Zamiast opisywać formy i sposoby komunikacji w firmie, w tym artykule przedstawię kilka konkretnych i nieoczywistych technik, które sprawią, że wymiana informacji między pracownikami oraz między kierownictwem a podwładnymi okaże się łatwiejsza i szybsza.
POLECAMY
Jeden obraz jest wart więcej niż...
Powinienem napisać, że jeden obraz jest wart więcej niż tysiąc słów. Jest to tak samo prawdziwe, jak i oklepane. Dlatego proponuję nieco inne podejście. Nie obraz, tylko słowa – ale na papierze.
Gdy pytam uczestników szkoleń, jaki sposób wdrożenia pewnych zachowań w codzienną pracę był najskuteczniejszy, to na drugim miejscu – zaraz po odsłuchach swoich rozmów – podają: kartki z „pigułkami wiedzy”. Oprawa graficzna tych „pigułek” ma marginalne znaczenie (mogą to być drukowane plakaty albo zwykłe kartki z odręcznym pismem lub tapety na pulpicie komputera), natomiast najważniejszy jest ich przekaz. Przedstawiają zwykle konkretną okoliczność,
w której można poprawić wyniki albo wyrugować jakieś zachowanie, zastępując je innym.
Ważne, aby komunikacja wizualna rotowała raz na tydzień. Ludziom szybko opatrzy się kartka czy plakat, gdy wiszą w tym samym miejscu przez dłuższy czas i przestaną zwracać na nie uwagę.
Wspieraj komunikację narzędziami współpracy
Chyba najbardziej znany jest Slack. Ułatwia komunikację między członkami zespołu skupionymi wokół tego samego wyzwania/zadania.
Wbrew dominującemu poglądowi narzędzie to sprawdza się nie tylko w branży IT. Jeśli wyzwaniem będzie „pozyskanie 5 nowych dealerów z województwa opolskiego” czy „kontrola urządzeń GPS we własnych ciężarówkach na terenie Europy”, to Slack także świetnie się sprawdzi, żeby skoordynować działania i usprawnić przepływ informacji.
Nieco inne zastosowanie można znaleźć dla tablic Trello. Jeśli w Twojej firmie królują „żółte karteczki”, to Trello jest świetną alternatywą. W przeciwieństwie do papierowych wpisy na tablicach Trell...