Na pierwszy rzut oka dużo się zmieniło – nowe technologie zyskały na znaczeniu i rozwijają się z prędkością światła, internet urósł w siłę, zdalność stała się nową współczesnością. Siły nabywcze na rynku również uległy przetasowaniom. Jak prognozują badania PwC „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce”1 w 2020 r. udział obszaru internetowego wzrósł o 35%, stanowiąc 14% całego rynku sprzedaży detalicznej. Jednak następne lata przyniosą jego zwiększenie średnio już tylko o 12%. Co prawda, aż 74% Polaków deklaruje, że po zakończeniu pandemii zamierza pozostać przy zakupach internetowych na rzecz zmniejszenia lub rezygnacji z zakupów offline. Ale czy rzeczywiście tak się stanie? Czas pokaże. Obawiam się, że nie jesteśmy w stanie stworzyć scenariusza zachowań konsumenckich, który mógłby się sprawdzić w więcej niż 50%. Należy jednak wyciągnąć wnioski z obecnie dziejących się zmian, nie zapominając o tych stałych, które charakteryzują się niezmiennością.
POLECAMY
Niezmienność w zmienności
Już od kilku lat wzrastał trend zakupowy, podkreślający jakość oferowanych produktów i usług. Aż 42% polskich konsumentów było skłonnych zrezygnować z danej marki już tylko po jednym niepowodzeniu, czyli niezadowoleniu z zakupu. Ostatnie dwa lata tylko podkreśliły tę tendencję. Jakość, jako czynnik wpływający na decyzje zakupowe, jest ważna dla 80% konsumentów. Cena plasuje się na drugim miejscu z wynikiem 79%. Natomiast tylko 42% konsu...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!