Dołącz do czytelników
Brak wyników

Okiem praktyka & konsumenta

23 stycznia 2020

NR 25 (Styczeń 2020)

Osiem wskazówek jak zwiększyć sprzedaż dzięki wyszukiwarce

103

Nawet 43% internautów po wejściu na stronę kieruje się bezpośrednio do paska wyszukiwania. Generuje to do 30% wszystkich przychodów sklepu. Jak wygląda dobrze zaprojektowana wyszukiwarka i jak poprawa jej działania może zwiększyć sprzedaż? Odpowiedzi dostarcza raport „Wygodne wyszukiwarki w e-commerce” wydany przez Usability LAB z Grupy RST.

Na pierwszy rzut oka wyszukiwarka w górnej części sklepu może wydawać się tematem błahym. Nic bardziej mylnego. Wizyta użytkownika korzystającego z wyszukiwarki to 2-3 razy większa szansa konwersji niż takiego, który z niej nie korzysta. Dzieje się tak dlatego, że jest to miejsce, które skupia najsilniejsze intencje zakupowe użytkowników. 


Można więc uznać wyszukiwarkę za kluczową funkcjonalność na stronie www. Poprawa jej działania i zoptymalizowanie stanowią ogromną szansę na zwiększenie sprzedaży bez zwiększania liczby nowych użytkowników – i szkoda by było nie wykorzystać tego potencjału. Co więcej, wielu właścicieli sklepów po prostu nie zdaje sobie po prostu sprawy z faktu, że ma słabą wyszukiwarkę. Co więc możesz zrobić w sprawie jej działania i wyglądu, by zwiększyć konwersję?

  1. Zadbaj o widoczność
    Nawet 43% użytkowników bezpośrednio po wejściu na stronę kieruje się do paska wyszukiwania (za: Forrester Research). Czy sprawdzałeś, jak ten wskaźnik wygląda w Twoim sklepie? Jeśli jest bardzo niski lub wręcz bliski zeru, problemem może być słaba widoczność wyszukiwarki. Popracuj nad wyeksponowaniem graficznym zarówno samego paska wyszukiwania, jak i takim za- lub przeprojektowaniem całej górnej części (topu) sklepu, aby wyszukiwarka była dobrze widoczna i nie konkurowała z innymi funkcjonalnościami.

  2. Upewnij się, że działa poprawnie
    Ściągnąłeś na stronę klienta o sprecyzowanej potrzebie i przechodzi on bezpośrednio do wyszukiwarki. Najgorsze, co może się wydarzyć, to dostarczenie mu nieadekwatnych wyników. Przykładem błędnego działania wyszukiwarki jest nieumiejętność obsłużenia zapytań typu „produkt z cechą”: po wpisaniu „biały t-shirt” w wynikach wyskakują białe ubrania oraz koszulki w różnych kolorach. Jeszcze gorzej może się zdarzyć, gdy internauta wpisze trzy i więcej słów („laptop 13 cali srebrny”) oraz gdy zapytanie zawiera w sobie kategorię produktu i jego cechę, która nie jest zawarta w samej nazwie produktu („zegarek wodoodporny”, „t-shirt bawełniany”). Jak wynika z raportu „Wygodne wyszukiwarki e-commerce”, najwięcej do udoskonalenia pozostało właśnie w obszarze obsługi różnego rodzaju zapytań i tutaj warto szukać usprawnień na pierwszym miejscu. 
  3. Zadbaj o czas podpowiedzi i wyświetlania wyników
    Być może wyszukiwarka w Twoim sklepie daje prawidłowe wyniki, ale trzeba na nie czekać w nieskończoność. Strony, które działają zbyt wolno, irytują potencjalnych nabywców. Wyszukiwarka powinna wyświetlać podpowiedzi bez widocznego opóźnienia, czyli poniżej 100 milisekund. W innym przypadku zwiększa się ryzyko, że zniecierpliwiony internauta pójdzie szukać podobnego produktu u konkurencji. 

  4. Pomóż użytkownikowi dowiedzieć się, czego chce
    Niewiele sklepów wyświetla alternatywne ścieżki na stronie z listą wyników, prezentowane najczęściej jako „powiązane/podobne wyszukiwania”. Mechanizm jest zbliżony do „wyszukiwania podobne do”, które funkcjonują w Google na dole strony z wynikami. Nie jest to niezbędna funkcjonalność, jednak może znacząco poprawić konwersję, sugerując użytkownikowi alternatywne zapytania, które mogą dać bardziej adekwatne wyniki.
  5. Naucz wyszukiwarkę ortografii i gramatyki
    Mylić się rzecz ludzka, gorzej, jeśli wyszukiwarka nie zna ortografii i na zapytanie z błędem daje wynik zerowy. System musi umieć korygować literówki i błędy ortograficzne, odmieniać wyrazy oraz wspierać różne formy zapisu produktu – włączając brak użycia polskich znaków (jeansy, dżinsy, dzinsy; t-shirt, tshirt, tiszert). Dobrze, gdyby znał też synonimy i wyrazy potocznie używane zamiennie (kurtka i parka, laptop i notebook). Wyszukiwarka, która nie umie poprawić błędów użytkowników i przewidzieć, czego szukają, daje wrażenie, że w sklepie nie ma pożądanego produktu.
  6. Bądź pamięcią podręczną użytkownika 
    Tylko nieliczne sklepy wyróżniają w podpowiedziach frazy, które użytkownik wyszukiwał już wcześniej. Jest to ważne, gdyż pomaga uniknąć wpisywania po raz kolejny tego samego – z takim samym skutkiem. Funkcjonalność ta ułatwia internaucie wpisane nowej, bardziej adekwatnej frazy. Jednocześnie należy pamiętać, że przypominanie użytych wcześniej sformułowań i odwiedzonych wyników musi być wizualnie wydzielone od nowej frazy. Druga ważna rzecz, to żeby fraza wpisana w wyszukiwarce nie znikała po przejściu do listy wyników. Użytkownik po przejrzeniu paru stron z produktami może po prostu zapomnieć, czego szukał.
  7. Pozwól zawęzić wyni...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy