Jakie premie i konkursy sprzedażowe dla handlowców działają?

Okiem praktyka & konsumenta

Chcesz szybko zwiększyć motywację swoich handlowców? Zorganizuj im konkurs lub przyznaj premię! Wielu szefów sprzedaży uważa, że właśnie takie podejście sprawdza się w każdej sytuacji. Wbrew pozorom to jednak dość nieefektywna i niepewna droga. Dlaczego oferowanie przysłowiowej marchewki z dłuższym terminem przydatności do spożycia może być demotywujące? Przyjrzyjmy się bliżej psychologicznej idei konkursów i premii.

Zorganizujmy konkurs na najlepszego sprzedawcę!

Taki pomysł pada na spotkaniu menedżerów. Konkursy są przecież ciekawe, zawsze jest dreszczyk emocji i nutka rywalizacji. Pracownicy chcą się wykazać, zależy im na uznaniu i wygranej. Jednak czy personel na pewno myśli tak samo jak menedżerowie? Jeśli nieco dłużej zastanowimy się nad ogólną koncepcją konkursów i – jeśli mamy taką możliwość – przeanalizujemy ostatnie edycje w zaprzyjaźnionych firmach, to zauważymy, że konkursy wygrywają najczęściej te same osoby. Pozostali albo nie angażują się już na samym starcie, albo odpadają w trakcie, ponieważ ich wyniki lub motywacja nie są wystarczające, aby dogonić liderów. Czy zorganizowanie konkursu ma więc sens w długofalowej strategii firmy? Wygrana na pewno da dodatkową motywację najlepszym, ale dla pozostałej większości sprzedawców – nie ma żadnej wartości.

POLECAMY

RamkA 1
A co z premiami?

Premie zazwyczaj otrzymuje się po pewnym...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy