Dołącz do czytelników
Brak wyników

Inne , Sprzedaż na szpilkach

26 stycznia 2021

NR 31 (Styczeń 2021)

WYWIERANIE WPŁYWU DLA LIDEREK – JAK SIĘ TEGO NAUCZYĆ

31

Nowy rok, nowa ja? Niekoniecznie. Choć nowy rok sprzyja zmianom, umiejętność wywierania wpływu to nie tylko nauka coraz to nowych technik perswazji i sposobów na przekonywanie innych, lecz przede wszystkim zdolność wykorzystania tego, co już mamy. To nie zmiana tego, kim jesteśmy, a raczej tego, jak same/sami siebie postrzegamy. Co konkretnie może nam się przydać już w tej chwili, żeby skutecznie wpływać na innych?

Słoń w cyrku

Pamiętasz opowieść o słoniu w cyrku? Potężne zwierzę przywiązane było do palika, z którego nie mogło się uwolnić, bo z biegiem lat uwierzyło, że nie jest w stanie. Gdyby któregoś dnia słoń dowiedział się, jaki naprawdę jest, jego życie zmieniłoby się na zawsze. O tym właśnie mówię. Żeby móc wywierać wpływ, trzeba najpierw wiedzieć, w czym tkwi nasza siła.

POLECAMY

Gdyby ktoś zadał Ci pytanie o to, kim jesteś, prawdopodobnie bez wahania odpowiedziałabyś: matką, żoną, fotografką, handlowczynią, liderką itd. A co by było, gdyby ktoś zapytał: Jaka jesteś? Kreatywna, ambitna, pomocna, konsekwentna. Świetnie. I co dalej? Sęk w tym, że nasz charakter nie zawiera się w trzech czy czterech słowach. Jest ich całe mnóstwo, tyle że zdecydowanie za rzadko zastanawiamy się, jakie one są. Tymczasem na bycie liderem składa się właśnie doskonała znajomość siebie, własnych zachowań i reakcji na różne sytuacje. Żeby zarządzać innymi, trzeba najpierw umieć zarządzać sobą, a żeby to robić, przyda się samoświadomość. Dlatego, jeżeli nigdy się nad tym nie zastanawiałaś, do dzieła. Usiądź i wypisz na kartce przymiotniki, które najbardziej oddają to, jaka jesteś, albo spytaj innych, jak Cię postrzegają itd. Albo jedno i drugie, dla porównania, bo to, co same o sobie myślimy, czasem nie znajduje potwierdzenia u innych. Zawsze możesz skorzystać z profesjonalnych narzędzi do badania osobowości, których jest obecnie na rynku tyle, że nie powinno być kłopotu z wyborem.

To samo dotyczy umiejętności. Skupione na realizacji zadań zdecydowanie za rzadko zastanawiamy się, jakie one są, i dopiero (najczęściej) jak przychodzi kryzys, np. utrata pracy, zmiana sytuacji życiowej, awans, dopada nas myśl: Co ja właściwie umiem? Zanim więc do tego dojdzie, rozsyp przysłowiowe puzzle i spójrz na swoją karierę jako sumę różnych doświadczeń, które ostatecznie złożyły się na Twoją zawodową tożsamość. Jakie działania Cię budowały, rozwijały, sprawiały Ci frajdę, a które wspominasz jako mękę? Spójrz na to z szerszej perspektywy: liczy się nie tylko osobowość czy kompetencje uzyskane w czasie studiów czy szkoleń, ale wszystkie umiejętności i doświadczenia, jakie zdobyłaś na poszczególnych stanowiskach. Dopiero to pozwoli Ci się zorientować, czym tak naprawdę dysponujesz jako liderka.

Zrozum siebie, a zrozumiesz innych

Wywieranie wpływu to w dużej mierze kwestia relacji z innymi, dlatego przyda się wgląd w to, jak budujesz relacje i jaki jest Twój styl komunikowania się z innymi. Czy narzucasz swoje poglądy, przekonujesz, używając faktów, angażujesz innych w proces podejmowania decyzji, czy może inspirujesz – wpływając na ich emocje? Tu znów możesz polegać na samoobserwacji lub skorzystać ze wspomnianego testu osobowości, który dodatkowo pokaże Ci, jak możesz dostosować własny styl komunikacji do konkretnych osób i sytuacji.

Duże znaczenie ma także to, czy umiesz słuchać, ponieważ w ten sposób wnosisz komunikację z drugą osobą na nowy poziom – dajesz komuś poczucie ważności i automatycznie budujesz swój autorytet. Dla pracowników o niższym statusie i pozycji ma to szczególne znaczenie, ponieważ nazbyt często zdarza się, że są pomijani w kluczowych sprawach i nikt z ich zdaniem się nie liczy. Osobę charyzmatyczną poznasz właśnie po tym – uważnie wysłuchuje każdego, bez względu na wiek, status czy pozycję.

Taksówką przez miasto

To moje ulubione porównanie w kontekście wyznaczania celów. Rozmawiając z różnymi osobami na temat planowania ścieżki zawodowej lub rozwoju kariery, często zadaję pytanie: Czy wiesz, dokąd chcesz dojść? Zdumiewa mnie, jak często ludzie odpowiadają: Nie, ale wiem, czego nie chcę. Pytam wtedy: A gdy wsiadasz do taksówki i taksówkarz pyta, dokąd jechać, to też mówisz: Nie wiem, ale na pewno nie na cmentarz? Często, gdy ponosimy porażkę, przyczyna jest prozaiczna: nie wiemy, na czym nam realnie zależy, a trudno jest przecież zdobyć coś, gdy nie wiemy, co to jest. Osoby, które doprecyzowały, dokąd idą, często tym właśnie przyciągają innych, którzy jeszcze tego nie zrobili. Dlatego m.in. potrzebujemy liderów w organizacjach do wyznaczania kierunku, przyglądamy się ludziom, którzy odnieśli sukces, by w ich działaniach znaleźć inspirację itd. Jeśli więc chcesz być skuteczna, musisz wiedzieć, dokąd idziesz.

Zmęczona? Naucz się odpoczywać, a nie rezygnować

W kontekście realizacji celów wiele mówi się o konsekwencji i wytrwałości, bo to raczej te dwie cechy, a nie jednorazowy wysiłek przynoszą trwałe efekty. Tu znów przyda się znajomość siebie i swoich reakcji, szczególnie gdy na drodze pojawiają się niespodziewane przeszkody. Jedną z nich może być np. to, jak są czasem postrzegane kobiety na kierowniczym stanowisku. Zdarza się, że w środowisku pracy w odniesieniu do obu płci pojawiają się podwójne standardy dotyczące kobiet i mężczyzn, ponieważ o ile od mężczyzn...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy