Toksyczność to pojęcie bardzo szerokie, które warto na początku zdefiniować, aby było nam łatwiej tego rodzaju zachowania wychwytywać w codziennej relacji z klientami. Toksyczni klienci to osoby, które w relacjach biznesowych lub konsumenckich wykazują zachowania destrukcyjne, agresywne, manipulacyjne, silnie kontrolne lub po prostu nieodpowiednie względem ogólnie przyjętego standardu. Taki klient może być niezadowolony z produktu lub usługi, ale jego sposób wyrażania tego niezadowolenia jest szkodliwy przede wszystkim dla Ciebie, Twoich pracowników i współpracowników, innych klientów lub pozostałych osób zaangażowanych w interakcję z takim klientem. To ludzie, którzy przekraczają w sposób daleki granicę bycia „OK” wobec Ciebie.
POLECAMY
Toksyczność klientów może przyjmować zróżnicowane formy. Bardzo często zamaskowane sympatią, zaangażowaniem, dbałością o procesy biznesowe. Jednak finalnie zawsze pojawi się któryś z poniższych elementów – krytyka personalna, poniżanie lub ubliżanie, manipulacja, nadmierna kontrola, wymuszanie winy, plotkarstwo, narzekactwo. Toksyczność może mieć też postać nadmiernego obciążania Ciebie problemami klienta, który buduje w Tobie swojego powiernika problemów i finalnie emocjonalnie nadmiernie angażuje Ciebie w swój świat, często pozabiznesowy.
Aby łatwiej Ci się identyfikowało toksycznych klientów, poniżej dokonuję charakterystyki najczęściej występujących modeli takich zachowań odbiorców, które powinny wzbudzić Twoją czujność.
Klient narzekacz
Samo narzekanie klienta je...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!