Dołącz do czytelników
Brak wyników

Polecamy

23 marca 2022

NR 38 (Marzec 2022)

Nowe formy sprzedaży, czyli e-commerce w praktyce

0 180

Szybki rozwój branży e-commerce w ostatnich dwóch latach, zarówno w Polsce, jak i na świecie, inspiruje marketerów oraz handlowców do poszukiwania coraz to nowszych i korzystniejszych form sprzedaży produktów i usług. Wykorzystanie potencjału technologii, skuteczne łączenie kanału offline z online i badanie potrzeb klientów, pozwalają na lepsze kształtowanie oraz dopasowanie sprzedaży, żeby osiągać jak najlepsze wyniki, a także uzyskać wysoki poziom satysfakcji konsumentów. Jakie są najpopularniejsze trendy sprzedażowe na 2022 r.? Na jakie nowe formy sprzedaży warto postawić i jak to robią inne marki?

Nowe formy sprzedaży

Wyższy udział handlu internetowego w sprzedaży detalicznej, wzrost liczby sklepów online i konsumentów stawiających na e-zakupy to trendy, które od kilku lat ciągle rosną. W ostatnich latach sektor e-commerce jest przodującym kanałem sprzedaży dla wielu firm, a wybuch pandemii koronawirusa w połączeniu z rozwojem technologii jeszcze przyśpieszył ten stan. Poszukiwanie nowych rozwiązań pozwalających lepiej dotrzeć do odbiorcy to sposób nie tylko na zwiększenie sprzedaży, ale też zbudowanie trwałej relacji między marką a klientem. Jakie formy sprzedaży w 2022 r. będą mieć kluczowe znaczenie?

  • Platformy marketplace
    Platformy zakupowe i serwisy w modelu marketplace często porównuje się z powrotem do korzeni, odnajdując analogie do prezentacji produktów oraz usług, znanych z tradycyjnych galerii handlowych. Marketplace cieszy się w ostatnim czasie coraz większą popularnością ze względu na prosty schemat – sprzedający ma możliwość wystawienia swojego asortymentu u innego sprzedawcy, najczęściej zdecydowanie większego sklepu online. Dzięki takiej formie ma on nie tylko wgląd do bazy danych, w pewien sposób bezpłatną reklamę i możliwość korzystania z pozycji konkretnego marketplace’u, ale i szansę na lepsze wyniki sprzedażowe. Ta wszechstronność oraz dostęp do rozbudowanego asortymentu w obrębie jednego miejsca jest również ciekawą opcją dla klientów, ponieważ mogą oni kupić wszystkie potrzebne im produkty w jednym e-sklepie i tym sposobem często nie ponoszą dodatkowych kosztów związanych np. z dostawą czy zwrotami.
    Takie rozwiązanie widoczne jest m.in. w sklepie internetowym Empik. Marka znana przede wszystkim ze stacjonarnych punktów oferujących elektronikę, muzykę, prasę i książki, mocno rozwija się także w sektorze e-commerce. Usługa Empik Place to świetne rozwiązanie dla innych firm chcących zaistnieć w ramach partnerstwa na znanym marketplace, a tym samym poszerzać portfel oferowanych przez niego produktów. Jedną z pierwszych marek, która zdecydowała się na ten krok, była Huawei, dzięki czemu Empik stał się jej oficjalnym dystrybutorem. Na platformie Empik znajdziemy obecnie 16 kategorii – m.in. delikatesy, AGD, sport czy motoryzację.
  • Social commerce
    Social commerce, czyli handel społecznościowy, to kreowanie pozytywnego wizerunku firmy w mediach społecznościowych i postawienie na maksymalizację potencjału danej platformy. Wykorzystywanie mediów społecznościowych to nie tylko dobry sposób na zwiększenie rozpoznawalności marki oraz bycie na bieżąco w kontakcie z klientami poprzez m.in. publikowanie postów, udostępnianie relacji czy prowadzenie live’ów, ale także zwiększenie bezpośredniej sprzedaży. Dzięki Facebook Shops – platformie zakupowej, którą uruchomił Facebook, sprzedawcy mogą reklamować swoje produkty, tworzyć sklepy online, dzielić asortyment na różne kategorie, a odbiorcy dokonywać zamówień. Coraz więcej firm decyduje się na tę formę promocji ze względu na możliwość przedstawienia w ciekawy sposób informacji o ofercie, dotarcia do większego grona użytkowników, budowania zaufania do marki czy skracania ścieżki zakupowej.
     


Zalety social commerce

  • Duże zasięgi i wielu użytkowników na platformach społecznościowych.
  • Szansa na pozyskiwanie precyzyjnej grupy odbiorców.
  • Możliwość płatnego dotarcia do większej liczby nowych użytkowników.
  • Opcja integracji narzędzi social media bezpośrednio ze sklepem.
  • Perspektywa promowania marki i prezentacji oferty w ciekawy, angażujący sposób.
     


Sprzedaż bezpośrednio przez profile firmy w social mediach sprawdza się przede wszystkim w branżach, w których kluczową rolę odgrywają zdjęcia oraz sam wygląd produktów – np. w sektorze fashion, beauty czy home & garden. Ciekawe pokazanie wnętrza lub zdjęcia zadowolonych kupujących to doskonałe miejsce na oznaczenie asortymentu z opcją szybkiego przejścia do sklepu. W taki sposób swoją ofertę na Instagramie przedstawia m.in. Westwing – po kliknięciu danej aranżacji pojawiają się produkty dostępne online.

  • Subskrypcja
    Subskrypcyjny model sprzedaży to możliwość korzystania przez klienta z dostępnych produktów czy usług na podstawie cyklicznej opłaty abonamentowej. W praktyce oznacza to, że konsument płaci za abonament i otrzymuje comiesięczny lub roczny dostęp do wybranej oferty, np. seriali i filmów, muzyki, diet czy treningów online. Wiele firm decyduje się na wybór takiego modelu sprzedaży m.in. dlatego, że nie jest to dla nich kosztowne, a konwersja, na której zależy każdemu handlowcowi, zostaje osiągnięta już na początku zakupów, czyli w chwili zapisu i subskrypcji przez klienta. Co więcej, taki model pozwala na większą przewidywalność sprzedaży i oszacowanie popytu oraz utrzymanie stałego dochodu.

Wyróżnia się trzy modele subskrypcyjne:

  • Subskrypcje powtórzeniowe – oferują produkty w sposób powtarzalny, najczęściej te szybko zbywalne. Model ten wykorzystują m.in. firmy oferujące catering dietetyczny, np. NTFY – Nice to Fit You. Za pośrednictwem strony lub właściwej aplikacji można zamówić dietę, która jest dostarczana pod drzwi. 
    Co ciekawe, w przypadku tej marki, klienci mogą nie tylko wybrać rodzaj diety i jej kaloryczności, lecz także zadecydować, na jakie konkretne danie mają ochotę w danym dniu na śniadanie, obiad czy kolację.
     

 

  • Subskrypcje dostępowe – poprzez dostęp do treści cyfrowych, najczęściej filmów, książek, podcastów czy muzyki – tę opcję praktykuje Spotify, Empik GO, Netflix, Player.pl czy Storytel.
  • Subskrypcje selekcjonowane – oferujące losowy towar z grupy kategorii określonej przez klienta – najbardziej znane są w tym zakresie boxy niespodzianki z sektora beauty, np. BeGlossy. Opcja subskrypcji miesięcznej, kwartalnej, półrocznej lub rocznej pozwala na przetestowanie różnych kosmetyków z gwarancją rezygnacji w każdym momencie.
     


Niezależnie od wyboru modelu subskrypcyjnego warto zwrócić uwa...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy

    Sandra Kluza

    sandra@conture.pl

    Sales&Marketing Director w agencji content marketingu Conture. Zarządza marką i koordynuje pracę działu kreatywnego oraz sprzedaży. Odpowiada za wizerunek marki i jej rozwój. W pracy ceni sobie zaangażowanie, dynamizm działania i dążenie do celu. Z szeroko pojętym marketingiem związana od 5 lat. Z wykształcenia filolog polski.

    Daria Kwapich

    daria@conture.pl
    Senior Key Account Specialist w agencji content marketingu Conture. Odpowiada za sprzedaż usług firmy i utrzymywanie relacji z kluczowymi klientami. W pracy ceni sobie indywidualne podejście do klienta i terminowość. Prywatnie miłośniczka literatury motywacyjnej. Z wykształcenia dziennikarka, z zamiłowania handlowiec.