BANT jako analiza potrzeb klienta i klucz do sukcesu w sprzedaży

Skuteczna sprzedaż

Sprzedaż bez analizy potrzeb klienta to jak kupowanie prezentów na święta w pośpiechu – może się uda, ale prawdopodobieństwo trafienia jest równie wysokie, co wygrana w totolotka. Może obdarowany ucieszy się z nowego zestawu do ostrzenia noży, choć nie odróżnia noża do krojenia chleba od tego do filetowania ryb. A może spojrzy na Ciebie z wyrazem twarzy, który można streścić jednym zdaniem: Ale co ja mam z tym zrobić?. Tak właśnie wygląda sprzedaż bez odpowiedniego przygotowania – czasem przypadkiem coś sprzedasz, ale częściej tracisz czas, pieniądze i cierpliwość. Analiza potrzeb klienta to fundament każdej skutecznej strategii sprzedażowej. Bez niej Twój proces sprzedaży przypomina podróż bez mapy – można gdzieś dojść, ale raczej nie tam, gdzie byś chciał.

Zamiast liczyć na przypadek, warto się zastanowić nad korzyściami, jakie mogą wyjść z inwestycji czasu i energii. Zrozumienie potrzeb klienta pozwala Ci bowiem dostarczyć produkt lub usługę, które nie tylko spełniają oczekiwania, lecz także je przekraczają. A czy nie o to właśnie chodzi w sprzedaży?

POLECAMY

Dlaczego warto inwestować czas w zrozumienie klienta?

Wyobraź sobie, że masz potencjalnego klienta, który potrzebuje rozwiązania IT dla swojej firmy. Bez wstępnej analizy możesz zaproponować mu wszystko – od serwera na miarę NASA po laptop o wydajności wystarczającej jedynie do gry w sapera (parafrazując memy, jeżeli wiesz, o jaką grę chodzi, to pora wybrać się na badania do lekarza). A teraz spójrz na to z innej perspektywy: gdybyś wiedział, że ten klient prowadzi mały sklep internetowy, poszukuje rozwiązań w chmurze i ma ograniczony budżet, Twoja propozycja byłaby nie tylko bardziej trafna, ale też szybciej doprowadziłaby do podpisania umowy. Zrozumienie klienta to klucz do zbudowania relacji, która wykracza poza jednorazową transakcję. Klient, który czuje się wysłuchany i zrozumiany, chętniej wróci do Ciebie po kolejny towar. Co więcej, prawdopodobnie poleci cię innym – bo kto by nie chciał współpracować z kimś, kto naprawdę wie, o co mu chodzi? Wiele firm w segmencie MŚP działa głównie na poleceniach, bazując właśnie na jakości swoich usług i pełnym oddaniu swoim klientom przy doborze rozwiązań.

Jakie ryzyko niesie b

...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy