Komunikacja, która eskaluje konflikt
Komunikacja w organizacji to jedna z podstawowych płaszczyzn, na której rozgrywają się gry psychologiczne oraz sytuacje mogące przyczynić się do eskalacji konfliktu. Jako że spór spowodowany jest różnicami w poglądach, przekonaniach, sposobie realizacji zadań i postrzegania celów bądź wartości, nie sposób tych różnic wyeliminować. Natomiast kultura rozwiązywania konfliktów w organizacji przyczynia się do kształtowania sposobu komunikowania tychże odmienności oraz strategii postępowania w sytuacji niezgody. Łącząc wiedzę z zakresu psychologii zarządzania z najnowszą wiedzą z zakresu neurobiologii, możemy określić style komunikacji, które sprzyjają porozumieniu lub mogą przyczynić się eskalacji konfliktu.
Do stylu komunikacji, który przyczynia się do wzrostu zachowań destruktywnych, należą:
OCENY – dla naszego mózgu stanowią one potencjalne zagrożenie. Jeśli są negatywne – pragniemy się przed nimi bronić, odczuwamy potrzebę tłumaczenia się lub udowodnienia, że jest inaczej. Przy niskim poczuciu wartości możemy ulec ocenie. Jeśli schlebia nam ona, możemy obniżyć naszą czujność. Ocena może stanowić element manipulacji wciągający nas w niebezpieczną grę odciągającą od najważniejszych kwestii. Ostatecznie – jest on...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!