Pieniądze to nie wszystko. Dlaczego i jak dbać o lojalność klienta?

Temat numeru

Zacznę od kontrowersyjnego pytania: Czy masz czasem ochotę przekląć swoich klientów? Ponieważ milczenie jest złotem, nie trzeba odpowiadać na głos, jednak na pocieszenie dodam, że nie możemy mieć do siebie pretensji. Podstawowe teorie ekonomiczne zdają się potwierdzać najgorsze – klienci to w większości oportuniści, których interesuje jedynie opłacalność transakcji, czyli maksimum wartości przy minimum kosztów. Z drugiej strony utrzymanie jak największej liczby klientów może doprowadzić do znaczącego podniesienia zysków, więc może warto powalczyć o lojalnego klienta? Sprawdźmy to!

Co oznacza „lojalny klient”?

Słowo „lojalność” w kontekście relacji z klientem przywodzi na myśl głównie plastikowe karty rozpychające nasze portfele, jednak znaczenie tego pojęcia jest o wiele szersze. Lojalny klient to taki, który po pierwszej transakcji powróci do Twojej firmy i dokona kolejnych zakupów, niekoniecznie kierując się ceną danego produktu czy usługi. Lojalność w tym znaczeniu obejmuje wszystkie etapy cyklu życia klienta. Do Ciebie należy trudna misja nawiązania relacji silniejszej niż bilans zysków i strat. Jak to zrobić i na co zwrócić uwagę? Poniżej podpowiadam kilka pomysłów.

POLECAMY

Sekrety lojalności klienta

Przewaga konkurencyjna
Walka o lojalność klienta oznacza wyjście poza konkurencję cenową. Jeśli klient znajdzie poszukiwany produkt w dwóch sklepach za tę samą cenę, to decydującym czynnikiem przy wyborze będzie dotychczasowe doświadczenie konsumenckie i właśnie lojalność. 

Co ciekawe, nawet jeśli cena w zaufanym sklepie nie jest najniższą na rynku, klient i tak najprawdopodobniej wybierze zakup u dostawcy, którego już zna. Kilka złotych więcej w zamian za gwarancję satysfakcji to logiczny wybór.

Klienci chcą otrzymać produkt wart swoich pieniędzy, zakupiony w sklepie...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy