Jak wybrać system ERP dla branży handlowej w 10 krokach?

Otwarty dostęp Okiem praktyka & konsumenta

Dane GUS pokazują, że blisko 50% przedsiębiorstw z sektora handlu w Polsce nie wykorzystuje systemów wspierających zrządzanie, jak ERP (Enterprise Resource Planning) czy CRM (Customer Relationship Management). W dzisiejszych czasach, gdy nadążanie za cyfrową transformacją może decydować o być albo nie być danej firmy – ten wynik zdecydowanie powinien być lepszy. Jeżeli zastanawiasz się nad wdrożeniem systemu ERP w swojej firmie, to niniejszy artykuł może Ci pomóc podjąć odpowiednią decyzję.

Zanim przejdziemy do szczegółów, warto zadać sobie pytanie, czego właściwie można oczekiwać od systemu ERP. Nasze doświadczenie pokazuje, że największe zalety systemu ERP to:

POLECAMY

  1. Efektywniejsze prognozowanie i zwiększenie sprzedaży.
  2. Wielokanałowość (omnichannel) oraz zarządzanie sprzedażą w kanałach offline i online.
  3. Redukcja kosztów.
  4. Zarządzanie zapasami i optymalizacja łańcucha dostaw.
  5. Budowanie lojalności klientów.
  6. Wzrost bezpieczeństwa danych i zgodność z ustawowymi wymaganiami RODO.

Bez długich wstępów, przejdźmy do tego, jak wybrać system ERP w 10 krokach:

  1. Zadaj sobie pytanie: do czego potrzebuję systemu ERP?

Rozważania nad ewentualną implementacją należy rozpocząć od udzielenia odpowiedzi na to pytanie. Jak wynika z naszego wieloletniego doświadczenia, klienci często są świadomi podstawowych możliwości systemów ERP. 
Znają też mniej-więcej rozwiązania dostępne na rynku, w końcu przed samym wdrożeniem proszą o oferty z różnych źródeł. Najczęściej jednak firmy nie znają pełni potencjału systemów wspomagających zarządzanie. Dlatego też, przed rozpoczęciem poszukiwań dostawcy, dokładnie określ swoje potrzeby i zmapuj biznesowe procesy. Wbrew pozorom nie każda firma jest ich świadoma, a bez tego ciężko będzie o udaną współpracę przy wdrożeniu systemu ERP. Koniecznie zastanów się:

  • Z jakimi problemami się zmagasz obecnie? 
  • Jakie cele chcesz osiągnąć w pespektywie krótko- i długoterm...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy