Dołącz do czytelników
Brak wyników

Inne

28 lutego 2019

Rok z zakazem handlu w niedziele

0 162

Zaledwie o kilkanaście procent wzrosła sprzedaż internetowa w niedziele z zakazem handlu. Polacy odpoczywają od zakupów w sklepach, również internetowych, a zaległości nadrabiają w poniedziałek.

Dane z rynku e-commerce, źródło: Planet Plus, na podstawie analizy ponad 502 tysięcy transakcji w okresie 01.03.2018 - 31.12.2018 r. oraz ponad 32 tysięcy transakcji w niedziele w okresie 01.03.2017 - 31.12.2017 r.

Ustawa o zakazie handlu weszła w życie z dniem 1 marca 2018 r. Oto, jak wpłynęła sprzedaż w Internecie:

  • Średnio prawie 3 na 5 “niedzielnych” transakcji w Internecie (57%), w okresie od 1 marca do 31 grudnia 2018 r., zrealizowanych było w niedziele z zakazem handlu. To średnio o 14% więcej niż w niedziele, kiedy otwarte były sklepy i centra handlowe.
  • Wartość transakcji dokonanych przez Polaków we wszystkie niedziele stanowiła niespełna 12% łącznej kwoty wydatków w sklepach internetowych w okresie od 1 marca do 31 grudnia 2018 r. Niedziele objęte zakazem handlu skonsumowały zaledwie 6% sprzedaży online w tym czasie.
  • Chętniej niż w niedzielę, Polacy kupowali w poniedziałek, który był najbardziej popularnym dniem na zakupy online. W tym dniu ilość transakcji stanowiła 18,4 % z całego tygodnia, a ich wartość 17,7%, co daje prawie ⅕ tygodniowych e-wydatków. Najbardziej popularnymi godzinami na zakupy w internecie to 9.00 - 11.00.
  • Całkowity wzrost sprzedaży w Internecie w niedziele, w stosunku do analogicznego okresu z roku poprzedniego, jest wyższy o 122%.
     

Przeanalizowaliśmy ponad 500 tysięcy transakcji z platformy Planet Plus i z naszych danych wynika, że ustawa nie wpłynęła znacząco na handel w internecie. Liczba transakcji w niedziele wolne od handlu stanowiła średnio zaledwie 57% e-zakupów dokonywanych we wszystkie niedziele, w badanym okresie czasu. Największe zainteresowanie zakupami internetowymi mogliśmy zaobserwować w pierwszą niedzielę z zakazem handlu, 11 marca 2018 r.. W tym dniu odnotowaliśmy o 140 transakcji więcej niż średnio w pozostałe niedziele w roku. Kolejne duże wzrosty miały miejsce dopiero w III kwartale 2018 r. Wówczas liczba transakcji przekroczyła średnią o 269, w porównaniu do pozostałych niedziel w roku, co wiążemy z akcjami zakupowymi z okazji Black Friday oraz okresem przedświątecznym. Nie spodziewamy się rewolucji w roku bieżącym, ale uważnie będziemy obserwować zmiany.

Przypisy