Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pozyskiwanie klienta

19 maja 2021

NR 33 (Maj 2021)

Jak efektywnie pozyskiwać klientów, korzystając z nieoczywistych metod

56

Istnieje wiele technik pozyskiwania klientów. Wiedzy jest dużo, jednak w dużej mierze powtarza się wszędzie to samo. By robić marketing lepiej i naprawdę wyróżnić swoją markę od konkurencji, najlepiej działać inaczej niż wszyscy.

W życiu i biznesie kieruję się zasadą, którą rekomenduję także moim klientom – jeśli wszyscy robią marketing w standardowy sposób, Ty podejdź do niego od innej strony. Po co? Czy nie lepiej robić coś, co zostało sprawdzone i działa? Jeśli chcesz osiągać przeciętne wyniki – tak, lepiej. Jednak wierzę, że zakładasz firmę po to, żeby zapewnić sobie godziwy poziom życia i zbudować markę, która przetrwa próbę czasu. W takim wypadku lepiej spojrzeć na biznes z innej perspektywy.
Jeśli nie zniechęcił Cię pierwszy akapit, to powinieneś zapoznać się z pojęciem Growth Hacking Marketing.

POLECAMY

RAMKA 1
Czym jest Growth Hacking Marketing?

Growth Hacking Marketing to sposób projektowania działań promocyjnych niskim kosztem, ale z dotarciem do szerokiego grona odbiorców. 


Choć brzmi to jak marzenie – jest wykonalne. Poświęciłem zagadnieniu GHM cały rozdział w publikacji Biblia e-biznesu 3.0, nad którą pracowało łącznie 83 ekspertów. Jak przedstawić tę coraz modniejszą w Polsce i na świecie strategię? Pokrótce chodzi o to, żeby nie marnować pieniędzy na reklamy czy agencję SEO. Żeby była jasność – te działania wspomogą Twój biznes i rekomenduję Ci używanie ich, jednak filarem działania firmy powinna być strategia marketingowa realizowana krok po kroku i nastawiona na stopniowy rozwój organiczny, który nie ma nic wspólnego z obietnicami wzrostu o 1000% wizyt na stronie w miesiąc.

Marketing po nowemu

Jak często sam dostajesz oferty (tzw. zimne maile), które tylko Cię denerwują? Firmy próbują Ci sprzedać coś, czego nie chcesz, i to w momencie, w którym Cię na to nie stać. Skutek wydaje się oczywisty już na starcie. Efekt: ludzie przestali zwracać uwagę na większość ofert, opatrzyli się z tanimi sztuczkami. Żeby do nich dotrzeć, musisz się naprawdę wyróżnić i dać im coś, czego chcą.
Myślisz, że kreatywna, inna niż wszystkie, strategia biznesowa nadaje się tylko dla firm działających online? Nic bardziej mylnego. Mądrze zarządzany warsztat samochodowy, sklep stacjonarny czy usługodawca czyszczący dywany także mogą zdobyć serca potencjalnych klientów nieszablonowym podejściem. A dzięki temu osiągną offline’owy odpowiednik przycisku „udostępnij”, na którym najbardziej zależy twórcom docierającym do coraz to nowego audytorium – polecenia. Konkretne metody opiszę pod koniec tego artykułu.

Medium społecznościowe, a nie sprzedażowe

Pandemia zmieniła modele biznesowe wielu firm i sposoby docierania do klientów. Już 73% Polaków zadeklarowało w 2020 r., że robiło zakupy online, co jest wzrostem o 11 pp. w stosunku do roku wcześniejszego. W geometrycznym tempie rośnie także liczba kont na TikToku czy w innych mediach społecznościowych. Dlaczego połączyłem te dwa obszary? Dlatego, żeby Ci powiedzieć, że Ty nie powinieneś.
Sklepy stacjonarne zamknięto, więc trzeba było przenieść biznesy do sieci. A ten ekosystem działa zdecydowanie inaczej niż tradycyjny targ. Wielu przedsiębiorców na nowo musiało nauczyć się sprzedawać.
Jedną z oznak zmieniającego się świata jest potrzeba spotkania się z ludźmi. Kolejne obostrzenia ograniczyły pracę firm, zamknięte zostały szkoły i uczelnie. W takiej sytuacji wiele osób uciekło do mediów społecznościowych w celu budowania i podtrzymywania relacji. Skoro robią to jednostki, to znaczy, że firmy też powinny. Fanpage na Facebooku czy profil na Instagramie to współczesny odpowiednik działań PR-owych czy media relations. Z ich pomocą można dbać o employer branding, można pokazywać się jako zbiór ludzi, a nie bezduszna organizacja albo jednoczyć się z użytkownikami, np. przez humor. Można także wypytywać o różne rzeczy, które przydadzą się w tworzeniu oferty czy ustalaniu cen.
Wiele firm cały czas jednak traktuje social media jak tuby propagandowe, przez które może bezkarnie atakować ofertami bezbronnych użytkowników. Chociaż „bezbronny” to złe słowo – ktoś taki może przestać obserwować dany fanpage (co często czyni). Jak sama nazwa wskazuje, media społecznościowe służą budowaniu społeczności, a nie sprzedawaniu. Aby dobrze prowadzić fanpage na Facebooku, inspiruj się od najlepszych. Zobacz jak robi to np. Netflix.

Nie sprzedawaj. Pozwól kupować

Ludzie nie lubią, kiedy się im coś sprzedaje. Ale lubią kupować. Dlatego powinieneś zagwarantować im produkt, który zaspokoi ich potrzeby. Mówi się, że najlepsze usługi oraz produkty powstają jako odpowiedź na realnie istniejącą potrzebę. Jednak dalej praca wielu firm wygląda tak, że najpierw tworzy się coś, a potem idzie do działu marketingu i mówi, żeby to sprzedał.
Najpierw dowiedz się, za co Twoi klienci byliby gotowi zapłacić więcej. Jakie udoskonalenia przesuną szalę na Twoją korzyść? Innymi słowy – postaraj się udoskonalić swój produkt. Skąd czerpać wiedzę na temat tego, czego chcą klienci? Możesz w tym celu wykorzystać np. media społecznościowe i poprosić obserwujących o wypełnienie ankiety w zamian za raport branżowy, zniżkę do wykorzystania w sklepie czy inny bonus. Możesz też przeanalizować badania, zainspirować się rozwiązaniami zagranicznymi (które kiedyś dotrą także do nas) czy obserwować dyskusje na forach.
Nie bądź przedsiębiorstwem od wszystkiego. Doprecyzuj swój produkt w taki sposób, żeby być firmą o określonym profilu, która szczelnie zapełnia zapotrzebowanie danej niszy na rynku.
Kiedy otrzymasz odpowiedzi na te pytania, użyj dokładnie tych słów podczas konstruowania oferty czy tworzenia reklam.

Narzędzia nowoczesnej firmy

Na koniec obiecany spis technik i narzędzi współczesnego marketera, który aktywnie działa na rzecz budowania marki i zwiększania sprzedaży w firmie. To ich stosowa...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy