Dołącz do czytelników
Brak wyników

Skuteczna sprzedaż

14 listopada 2019

NR 24 (Listopad 2019)

Po co handlowcowi poczucie własnej wartości?

223

Zacznijmy od jasnego określenia, czym jest poczucie własnej wartości. Jest to realistyczna, doceniająca opinia o sobie. Oznacza to, że nie oszukujemy się, jesteśmy uczciwi i szczerzy wobec siebie, mamy pełną świadomość swoich słabych i mocnych stron, a nasza ogólna opinia o sobie jest dobra. Zdrowa samoocena to przekonanie, że jest się wartym tyle samo, co każdy inny człowiek.
Patrząc na tak określoną definicję, myślę, że każdy pracownik, handlowiec i człowiek odpowie, że poczucie własnej wartości jest potrzebne każdemu. Z jednej strony czujemy spokojne zadowolenie z tego, kim jesteśmy, i mamy poczucie własnej godności płynące z przekonania, że mamy wewnętrzną wartość. Z drugiej strony pozostajemy pokorni, gdyż zdajemy sobie sprawę, że każdy z nas musi wiele się nauczyć.
Niektórzy wierzą, że z pewnością siebie trzeba się urodzić i że to szczególna umiejętność, dostępna jedynie nielicznym. Pocieszeniem jest to, że można się jej nauczyć – nie jest to żaden szczególny dar.
Wyobraźmy sobie firmę, w której ludzie działają na wysokim poziomie świadomości, akceptacji siebie i innych, odpowiedzialności za siebie, asertywności i szacunku do asertywności innych, celowości i osobistej prawości. Byłaby to firma o niezwykłych wynikach i efektach swojej pracy. Czy działanie takiej firmy jest możliwe? Ktoś powie, że to utopia. Nie do końca. Jest kilka warunków, jakie należy spełnić, aby taką firmę stworzyć:

POLECAMY

  • Poczucie bezpieczeństwa pracowników – są pewni, że nikt ich nie wyśmieje, nie zlekceważy ani nie upokorzy za otwartość i szczerość.
  • Akceptacja pracowników – są wysłuchiwani, zachęcani do wyrażania swoich myśli i opinii.
  • Stawianie pracowników przed wyzwaniami – powierza im się zadania, które są okazją do poszerzania ich umiejętności.\
  • Funkcjonowanie konstruktywnej informacji zwrotnej.
  • Wyraźnie określone i niezaprzeczalne zasady i wskazówki.
  • Zachęcanie do samodzielnego rozwiązywania problemów i zadań związanych z pracą.

Można postawić pytanie: Czy pewny siebie handlowiec, pracownik nie jest w pewnym sensie wyzwaniem dla kierownika, przełożonego?
Posłużę się tutaj cytatem Fritza Perlsa: „Bądź tym, kim jesteś, i mów to, co czujesz, ponieważ ci, którzy mają z tym problem, nie są ważni, a ci, którzy są ważni, nie mają z tym problemu”.
Przyjrzyjmy się handlowcowi, który ma wysoką samoocenę. Jak on funkcjonuje w organizacji?

  • Osoba taka zdecydowanie lepiej radzi sobie w nowych sytuacjach, mniej się też oba...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy