Neuromarketing konsumencki, czyli sprzedaż infożercom, dusigroszom i rozrzutnym

Okiem praktyka & konsumenta

Głównym wyzwaniem naszych czasów jest sprzedaż produktów i usług, osiągając przy tym coraz lepsze wyniki przy mniejszych kosztach. Neuromarketing konsumencki skupia się na zrozumieniu, jak pracuje mózg klienta, aby móc uzyskać lepsze wyniki przy mniejszych wydatkach. Już od starożytności sprzedawcy wykorzystywali znajomość ludzkiej natury. Współczesna neurologia dała nam narzędzia pozwalające przyjrzeć się i zbadać, jak pracuje mózg, co wpływa na podejmowanie takich czy innych decyzji konsumenckich.

Lubimy myśleć, że jesteśmy racjonalni i nasze decyzje zakupowe są świadome. Naukowcy odkrywają coraz to nowsze mechanizmy, dzięki którym dowiadujemy się, że to podświadomość kieruje naszymi wyborami, przy minimalnym udziale świadomości.
Behawioryści na całym świecie przeprowadzają proste eksperymenty na ludziach, które dowodzą, jak działa mózg. W niektórych przypadkach działa on zupełnie inaczej niż można by się było tego spodziewać. Na szczególną uwagę zasługuje Dan Ariely, profesor na Duke University, który w swej książce pt. Przewidywalnie nieracjonalni rozwiewa wątpliwości w kwestii wpływu podświadomości na decyzje zakupowe konsumentów.
Neuromarketing ma na celu zrozumienie sposobu działania naszych mózgów bez względu na to, jakie technologie zostały do tego celu wykorzystane, oraz zastosowanie tej wiedzy do udoskonalenia zarówno marketingu, jak i produktów i usług. Prawidłowe zastosowanie technik neuromarketingu pozwala stworzyć lepsze produkty i usługi, reklamy, zwiększyć zadowolenie klientów i zwiększyć docelowo sprzedaż.
Ofertę należy kierować do 95% mózgu klienta. Decyzji o zakupie nie podejmujemy racjonalnie, lecz emocjonalnie – a dopiero później ją sobie uzasadniamy. 
Według Patrica Renvoice, chief neuromarketing officer: „Neuromarketing to nauka o tym, jak ludzie używają mózgu do podejmowania decyzji – która wykorzystuje nowe narzędzia, aby spojrzeć na to, co dzieje się w głowach konsumentów”.
Według Geralda Zaltmana, profesora marketingu na Harvardzie, „95% naszych myśli, emocji i procesów uczenia się zachodzi poza naszą świadomością”. Natomiast założyciel i prezes NeuroFocus A.K. Pradeep w swojej książce pt. The Buying Brain podaje, że jest to 99,999%. Najprawdopodobniej nigdy nie będziemy w stanie podać dokładnej liczby, lecz neurolodzy zgadzają się co do tego, że wiele dzieje się pod powierzchnią naszej podświadomości. Wiele badań pokazuje opóźnienia w podejmowaniu decyzji, polegające na tym, że nasze mózgi decydują się, zanim informacje o tym dotrą do naszej 
świadomości.
Pomimo wiedzy, jak mały wpływ na podejmowanie decyzji u ludzi ma racjon...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy