W kryzysie szczególnie ważny jest aspekt twardy, liczbowy, nastawiony na efekt. Rozmowa z Justyną Klimuk

Zapytaj specjalistę

Jak rozwijać sprzedaż i marketing w czasach kryzysu? Czy jest to w ogóle opłacalne? Co robić, jeśli nie mamy wystarczającego budżetu reklamowego? Na te i inne pytania, w rozmowie z Agatą Drynko, odpowiada Justyna Klimuk, która w Sodexo odpowiada za zarządzanie kategorią rozwiązań wspierających marketing, sprzedaż oraz rozwój biznesu.

Od dwóch lat mówimy nieustannie o kryzysach w świecie biznesu. Trudne sytuacje wzajemnie się przeganiają. Co ze sprzedażą i marketingiem? Czy w czasach kryzysu to według Pani koszt, wydatek czy inwestycja?
Rzeczywiście – nikt chyba nie ma wątpliwości, że ostatnie 3 lata to czas ogromnych zmian. I słowo „ogromnych” nie jest tu nadużyciem. Pandemia COVID-19, wybuch wojny w Ukrainie, majaczące widmo recesji sprawiają, że żyjemy w permanentnym napięciu i niepewności. Choć pojawiają się różne narracje na ten temat – większość analityków zgodnie twierdzi, że jesteśmy jeszcze w przededniu kryzysu, a nie w jego trakcie.
Rok 2023 będzie więc niezwykle trudny dla wszystkich branż. Wyjątkiem są jedynie te, które zyskują sprzedażowo w obecnym kontekście ekonomiczno-politycznym, np. firmy związane z przemysłem zbrojeniowym.
Wracając do pytania, jak traktować sprzedaż i marketing – dla mnie odpowiedź jest zawsze taka sama. Brzmi: działania sprzedażowe i marketingowe są inwestycją. I choć opatruję tę odpowiedź zawsze przypisem, przez 15 lat mojej pracy z wieloma markami z naprawdę różnych branż oraz segmentów, zawsze się to potwierdzało.

Wspominała Pani o przypisie… możemy do tego wrócić?
Nawet powinnyśmy! Bo przecież stwierdzenie, że warto inwestować w marketing nie oznacza per se, że wszystkie działania z tego obszaru będą skuteczne i dochodowe. Zatem po pierwsze, inwestycja w marketing ma szansę przynieść długoterminowe korzyści, jeżeli jest sprzężona ze strategią, celami biznesowymi i kierunkiem rozwoju firmy, ma wyznaczone priorytety, jest dopasowana do aktualnych potrzeb oraz zachowań odbiorców. Dopiero wtedy możemy mówić o szansie na powodzenie.
Po drugie, organizacje muszą podejść realistycznie do obecnych warunków i zrozumieć, że bardzo trudno będzie utrzymać sprzedaż na obecnym poziomie i za wszelką cenę trzeba przeciwdziałać potencjalnym stratom.

POLECAMY

Czy możemy w takim razie określić, na ile ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy