Toksyczni klienci

Temat numeru

Codzienny świat handlowca to spotkania, prezentacje, negocjacje, domykanie sprzedaży, dosprzedaż. A w tym wszystkim relacja klient – handlowiec. Czasami bardzo przyjazna, czasami czysto biznesowa, a jeszcze innym razem relacyjna, gdzie od pierwszego kontaktu jest tzw. chemia. Bywa jednak i tak, że spotykamy na swojej sprzedażowej drodze klienta specyficznego, z którym niby handlujemy, ale coś jednak jest w tym kontakcie innego, trudno definiowalnego. Bo z jednej strony jest bardzo miło, ale kończąc spotkanie wychodzisz z poczuciem wyczerpania, przegranej, wykorzystania. Ten dysonans poznawczy jest tak duży, że zaczynasz prowadzić wewnętrzną walkę między pojechaniem do tego klienta kolejny raz („bo przecież kupuje”) a tym, że „coś podpowiada” Ci, żeby sobie odpuścić współpracę. Na pewno jest coś nie tak. I często za tym wszystkim stoją tzw. toksyczni klienci, którzy są mistrzami emocjonalnego osłabiania Twojego sprzedażowego potencjału. Jak ich zauważyć? Jak z nimi pracować? I czy w ogóle to robić?

Toksyczność to pojęcie bardzo szerokie, które warto na początku zdefiniować, aby było nam łatwiej tego rodzaju zachowania wychwytywać w codziennej relacji z klientami. Toksyczni klienci to osoby, które w relacjach biznesowych lub konsumenckich wykazują zachowania destrukcyjne, agresywne, manipulacyjne, silnie kontrolne lub po prostu nieodpowiednie względem ogólnie przyjętego standardu. Taki klient może być niezadowolony z produktu lub usługi, ale jego sposób wyrażania tego niezadowolenia jest szkodliwy przede wszystkim dla Ciebie, Twoich pracowników i współpracowników, innych klientów lub pozostałych osób zaangażowanych w interakcję z takim klientem. To ludzie, którzy przekraczają w sposób daleki granicę bycia „OK” wobec Ciebie.

POLECAMY

Toksyczność klientów może przyjmować zróżnicowane formy. Bardzo często zamaskowane sympatią, zaangażowaniem, dbałością o procesy biznesowe. Jednak finalnie zawsze pojawi się któryś z poniższych elementów – krytyka personalna, poniżanie lub ubliżanie, manipulacja, nadmierna kontrola, wymuszanie winy, plotkarstwo, narzekactwo. Toksyczność może mieć też postać nadmiernego obciążania Ciebie problemami klienta, który buduje w Tobie swojego powiernika problemów i finalnie emocjonalnie nadmiernie angażuje Ciebie w swój świat, często pozabiznesowy.

Aby łatwiej Ci się identyfikowało toksycznych klientów, poniżej dokonuję charakterystyki najczęściej występujących modeli takich zachowań odbiorców, które powinny wzbudzić Twoją czujność.

Klient narzekacz

Samo narzekanie klienta je...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy