Status: niski czy wysoki?

Pozyskiwanie klienta

Siła człowieka jest często uchwytna i widoczna dla otoczenia, zanim wypowie on jakiekolwiek słowa. Zwracamy uwagę na zewnętrzne oznaki świadczące o wysokim statusie społecznym, takie jak drogie ubrania, rzeczy, samochody, jednak to nie one w głównej mierze świadczą o naszej sile. O wiele ważniejsze są bowiem subtelne sygnały, jakie wysyłamy w kontaktach z innymi ludźmi, a które decydują o tym, jaki wpływ wywieramy na innych.

Zacznijmy jednak o tego, czym jest status – niech posłuży temu poniższa scenka:
Marcin i Piotr spotykają się w pracy na korytarzu.
– Piotr! Nie widziałem cię od wieków. Co słychać?
Następuje uścisk dłoni. Marcin, wyciągając prawą rękę, kładzie lewą na ramieniu Piotra.
– Wszystko dobrze – Piotr przez chwilę opowiada o swoim nowym projekcie.
– Piotrze, miło mi się z Tobą gawędzi. Musimy kiedyś znów umówić się na rowery.
Marcin odwraca się, kończąc rozmowę.
Który z nich jest dyrektorem przedsiębiorstwa, a który przyszedł porozmawiać o współpracy? Każdy z mężczyzn może oczywiście zajmować odwrotną pozycję, ponieważ jeden z nich może być po prostu bardziej otwarty i towarzyski niż drugi, a zachowanie w dużej mierze zależy od charakteru człowieka. Jednak w tej konkretnej sytuacji jest bardzo prawdopodobne, że to Marcin jest dyrektorem przedsiębiorstwa, który czuje się pewnie na własnym gruncie, ponieważ wysyła sygnały świadczące o jego dominacji: wyciągnięcie ręki do rozmówcy, dotykanie go, odwrócenie się do niego plecami. W tym przypadku te niewerbalne znaki pozwalają ustalić wzajemną zależność: ty chcesz mnie o coś poprosić, a nie ja ciebie.
A oto kolejny przykład: wąskim chodnikiem idzie sobie mężczyzna. Naprzeciw niego idzie drugi mężczyzna – w podobnym wieku i podobnym stroju. Chodnik jest na tyle wąski, że gdy mijają się, jeden z nich musi zejść na bok i przepuścić drugiego, inaczej zderzą się ze sobą. Pytanie, który z nich ustąpi i skąd będą o tym wiedzieć? Raczej nie będzie tak...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy