Klientocentryczność, czyli o synergii działań marketingu i sprzedaży

Temat numeru

Kilka lat temu, prowadząc warsztat facylitacyjny, spotkałem na sali szkoleniowej zespoły handlowy i marketingu. Spotkanie miało w sobie dużo emocji. Handlowcy twierdzili, że nie mają wsparcia marketingu, bo przecież co o sprzedaży w terenie mogą wiedzieć osoby w centrali. Marketing twierdził zaś, że do tworzenia działań wspierających sprzedaż potrzebne są im informacje „z terenu”. Każda strona miała swoją rację. Jednak w efekcie „okopanie się na stanowiskach” uruchomiło trójkąt dramatyczny – tracili na nim wszyscy: handlowcy, marketing i na końcu klient, czyli ten, który nas wszystkich utrzymuje. Dopóki więc uwaga działów nie jest klientocentryczna, sprzedaż i marketing nie określą wspólnej strategii działań, nie może być mowy o synergii. Jak więc to osiągnąć?

Rola handlowców

Praca handlowca to nie tylko spotkania sprzedażowe, monitoring klientów, realizacja celów sprzedażowych. To również działania wspierające funkcjonowanie firmy polegające na współpracy z innymi działami. To właśnie handlowcy, szczególnie ci pracujący w terenie w swoich regionach, spotykając się z klientami, zdobywają jeden z ważniejszych kapitałów dla organizacji – wiedzę o tym, co globalnie dzieje się w rynku. Ta wiedza jednak często nie jest przez organizację konsumowana z powodu zjawiska, które nazywam „zatorem informacyjnym”, czyli braku przekazywania informacji do firmy w sposób usystematyzowany. Przyczyn tego zjawiska jest wiele i absolutnie nie leżą one tylko po stronie handlowca. Czasami to brak jasno zdefiniowanych celów dla handlowców w tym zakresie, innym razem przyczyną bywa brak odpowiednich narzędzi, które pomagałyby te informacje w sprawny sposób segregować (np. CRM). Handlowiec, co do zasady, ma sprzedawać i na tym koncentruje swoje działania. Dlatego też, jeśli jego zakres działań ma być szerszy, jego „silosy pracy” po...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy