji

Znajomość bieżących oraz przyszłych trendów pozwala na budowanie przewagi konkurencyjnej. Szukanie obszarów niezagospodarowanych przez konkurencję pozytywnie wpływa na sprzedaż, do tego nie muszę chyba nikogo przekonywać. A strategia oparta na tej wiedzy jest po prostu bardziej efektywna. Jak to zrobić? Chyba mam temat na kolejny artykuł. 

Planowanie budżetu i celów sprzedażowych

Czas poświęcony właśnie na to jest inwestycją. Znając poziom wymaganych przychodów, jesteś w stanie ustalić konkretne cele sprzedażowe. To żmudna praca. Istnieje wiele zmiennych do uwzględnienia. Z pomocą może przyjść Ci archiwalny numer „Nowej Sprzedaży” #4 (11): Prognozowanie i planowanie sprzedaży. Na tym etapie zastanów się i odpowiedz sobie na poniższe pytania:

  • Jakie kroki podejmiesz, aby wygenerować wymagane przychody?
  • Jakimi metodami zadziałasz?
  • Jakich zasobów potrzebujesz?
  • Jak zmierzysz efekty tych działań?
  • Jaką metodą posłużysz się, planując budżet?
  • Jaki planu...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy