Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp , Strefa szefa

14 grudnia 2020

Grywalizacja a lojalność w biznesie!

118

Od dłuższego czasu możemy zaobserwować wzrost zainteresowania klientów do wykorzystywania grywalizacji jako rozwiązania pozwalającego na realizację celów biznesowych. Firmy coraz chętniej poszukują nieszablonowych rozwiązań oraz nowych narzędzi do budowania lojalności swoich klientów. Wspólnie z naszym Klientem, firmą Benefit Systems, stworzyliśmy grywalizację letnią dla użytkowników kart MultiSport.

Głównym celem projektu było wsparcie powrotu użytkowników karty MultiSport do obiektów sportowych oraz zachęcenie ich do ruchu. Użytkownicy nie mogli skorzystać z obiektów sportowych w czasie pandemii, praca w formie HomeOffice oraz konieczność dostosowania się do nowej sytuacji dla wielu była powodem spadku formy i pogorszenia samopoczucia.

POLECAMY

Analiza grupy docelowej, ustalenia KPI Programu było podstawą do stworzenie pełnowymiarowej, responsywnej platformy dla ponad 35 tysięcy użytkowników. W ramach grywalizacji adresowaliśmy elementy motywacji zewnętrznej i wewnętrznej takie jak:

  • Status – podwyższanie własnego statusu w programie poprzez wirtualne odznaki
     
  • Współzawodnictwo –rywalizacja i prowadzenie rankingów
     
  • Altruizm - wymiana wirtualnych punktów na nagrody lub wsparcie akcji CSR
     
  • Niechęć do straty – szereg wyzwań wpływających na pozycję w rankingu głównym, stymulował użytkowników do bycia aktywnym

Dynamiczna forma grywalizacji trwającej 7 tygodni pozwoliła nam na zaangażowanie użytkowników w aktywności sportowe (wspólnie liczyliśmy przemierzane kroki w aplikacji GoogleFit – prawie 40% użytkowników aktywnie wzięło udział w wyzwaniu) jak również szerzyliśmy wiedze nt. dyscyplin sportowych takich jak pływanie, tenis czy fitness. Ważnym elementem naszej grywalizacji była również możliwość zaproszenia swoich znajomych do zabawy (co wymagało zakupu karty MultiSport), ponad 38% użytkowników skorzystało z tej możliwości.

Zachęcenie do aktywności fizycznej miało również wpływ na wsparcie klientów BenefitSystems do poprawy ich samopoczucia, które z powodu locdown często uległo pogorszeniu.

Dodatkowym założeniem grywalizacji było również zbudowanie społeczności i ambasadorów marki, jako użytkowników aktywnie dbających o swoje zdrowie i samopoczucie. Szereg aktywności jak quizy, gry czy artykuły tematyczne, każdego dnia angażowały naszych uczestników do aktywnego uczestnictwa w grywalizacji. Ważnym elementem było bieżące badanie responsywności grupy na przewidziane w grywalizacji zadania oraz korelacja ich z zainteresowaniami, wiekiem czy uprawianymi dyscyplinami sportowymi. Szereg zgromadzonych informacji jeszcze lepiej pomoże naszemu klientowi dopasować swoje produkty do potrzeb użytkowników. Dzięki przeprowadzonym ankietom celowanym wiemy, jakie obszary pozostają w kręgu zainteresowań a jakie wymagają modyfikacji.

Grywalizacja w liczbach:

  • Ponad 35 tysięcy użytkowników
  • Prawie 48% sesji (wejść na stronę) pochodziło od osób, które są w przedziale wiekowym 25-34
  • Użytkownicy znacznie częściej logowali się do gry za pomocą smartfonów niż używając komputerów stacjonarnych czy laptopów.
  • Łącznie wysłanych zostało 485 982 unikalnych wiadomości o współczynniku otwarć 27-42%
  • Ponad 42% zarejestrowanych użytkowników zrobiło od 1 do 10 wizyt w obiekcie sportowym podczas Grywalizacji.

Według raportu z 4. edycji badania „CSR w praktyce – barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej” wynika, że firmy najczęściej prowadzą projekty w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu skierowane do swoich pracowników – 80%, oraz w odniesieniu do społeczności lokalnych i środowiska – 79%. Ponad połowa ankietowanych przedsiębiorstw realizuje też działania skierowane do swoich klientów. Temat CSR dla firmy BenefitSystems od zawsze był ważny stąd nie mogło zabraknąć go w naszych działaniach.

Jak mówi Agata Gredżuk (wicedyrektora ds. rozwoju usług) z firmy BenefitSystems:

W ramach grywalizacji nasi użytkownicy mogli przeznaczyć punkty na dobry cel! W ramach programu „Dobrego MultiUczynku”, czyli programu dla użytkowników kart MultiSport, w ramach którego realizowany jest projekt wolontariacko-filantropijny. Uczestnik mógł przeznaczyć swoje punkty na wsparcie wybranej akcji charytatywnej. Ponad 5 tysięcy użytkowników wsparło Akcje Charytatywne w ramach których pomoc otrzymało 5 różnych instytucji.

Lepsze poznanie potrzeb naszych klientów i wykorzystywanie innowacyjnych rozwiązań takich jak grywalizacja, znacząco wpływa na postrzeganie naszej marki. Pozyskany feedback oraz szereg działań edukacyjnych pokazujących ofertę produktową BenefitSystems z pewnością wspiera lojalność naszych użytkowników.

Przypisy