Strategie na niż. Gdzie szukać klientów, gdy Polaków ubywa?

Pozyskiwanie klienta

To już nie wizja przyszłości. To nasza rzeczywistość. Spadek liczby ludności Polski i starzenie się społeczeństwa to realne wyzwania, które wpływają na sprzedaż tu i teraz. Dlatego już dziś warto podjąć działania, które uchronią sprzedawców przed konsekwencjami tej zmiany. Pierwsza myśl? Sprzedawać szeroko i do wszystkich. Ale w rzeczywistości, gdy baza klientów się kurczy, liczy się precyzja. Na kim warto skupić się w działaniach sprzedażowych i gdzie szukać konsumentów z największą siłą nabywczą?

Liczba ludności Polski ogółem spadła pod koniec 2024 r. poniżej 37,5 mln osób (według najnowszych danych GUS o ok. 147 tys. rok do roku). W tym roku również czeka nas spadek, do 37,41 mln. Nic nie wskazuje na to, by ten trend miał się odwrócić. Wynika to przede wszystkim z malejącej liczby urodzeń. Szczególny pod tym względem był rok 2024, gdy urodziło się najmniej dzieci od czasu zakończenia II wojny światowej. Tych zmian demograficznych nie rekompensuje ani zwiększająca się średnia długość życia, ani dodatnie saldo migracji. GUS prognozuje, że do 2060 r. liczba ludności w naszym kraju spadnie do 30,93 mln, o 17% w stosunku do roku 2025.

POLECAMY

Jak starzeje się Polska?

Polska nie starzeje się równomiernie. Do województw, w których ludności będzie ubywać najszybciej i w których średnia wieku będzie mocno spadać, należą świętokrzyskie (prognozowany spadek do 2060 r. o 29%), lubelskie i opolskie. Niekorzystne zmiany będą najmniej dotkliwe na Pomorzu i Mazowszu. Różnice są widoczne także w obrębie samych województw –...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy