Multichannel marketing jako przewaga konkurencyjnej przyszłości

Temat numeru

Poszukiwanie drogi w celu uzupełnienia bezpośredniego kontaktu z klientem ma swoje korzenie w czasach, w których pojawiła się poczta. Sprzedawcy szybko zauważyli ogromny potencjał w zakresie utrzymania relacji i kontaktu z klientem, jaki drzemał wówczas w tym rodzaju komunikacji1.

POLECAMY

Wraz z rozwojem poczty zmieniały się sposoby jej wykorzystywania. W latach 70. XX w. ogromną popularność zyskały katalogi sklepów wysyłkowych. Proporcjonalnie do wzrostu zainteresowania robieniem zakupów bez wychodzenia z domu rosła także objętość wspomnianych broszur oraz asortyment, jaki można było za ich pośrednictwem zamawiać. Na przełomie lat 70. i 80. XX w. 
wraz z upowszechnieniem dostępu do sieci telefonicznych firmy handlowe zaczęły tworzyć działy call center. (Oczywiście wspomniany wcześniej rozkwit sprzedaży wysyłkowej czy telesprzedaży w omawianym okresie dotyczył krajów spoza bloku wschodniego). Ta forma kontaktu z klientem, choć nadal bardzo popularna, straciła na znaczeniu u schyłku lat 90., zwłaszcza w ujęciu stricte sprzedażowym. Obecnie telefoniczna forma kontaktu z klientem ma szczególną wagę, zwłaszcza w zakresie utrzymywania komunikacji w obsłudze posprzedażowej. Infolinie, bo o nich mowa, wydają się w tej materii niezastąpione.
Prawdziwą rewolucję w zakresie wielokanałowej komunikacji z klientami przyniósł rozwój internetu. Moment, w którym trafił on „pod strzechy”, dał podwaliny rozwoju szeregu nowych narzędzi służących do komunikacji z klientem. Wielokanałowość w owym momencie uzyskała zupełnie nowe znaczenie, ponieważ liczba potencjalnych kanałów komunikacji z klientem wzrosła z zaledwie kilku d...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy