Dołącz do czytelników
Brak wyników

Sprzedaż internetowa

5 grudnia 2019

Jak się (nie) przygotować na zakupowe szaleństwo?

179

Przed nami świąteczne zakupowe szaleństwo i kolejne rekordy sprzedażowe. Coraz częściej, zamiast w galeriach handlowych, Polacy polują na okazje w Internecie. Co to oznacza dla właścicieli sklepów internetowych? Jak przygotować się lepiej do świątecznych wyprzedaży?

Złote czasy dla eCommerce

Jak wynika z raportu przygotowanego przez Deloitte Polska, aż 44% zakupów podczas Świąt Bożego Narodzenia w Polsce dokonywanych jest w sklepach internetowych[1]. Dane te wyraźnie wskazują, że branża eCommerce generuje coraz większą sprzedaż w czasie grudniowych przygotowań.

POLECAMY

Okres przedświąteczny to zatem złoty czas dla sklepów online, szansa na przyciągnięcie nowych klientów i zwiększenie przychodów. Jednak by tak było, właściciele sklepów muszą odpowiednio przygotować się na tego typu promocje i zwiększony ruch. W innym przypadku konsumenci na długo zapamiętają ich wpadki i mogą już do tego sklepu nie wrócić.

Słaba strona technologii

Nie wszystkim firmom udaje się wykorzystać świąteczny potencjał, a zamiast kumulować zyski, często zbierają nad sobą czarne chmury niezadowolonych klientów. Dlaczego? Podczas gdy sklepy oraz sieci sprzedażowe w większości skupiają się na designie witryny online, często nie rozumieją jak ważne jest wsparcie odpowiedniej platformy eCommerce.

Efekt? Wieszające się lub niedostępne strony internetowe, przeciążenia serwerów, problemy z aktualizacją stanów magazynowych, awarie systemów powiadomień. Często też zdarza się, że strategia sprzedażowa nie jest odpowiednio zaimplementowana na wszystkich platformach, co skutkuje błędnym naliczaniem rabatów lub prezentowaniem innych cen na różnych kanałach. Za jedną z najbardziej spektakularnych tegorocznych wpadek można już uznać przykład firmy Foreo. Przez błędnie naliczony rabat, internauci przez 2 godziny mogli zakupić ich flagowy produkt w promocyjnej cenie 43 zł zamiast 1199 zł (4% ceny podstawowej!).

Taka “promocja” była internautom na rękę, ale często zaproponowane rabaty nie są w stanie usatysfakcjonować klientów. Internauci są mocno wyczuleni i bardzo szybko reagują w mediach społecznościowych, co może prowadzić do fali negatywnych komentarzy i poważnych kryzysów. Nie zawsze jednak jest to wynikiem błędu.

Ten sam produkt, inna cena - jak to się dzieje?

Personalizacja i segmentacja klientów to obecnie jeden z wiodących trendów eCommerce, który pozwala na dostosowanie oferty do klienta. W jaki sposób może to wpływać na ceny produktów? Zdarza się, że różni klienci mogą otrzymać różne ceny tych samych rzeczy.

Zazwyczaj warunkowane jest to źródłem z jakiego trafili na witrynę sklepu - bezpośrednio czy poprzez porównywarkę cenową lub banner promocyjny. Ten sposób wykorzystania personalizacji klientów w polityce cenowej spotykany jest w polskich sklepach online najczęściej. Niektóre sklepy internetowe ceny produktów warunkują też lokalizacją czy lojalnością klientów oferując im np. specjalne rabaty z okazji urodzin.

- Różne ceny dla tego samego produktu mogą wynikać też z kilku równolegle prowadzonych promocji, dlatego bard...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy