Prezentacje sensowne biznesowo, czyli jak sprawić, aby sprzedawały?

Temat numeru

Prezentacje handlowe mogą mieć różne cele: poinformować klienta o konkretnych rozwiązaniach, wzbudzić potrzebę zakupową, a ostatecznie doprowadzić do sprzedaży. Zdarza się jednak, że tak się nie dzieje. Co może być tego przyczyną?

Przyczyn może być wiele, jednak tym, co dolega prezentacjom najczęściej, jest to, że paradoksalnie w mniejszym stopniu dotyczą one klienta niż handlowca, przez co wywierają na odbiorcy mniejszy wpływ niż powinny. To klient powinien być głównym bohaterem prezentacji handlowej, w praktyce jednak często się o tym zapomina. Prezentacje zwykle zaczynają się od opowieści handlowca o sobie i firmie, czyli coś na zasadzie: kim jestem, historia firmy, pracownicy, lokalizacje, co sprzedajemy i dlaczego my. Wszystko to są niewątpliwie bardzo ważne informacje – klient potrzebuje wiedzieć, z kim ma do czynienia, i musi wiedzieć, czy firma jest partnerem godnym zaufania i wiarygodnym, ale sęk w tym, żeby wszystkie te dane umiejętnie przekazać i niekonieczne zaraz na samym wstępie. Ważne jest to, aby od początku stworzyć sobie sposobność do skoncentrowania się na kliencie, do nawiązania autentycznego kontaktu z nim, tak, aby pomyślał czy pomyślała: „On/ona mówi o mnie”.
Trafnie opisuje to Nancy Duarte w swojej przełomowej książce Współbrzmienie, w której podpowiada, jak znaleźć wspólny język z odbiorcami prezentacji. Pisze tak: „Publiczność gardzi arogancją i egocentryzmem, które przywodzą na myśl sposób bycia okropnej, zapatrzonej w siebie i wszechwiedzącej «duszy towarzystwa», która potrafi zaatakować biednego uczestnika na imprezie. Taki człowiek bez przerwy opowiada o własnych zainteresowaniach i nies...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy