Jakie techniki sprzedaży i obrony marży stosują marki, które w swojej strategii cenowej nie uwzględniają promocji?

Temat numeru

W lutowym wydaniu magazynu „Nowa Sprzedaż” ukazał się mój artykuł o tym, jak podnosić wartość (i sprzedaż) produktu bez obniżania jego ceny. Tekst, który właśnie czytasz, będzie idealną kontynuacją tego tematu i pokazaniem, jak jeszcze można walczyć z konkurencją. Wojna cenowa, jak inne wojny, przynosi straty każdej ze stron. Jak sprawić, że wilk będzie syty (zarobisz tyle, że będziesz zadowolony) i owca cała (klient dostanie produkt, z którego będzie zadowolony)?

Oszukać mózg

Często słyszymy, kiedy zadajemy pytanie o decyzje zakupowe, że konsumenci podejmują je racjonalnie. Czy naprawdę tak jest? Działy marketingu na całym świecie starają się udowodnić, że tak być nie musi i że ludzki umysł wcale nie zawsze jest tak racjonalny, jak nam się wydaje i da się go oszukać. Socjotechnika, manipulacja ceną, rozmiarem, grafiką, jakością – te i inne środki stosują producenci, żeby przykuć uwagę potencjalnego klienta do swojego produktu. Nie chodzi tu o zachowania nieetyczne i oszukiwanie odbiorcy, lecz o wyróżnienie się z tłumu i późniejsze dotrzymanie złożonej obietnicy.
Ludzkie wybory z różnych przyczyn nie są racjonalne. Rolą firm jest takie kreowanie swojego przekazu, żeby wygrać walkę z konkurencją bez nieetycznych chwytów poniżej pasa. Poznaj 17 punktów umysłowego karate, dzięki którym wywołasz wpływ na klienta, a ten na końcu będzie Ci bił brawo – wtedy naprawdę wygrasz.

POLECAMY

Czy najniższa cena to zawsze to samo?

Czym jest dla Ciebie cena? Jeśli czytasz ten artykuł, pewnie możesz postawić się zarówno po stronie sprzedawcy, w niektórych kwestiach, jak i klienta, w innych. Czym w takim razie jest dla Ciebie cena? Wartością? Wydatkiem? Kosztem? Informacją? 
Przelicznikiem?
W artykule z lutego napisałem, że cena produktu powinna być taka, jak wartość, jaką ten produkt stanowi dla klienta. Czyli taka, że obserwator pod jej wpływem będzie chciał stać się kupcem. Przyjęta w Polsce praktyka jest taka, że bierze się koszt produkcji, dodaje marżę „na oko”, dokłada pot i łzy prezesa, który włożył w produkt kawałek serca, i wychodzi cena. To oczywiśc...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy