Dojrzałość zespołu sprzedażowego a wyniki

Temat numeru

W tradycyjnym ujęciu sprzedaż postrzegana jest jako sport indywidualny. Handlowiec ma swój obszar pod opieką, swoich klientów i sam jest odpowiedzialny za wyniki, jakie dowozi. Rzadko mówi się natomiast o tym, co zespół i organizacja mogą zyskać w sytuacji, gdy handlowcy zaczną ze sobą współpracować, przez co aspekt współpracy zespołowej w zespołach handlowych jest często zaniedbywany. A szkoda. Współpraca między handlowcami daje bowiem szereg korzyści, stąd pracę nad rozwijaniem współpracy w zespołach handlowych warto zacząć od rozprawienia się z przekonaniem, że ta współpraca jest niemożliwa. Co faktycznie można zyskać?

Po pierwsze, częsty kontakt z zespołem daje handlowcom poczucie realności, zwłaszcza tym, którzy pracują w zespołach rozproszonych i którym czasem towarzyszy poczucie oderwania od organizacji. Świadomość, że są inni, którzy też osiągają efekty, daje handlowcowi punkt odniesienia, jaki jest jego wkład w wynik osiągany przez zespół, co z kolei może stanowić pozytywny bodziec do dalszego rozwoju i doskonalenia swoich umiejętności. Moment, w którym wydaje nam się, że osiągnęliśmy już szczyt swoich możliwości, jest bowiem zabójczy dla każdego i negatywnie wpływa na wewnętrzną motywację.

POLECAMY

Współpraca przydaje się także w przypadku napotkanych trudności. Ludzie rozwiązują problemy w różny sposób, niekiedy bardzo kreatywnie. Kontakt z innymi daje inną perspektywę, także na sytuacje, które czasem wydają się bez wyjścia. Trudno nie wspomnieć także o wartości, jaką dają wnioski oraz opowieści, jakie ludzie między sobą wymieniają. Nie tylko pozwalają one uniknąć wielu błędów wynikających z nieświadomości, lecz także stanowią źródło cennych przykładów, które często pozwalają pokonać pojawiające się obiekcje lub wątpliwości klientów. Opowieści o tym, jak dzięki nam klient odniósł sukces, czyli tzw. success stories, biorą się m.in. z opowieści zasłyszanych od innych.

Nierzadko zdarza się, że współdziałanie przyczynia się do nawiązania lepszych relacji z klientem. Jako handlowcy bardzo chcielibyśmy, aby nas lubiono, jednak wbrew tym oczekiwaniom, nie zawsze tak bywa – nie da się przecież dogodzić każdemu. Z jednymi współpracuje nam się lepiej, z innymi gorzej. Dobrze jest wiedzieć, kiedy zaprosić na spotkanie z klientem kolegę lub koleżankę, których osobowoś...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy