Dołącz do czytelników
Brak wyników

Okiem praktyka & konsumenta

23 stycznia 2020

NR 25 (Styczeń 2020)

Osiem wskazówek jak zwiększyć sprzedaż dzięki wyszukiwarce

154

Nawet 43% internautów po wejściu na stronę kieruje się bezpośrednio do paska wyszukiwania. Generuje to do 30% wszystkich przychodów sklepu. Jak wygląda dobrze zaprojektowana wyszukiwarka i jak poprawa jej działania może zwiększyć sprzedaż? Odpowiedzi dostarcza raport „Wygodne wyszukiwarki w e-commerce” wydany przez Usability LAB z Grupy RST.

Na pierwszy rzut oka wyszukiwarka w górnej części sklepu może wydawać się tematem błahym. Nic bardziej mylnego. Wizyta użytkownika korzystającego z wyszukiwarki to 2-3 razy większa szansa konwersji niż takiego, który z niej nie korzysta. Dzieje się tak dlatego, że jest to miejsce, które skupia najsilniejsze intencje zakupowe użytkowników. 

POLECAMY


Można więc uznać wyszukiwarkę za kluczową funkcjonalność na stronie www. Poprawa jej działania i zoptymalizowanie stanowią ogromną szansę na zwiększenie sprzedaży bez zwiększania liczby nowych użytkowników – i szkoda by było nie wykorzystać tego potencjału. Co więcej, wielu właścicieli sklepów po prostu nie zdaje sobie po prostu sprawy z faktu, że ma słabą wyszukiwarkę. Co więc możesz zrobić w sprawie jej działania i wyglądu, by zwiększyć konwersję?

  1. Zadbaj o widoczność
    Nawet 43% użytkowników bezpośrednio po wejściu na stronę kieruje się do paska wyszukiwania (za: Forrester Research). Czy sprawdzałeś, jak ten wskaźnik wygląda w Twoim sklepie? Jeśli jest bardzo niski lub wręcz bliski zeru, problemem może być słaba widoczność wyszukiwarki. Popracuj nad wyeksponowaniem graficznym zarówno samego paska wyszukiwania, jak i takim za- lub przeprojektowaniem całej górnej części (topu) sklepu, aby wyszukiwarka była dobrze widoczna i nie konkurowała z innymi funkcjonalnościami.

  2. Upewnij się, że działa poprawnie
    Ściągnąłeś na stronę klienta o sprecyzowanej potrzebie i przechodzi on bezpośrednio do wyszukiwarki. Najgorsze, co może się wydarzyć, to dostarczenie mu nieadekwatnych wyników. Przykładem błędnego działania wyszukiwarki jest nieumiejętność obsłużenia zapytań typu „produkt z cechą”: po wpisaniu „biały t-shirt” w wynikach wyskakują białe ubrania oraz koszulki w różnych kolorach. Jeszcze gorzej może się zdarzyć, gdy internauta wpisze trzy i więcej słów („laptop 13 cali srebrny”) oraz gdy zapytanie zawiera w sobie kategorię produktu i jego cechę, która nie jest zawarta w samej nazwie produktu („zegarek wodoodporny”, „t-shirt bawełniany”). Jak wynika z raportu „Wygodne wyszukiwarki e-commerce”, najwięcej do udoskonalenia pozostało właśnie w obszarze obsługi różnego rodzaju zapytań i tutaj warto szukać usprawnień na pierwszym miejscu. 
  3. Zadbaj o czas podpowiedzi i wyświetlania wyników
    Być może wyszukiwarka w Twoim sklepie daje prawidłowe wyniki, ale trzeba na nie czekać w nieskończoność. Strony, które działają zbyt wolno, irytują potencjalnych nabywców. Wyszukiwarka powinna wyświetlać podpowiedzi bez widocznego opóźnienia, czyli poniżej 100 milisekund. W innym przypadku zwiększa się ryzyko, że zniecierpliwiony internauta pójdzie szukać podobnego produktu u konkurencji. 

  4. Pomóż użytkownikowi dowiedzieć się, czego chce
    Niewiele sklepów wyświetla alternatywne ścieżki na stronie z listą wyników, prezentowane najczęściej jako „powiązane/podobne wyszukiwania”. Mechanizm jest zbliżony do „wyszukiwania podobne do”, które funkcjonują w Google na dole strony z wynikami. Nie jest to niezbędna funkcjonalność, jednak może znacząco poprawić konwersję, sugerując użytkownikowi alternatywne zapytania, które mogą dać bardziej adekwatne wyniki.
  5. Naucz wyszukiwarkę ortografii i gramatyki
    Mylić się rzecz ludzka, gorzej, jeśli wyszukiwarka nie zna ortografii i na zapytanie z błędem daje wynik zerowy. System musi umieć korygować literówki i błędy ortograficzne, odmieniać wyrazy oraz wspierać różne formy zapisu produktu – włączając brak użycia polskich znaków (jeansy, dżinsy, dzinsy; t-shirt, tshirt, tiszert). Dobrze, gdyby znał też synonimy i wyrazy potocznie używane zamiennie (kurtka i parka, laptop i notebook). Wyszukiwarka, która nie umie poprawić błędów użytkowników i przewidzieć, czego szukają, daje wrażenie, że w sklepie nie ma pożądanego produktu.
  6. Bądź pamięcią podręczną użytkownika 
    Tylko nieliczne sklepy wyróżniają w podpowiedziach frazy, które użytkownik wyszukiwał już wcześniej. Jest to ważne, gdyż pomaga uniknąć wpisywania po raz kolejny tego samego – z takim samym skutkiem. Funkcjonalność ta ułatwia internaucie wpisane nowej, bardziej adekwatnej frazy. Jednocześnie należy pamiętać, że przypominanie użytych wcześniej sformułowań i odwiedzonych wyników musi być wizualnie wydzielone od nowej frazy. Druga ważna rzecz, to żeby fraza wpisana w wyszukiwarce nie znikała po przejściu do listy wyników. Użytkownik po przejrzeniu paru stron z produktami może po prostu zapomnieć, czego szukał.
  7. Pozwól zawęzić wyniki 
    Źle jest, gdy wyszukiwarka nie daje wyników, ale równie niedobrze, gdy wyników jest zbyt dużo – a użytkownik nie ma możliwości ich zawężenia. Dlatego, jeśli wyniki nie mieszczą się na stronie i trzeba je scrollować, przechodzić na kolejną stronę z wynikami lub klikać „załaduj więcej”, musi istnieć opcja ich dodatkowego odfiltrowania. Zależnie od sklepu, może to być zawężenie po kolorze, rozmiarze, funkcji lub innych cechach, które mogą być ważne dla internauty, np. wielkości pamięci RAM czy mocy.
    Bardzo dobrą praktyką jest również informowanie użytkownika o łącznej liczbie uzyskanych wyników wyszukiwania – nie tylko na górze, ale też na dole strony. Daje mu to możliwość podjęcia decyzji o zawężeniu wyn...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy