Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

30 listopada 2020

NR 30 (Listopad 2020)

Rozwój biznesu w sieci – pora także na Twoją firmę

0 172

Ostatnie miesiące okazały się niełatwym czasem dla firm i przedsiębiorców. Nałożone obostrzenia, spadek popytu i towarzyszące sprzedaży zakazy zmieniły rynek i zachowania konsumenckie na długie miesiące. Przedsiębiorcy stanęli przed wieloma wyzwaniami i problemami. Z obiegu wyłączone zostały niektóre produkty, zmodyfikowano zakres świadczonych usług, często decydowano się na całkowitą zmianę branży, w której działały firmy. Każda decyzja miała na celu utrzymanie płynności firmy i umożliwienie jej dalszego funkcjonowania na niestabilnym rynku.

Jednak nie wszystkie sektory gospodarki odczuły negatywny wpływ koronawirusa na sprzedaż. Wśród branży, które na lockdownie mogły skorzystać, wyróżnić można rynek e-commerce. Sklepy i platformy handlowe podczas pandemii zanotowały widoczne wzrosty sprzedaży. Podobnie jak wiele przedsiębiorstw, które w obliczu zamknięcia punktów stacjonarnych podjęły decyzję o uruchomieniu własnych platform zakupowych online.
Lista podmiotów, które wykorzystują zachodzące zmiany do tworzenia nowych potrzeb konsumenckich, stale rośnie, a wraz z nimi zwiększa się również liczba konsumentów, którzy tych produktów i usług poszukują.
 

POLECAMY


E-klientów jest coraz więcej

W 2020 r., podobnie jak w poprzednich latach, branża e-handlu odnotowała wzrosty. Zarówno dynamika wzrostu, jak i wartość rynku internetowych zakupów pnie się w górę. Wyniki raportu PMR zdecydowanie potwierdzają badania innego tegorocznego raportu, który precyzuje, że już ponad 73% internautów robi zakupy online. Według Gemius oznacza to wzrost o całe 11 pkt proc. w stosunku do poprzednich badań. Niemały wpływ na tak wysoki wzrost miał okres pandemii i naniesione obostrzenia, zarówno te gospodarcze, jak i społeczne. Ograniczenie kontaktów międzyludzkich, praca zdalna czy konieczność odbycia kwarantanny skłoniły nowych konsumentów do korzystania z zakupów przez internet.
Wśród kupujących niewielką przewagę mają kobiety (stosunek 51% do 49%). Dominuje przedział wiekowy 35-49 lat, stanowiąc tym samym 32% wszystkich osób preferujących zakupy internetowe. Większość z nich posiada co najmniej dobrą sytuację materialną, z czego 54% badanych określiło ją jako średnią. Analiza demografii i zachowań konsumenckich motywuje sprzedawców do jeszcze większej inwestycji w rynek handlu elektronicznego. Jednocześnie to dla nich szansa na szybszy rozwój i dotarcie do wymagającego konsumenta.

Cena dla konsumenta wciąż najważniejsza

Polacy decydują się na zakupy internetowe z wielu powodów – większy wybór, wyższa samodzielność, oszczędność czasu i przede wszystkim właściwy stosunek jakości do ceny. Mnogość podmiotów działających w sieci sprawia, że znalezienie produktu lub usługi, odpowiadających aktualnym potrzebom, staje się o wiele prostsza i przyjemniejsza. Duży wybór to także większa możliwość porównania towaru, jego cech i wartości. W pierwszej trójce najczęściej przewijających się kluczowych czynników zakupu znajdują się: cena (63%), łatwość zakupu (42%) i zaufanie do marki (41%). Te elementy mają zdaniem większości ankietowanych najbardziej znaczący wpływ na podjęcie decyzji o zakupie.
Branża e-commerce okazała się najlepszą alternatywą dla tradycyjnych zakupów. Sprzedaż internetowa odnotowała wzrosty nie tylko w branży produktów szybkozbywalnych. Wzrosło zapotrzebowanie i popyt na artykuły spożywcze, chemiczne i produkty kosmetyczne, ale również ubrania, usługi bankowo-ubezpieczeniowe, usługi związane z edukacją.
 


E-commerce odpowiada na realne potrzeby klientów

Nowa rzeczywistość, do której musieli się dostosować zarówno sprzedawcy, jak i kupujący, sprawiła, że na znaczeniu zyskały osobiste doświadczenia klientów związane z marką. Wydłużenie czasu zwrotu produktów (w związku z przymusowym odbywaniem izolacji i niemożnością fizycznego nadania przysyłki) spotkało się z dużą aprobatą konsumentów. Podobnych rozwiązań w branży e-commerce znalazło się w ostatnich miesiącach bardzo wiele. Wśród udogodnień pojawiających się w branży e-commerce najczęściej można wymienić:

  • Bezkontaktową dostawę
    Taka forma odbioru zamówionego towaru pozwoliła ograniczyć fizyczne kontakty do minimum. Umożliwienie dostawy zamówień do punktów, pozostawienia ich pod drzwiami mieszkania bądź przed bramą wjazdową do domu bez konieczności podpisu – spotkało się z dużą aprobatą wśród kupujących.
     
  • Zwiększenie liczby terminów dostaw
    Tego typu rozwiązanie zastosowały szczególnie sklepy online, oferujące dostawy towarów na określony dzień, a nawet godziny. Gdy na sklepy nałożono fizyczne obostrzenia limitu kupujących i godzin otwarcia, internetowe sieci momentalnie rozpoczęły pracę nad zwiększeniem elastyczności swojej oferty. Zwiększyła się liczba dostępnych terminów, konsumenci mieli możliwość wyboru godziny i formy dostawy dopasowanej do swoich potrzeb.
     
  • Płatności online
    Nie od dziś wiadomo, że szczególne znaczenie wśród konsumentów odgrywa przejrzysta i czytelna architektura informacji oraz bezpieczny i bezproblemowy proces zakupowy.
    Użytkownicy cenią sobie komfort i prostotę również w zakresie płatności. Według danych raportu Gemius Polacy najchętniej płacą za zakupy za pomocą szybkiego przelewu (PayU, Dotpay itp.). Raport Polskiego Standardu Płatności mówi dodatkowo, że w 2019 r. częściej płacono BLIK-iem niż kartą. Umożliwienie klientom takiej formy płatności w ramach dostosowania rynku e-commerce do ich potrzeb stanowiło często stosowaną praktykę wśród sklepów internetowych.
     
  • Chatboty
    Branża e-commerce szerzej postawiła także na poprawę komfortu, szybkości realizacji zakupów i obsługi klienta. W tym celu na popularności zyskały chatboty, które wspomagały budowę i utrzymanie relacji z klientem. Włączenie chatbotów do stałej komunikacji firmy pomogło zapewnić właściwie całodobową obsługę zapytań internetowych.
     


E-zakupy coraz bardziej mobilne

Technologia odgrywa bardzo dużą rolę w sprzedaży internetowej. Coraz więcej transakcji dokonywanych jest za pomocą urządzeń mobilnych. Z roku na rok coraz bardziej rośnie odsetek klientów dokonujących transakcji przez telefo...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy