Jak (w praktyce) stworzyć strategię sprzedaży?

Temat numeru

Strategia sprzedaży to jedno z najbardziej nadużywanych wyrażeń w biznesie i w rezultacie mamy dzisiaj taką sytuację, że każdy inaczej rozumie to słowo. Jeśli wzięlibyśmy 10 dowolnych osób pracujących w sprzedaży i każdej z tych osób zadali jedno pytanie – „Co dla Ciebie oznacza strategia sprzedaży?” – to jest bardzo duża szansa, że dostaniemy 10 różnych odpowiedzi. Wobec tego, celem tego artykułu jest wytłumaczenie w prosty i praktyczny sposób, na czym polega strategia sprzedaży i jak zabrać się do jej realizacji.

By ten cel osiągnąć, artykuł ma następującą agendę:

  1. Definicja „strategii sprzedaży” - zaczniemy od wspólnej definicji strategii sprzedaży.
  2. Trzy systemy - zdefiniujemy trzy systemy, jakie składają się na dział handlowy i z których wynikają elementy składowe strategii sprzedaży.
  3. Elementy składowe strategii sprzedaży - sprecyzujemy 10 konkretnych składowych strategii sprzedaży.
  4. Osiem etapów budowania działu handlowego - poznamy rezultat wdrożenia strategii sprzedaży w życie.

Co ważne, ten artykuł jest dedykowany zarządzającym sprzedażą, ponieważ tylko takie osoby mogą wynieść realną wartość z właściwego zrozumienia tej strategii. Zaczynajmy!

POLECAMY

Definicja strategii sprzedaży

Strategia sprzedaży to, najprościej mówiąc, wszystko to, co jest między celami, jakie stawia firma, a tym, co mają robić ludzie na dole struktury organizacyjnej, tak by te cele realizować. A wszystko po to, by firma mogła rosnąć i skutecznie radzić sobie z konkurencją. Upraszczając tę definicję jeszcze bardziej – jeżeli mamy cokolwiek do zrealizowania to trzeba znać odpowiedź na 2 pytania:

  • CO trzeba zrobić?
  • JAK to zrobić?

Strategia sprzedaży powinna odpowiadać właśnie na te dwa pytania. Odpowiedź na pytanie: „CO trzeba zrobić?”, będzie zawsze taka sama, niezależnie od firmy lub branży, w której działamy, innymi słowy elementy składowe strategii sprzedaży są niezmienne. Z kolei odpowiedź na pytanie: „JAK to zrobić?”, jest już mocno indywidualna i będzie zależała od realiów danej firmy lub rynku, na którym ona działa. Tutaj postawiłbym kropkę, jeżeli chodzi o...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy