Jak dotrzeć do źródła konfliktów w organizacji?

Temat numeru

Współczesne zarządzanie koncentruje się na podnoszeniu kompetencji zarządzania konfliktami i różnicami, a nie na ich eliminowaniu. Umiejętność komunikacji w sytuacji konfliktu oraz wysokie kompetencje analityczne, podejmowania decyzji oraz interpersonalne stają się znaczącymi umiejętnościami menedżerskimi ponowoczesnego biznesu. Jednym z pierwszych kroków efektywnego zarządzania konfliktami jest umiejętna diagnoza sytuacji konfliktowej w organizacji. Dotarcie do rzeczywistego źródła sytuacji konfliktowej stanowi kluczowy element drogi prowadzący do konstruktywnego rozwiązywania sporów oraz budowania spójnej kultury dialogu w firmie.

Komunikacja, która eskaluje konflikt 

Komunikacja w organizacji to jedna z podstawowych płaszczyzn, na której rozgrywają się gry psychologiczne oraz sytuacje mogące przyczynić się do eskalacji konfliktu. Jako że spór spowodowany jest różnicami w poglądach, przekonaniach, sposobie realizacji zadań i postrzegania celów bądź wartości, nie sposób tych różnic wyeliminować. Natomiast kultura rozwiązywania konfliktów w organizacji przyczynia się do kształtowania sposobu komunikowania tychże odmienności oraz strategii postępowania w sytuacji niezgody. Łącząc wiedzę z zakresu psychologii zarządzania z najnowszą wiedzą z zakresu neurobiologii, możemy określić style komunikacji, które sprzyjają porozumieniu lub mogą przyczynić się eskalacji konfliktu. 
Do stylu komunikacji, który przyczynia się do wzrostu zachowań destruktywnych, należą: 
OCENY – dla naszego mózgu stanowią one potencjalne zagrożenie. Jeśli są negatywne – pragniemy się przed nimi bronić, odczuwamy potrzebę tłumaczenia się lub udowodnienia, że jest inaczej. Przy niskim poczuciu wartości możemy ulec ocenie. Jeśli schlebia nam ona, możemy obniżyć naszą czujność. Ocena może stanowić element manipulacji wciągający nas w niebezpieczną grę odciągającą od najważniejszych kwestii. Ostatecznie – jest on...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy