Dołącz do czytelników
Brak wyników

Sprzedaż na szpilkach

3 czerwca 2020

NR 27 (Maj 2020)

Jak Cię widzą, tak Ci płacą!

31

Każda z nas zna ten moment, kiedy rano staje przed szafą i krzyczy: „Nie mam się w co ubrać!”. Na szczęście sprzedaż z domu rządzi się innymi prawami, nie ma sensu się stroić, wystarczy dres, nawet makijaż nie jest potrzebny. Na firmowy video call możesz włożyć inną bluzkę i gra! Wydaje się oczywiste, lecz czy na pewno? Jak Cię widzą, tak Ci płacą! Więc dobrze się zastanów…

Sprzedaż się zmieniła, świat się zmienił i nic już nie będzie takie, jak było. Ta sytuacja dotyczy każdego z nas. W końcu musimy to zrozumieć.
Praca z domu to również wyzwanie, szczególnie dla kobiet, kiedy wokół kręcą się domownicy – doskonale wiesz, że bycie w domu i ogarniane tego całego „bałaganu” to dosłownie drugi etat. Kusi nas, aby przeczekać, aż dzieci wrócą do szkół, mąż zje na mieście, posprząta się jakoś... Nie ma na co czekać.

1. Sprzedają ci, którzy sprzedają

Jakkolwiek to zabrzmi, sprzedawaj, kiedy tylko możesz. Nie ma na co czekać, stare czasy nie wrócą, nic się nie uspokoi i nic się nie skończy. Będzie, już JEST(!) nowa rzeczywistość. Sprzedają ci, którzy sprzedają. Zatem, jeśli masz możliwość, spotykaj się z klientami online, jest mnóstwo ciekawych i prostych aplikacji, które to umożliwiają, np. ZOOM, Hangout czy Skype. Dobrze wiesz, że system face to face działa zawsze lepiej. 
Technologia jest super i teraz jest to idealny moment, aby się z nią zaprzyjaźnić. Dzięki technologii możesz sprzedawać komukolwiek, gdziekolwiek i kiedykolwiek. Być może sądzisz, że to nie jest to samo, co spotkanie na żywo… niemniej kwestia wizualnego kontaktu jest podobna i zwykle pozostawia lepsze wrażenie niż sama rozmowa telefoniczna.
Wybierając sposób połączenia z klientem, upewnij się, że nie sprawi mu to żadnego problemu. Nie ma nic gorszego, jak zacząć spotkanie od problemów technicznych, bo klient zdąży się zmęczyć już na samym wstępie.

O co należy zadbać podczas rozmowy wideo? 

  • Światło. Być może nie zwracasz uwagi na to, jak wyglądasz podczas rozmowy z kolegami czy w czasie rutynowego video calla w firmie, lecz to, jak prezentujesz się podczas rozmowy z klientem czy inwestorem, ma ogromne znaczenie. 
    Unikaj mocnego światła, które powoduje cienie za Tobą czy na Twojej twarzy, np. pod oczami. Przecież żadna kobieta nie pozwoli sobie na „worki pod oczami”. Kieruj światło wprost na twarz, tak samo, jak ustawioną masz kamerę. Dobrym sposobem będzie nawet kilka źródeł światła za kamerą, wówczas światło będzie rozproszone, a Twoje zmarszczki się wygładzą. Idealnie sprawdza się lampa pierścieniowa. 
  • Kamera. Powinna być ustawiona na wysokości Twoich oczu, jeśli korzystasz z kamery w laptopie, postaw go na czymś, aby wyrównać poziom. W przeciwnym razie będziesz „patrzyła z góry” na klienta, a przynajmniej on będzie miał takie wrażenie, a to przecież nie jest dobre. Zresztą Twoja twarz w kamerze staje się dość niekształtna, kiedy kamera ustawiona jest za nisko czy za wysoko.
  • Mikrofon. Zadbaj o niego, mogą to być nawet słuchawki z funkcją mikrofonu. Jakość rozmowy znacznie się poprawi. Tylko sprawdź, czy nie szurasz mikrofonem o kołnierz czy kolczyki, Ty tego nie usłyszysz, ale Twój klient tak, a to bardzo drażni.
  • Biżuteria. Ja wiem, że bez kolczyków to prawie jak bez ubrania. Ale kamera ich nie lubi! Przede wszystkim będą szeleścić, Ty tego nie usłyszysz, lecz Twój klient tak, a to mocno go będzie rozpraszać. Jeśli zakładasz kolczyki, to małe i upewnij się, że nie uderzają o mikrofon (np. w słuchawkach). Unikaj wisiorów, bransolet. Te akcesoria mogą uderzać o biurko czy komputer w czasie rozmowy wideo, a wtedy będzie to bardzo drażnić Twojego rozmówcę.
  • Otoczenie. Postaraj się, aby Twoje tło było dość neutralne, bez zbędnych rozpraszaczy i bałaganu. Być może będzie Cię kusić kolorowa ściana z rodzinnymi zdjęciami czy ostatnią sesją zdjęciową nad morzem, ale niestety nie jest to dobry pomysł, będzie rozpraszać klienta.
  • Ubranie ma znaczenie. Unikaj kratki, pasków i wzorów (w kamerze wygląda to źle, rozprasza, mieni się. Wbrew pozorom kolor czarny również nie jest dobry, bo pogrubia. Dzieje się tak dlatego, że na czarnym nie widać załamania światła, zatem pojawia się jedna wielka czarna plama, która zniekształca nasze ciało. Pamiętaj również, aby jednak włożyć coś stosownego na dół ;-), na wypadek, gdybyś musiała nagle wstać. 
  • Wyeliminuj „przeszkadzaczy”. Pamiętasz zabawne wideo z wbiegającymi dziećmi do pokoju podczas wywiadu Roberta Kelly dla BBC News? Postaraj się uprzedzić domowników o ważnym telefonie, aby uniknąć niezręcznych sytuacji. 
  • Notuj. Pamiętaj, że rozmowa z klientem jest zawsze rozmową z klientem. Zatem bądź przygotowana, notuj, zaangażuj się. 
  • Patrz w oczy. Mimo iż to trudne, ponieważ zwykle okienko z obrazem klienta jest z boku lub poniżej kamery, staraj się patrzeć prosto w swoją kamerę. Wtedy klient ma wrażenie, że patrzysz na niego. Kamera to nie lusterko, zatem niech Cię nie...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy