Oszukać mózg
Często słyszymy, kiedy zadajemy pytanie o decyzje zakupowe, że konsumenci podejmują je racjonalnie. Czy naprawdę tak jest? Działy marketingu na całym świecie starają się udowodnić, że tak być nie musi i że ludzki umysł wcale nie zawsze jest tak racjonalny, jak nam się wydaje i da się go oszukać. Socjotechnika, manipulacja ceną, rozmiarem, grafiką, jakością – te i inne środki stosują producenci, żeby przykuć uwagę potencjalnego klienta do swojego produktu. Nie chodzi tu o zachowania nieetyczne i oszukiwanie odbiorcy, lecz o wyróżnienie się z tłumu i późniejsze dotrzymanie złożonej obietnicy.
Ludzkie wybory z różnych przyczyn nie są racjonalne. Rolą firm jest takie kreowanie swojego przekazu, żeby wygrać walkę z konkurencją bez nieetycznych chwytów poniżej pasa. Poznaj 17 punktów umysłowego karate, dzięki którym wywołasz wpływ na klienta, a ten na końcu będzie Ci bił brawo – wtedy naprawdę wygrasz.
POLECAMY
Czy najniższa cena to zawsze to samo?
Czym jest dla Ciebie cena? Jeśli czytasz ten artykuł, pewnie możesz postawić się zarówno po stronie sprzedawcy, w niektórych kwestiach, jak i klienta, w innych. Czym w takim razie jest dla Ciebie cena? Wartością? Wydatkiem? Kosztem? Informacją?
Przelicznikiem?
W artykule z lutego napisałem, że cena produktu powinna być taka, jak wartość, jaką ten produkt stanowi dla klienta. Czyli taka, że obserwator pod jej wpływem będzie chciał stać się kupcem. Przyjęta w Polsce praktyka jest taka, że bierze się koszt produkcji, dodaje marżę „na oko”, dokłada pot i łzy prezesa, który włożył w produkt kawałek serca, i wychodzi cena. To oczywiś...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!