Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strefa szefa

9 grudnia 2021

NR 36 (Listopad 2021)

Jak być szefem – coachem?

0 45

Rzeczywistość pędzi coraz szybciej, a wyzwań przybywa, więc zespół musi działać jak w zegarku. Bazując na sprawdzonym modelu uczenia, możemy jako szefowie nie tylko efektywniej wesprzeć budowanie kompetencji w zespole, ale też jego zaangażowanie i motywację.

Od dawna mówimy o otaczającej nas rzeczywistości VUCA, ale dopiero ostatnie dwa lata pokazały nam, co to znaczy w praktyce. Zmienność, niepewność, złożoność i niejednoznaczność to dziś dla większości z nas chleb powszedni, choć z pewnością wciąż nie „bułka z masłem”. Szybciej musimy podejmować decyzje w skrajnie dynamicznych warunkach, trudniej nam w hybrydowym świecie budować silne relacje, jesteśmy coraz bardziej zestresowani1. W takich warunkach skuteczność biznesowa to coraz większe wyzwanie. Dla liderów miarą tej skuteczności jest najczęściej siła, jaka tkwi w ich zespole. Jeśli brakuje tam kompetencji lub/i zaangażowania, to szansa na sukces drastycznie maleje. A zatem jak wspierać zespół, żeby czas, który w to zainwestujemy, był maksymalnie efektywny? Warto wykorzystać naturalny cykl uczenia się.

POLECAMY

Model uczenia się dorosłych

W pewnym uproszczeniu wyróżniamy cztery podstawowe metody uczenia się:

  1. Eksperymentowanie – kiedy mimo braku wiedzy zaczynamy coś robić i uczymy się na podstawie własnych doświadczeń.
  2. Refleksja – kiedy przypominamy sobie, jak w podobnych sytuacjach zachowywaliśmy się w przeszłości.
  3. Teoria – w formie czytania, słuchania, oglądania, pytań do ekspertów.
  4. Praktyka – kiedy mamy podstawową wiedzę (z teorii albo z doświadczenia) i ćwiczymy to w działaniu.

David Kolb, amerykański ekspert od sposobów skutecznego nauczania, na podstawie obserwacji tych metod i ich wzajemnych korelacji opublikował2 przełomowy model, w którym udowadnia, że aby człowiek skutecznie się czegoś nauczył, musi zaangażować wszystkie cztery metody i przejść przez nie w określonym cyklu. Kolejność ma znaczenie, choć można zacząć w dowolnym miejscu koła. Znając kolejne fazy uczenia się, liderzy mogą na każdym z etapów zastosować konkretne narzędzia wsparcia zespołu.

Wsparcie w fazie eksperymentowania („Wejdźmy w to”)

W fazie eksperymentowania warto:

  • powiedzieć/pokazać krótko, jak coś zrobić (dać podstawową instrukcję działania),
  • pozwolić przetestować w praktyce,
  • nie przeszkadzać (nie krytykować, nie podpowiadać, nie wyręczać),
  • dać prawo do popełniania błędów,
  • poprosić o notowanie spostrzeżeń (baza do refleksji).

W praktyce do początkującego handlowca na tym etapie można po prostu powiedzieć „Powiedzieliśmy sobie krótko o kluczowych elementach finalizacji sprzedaży. Przez najbliższy tydzień zobacz, jak Ci się to sprawdza w praktyce. Czy możesz codziennie zrobić krótką notatkę z tego, co działa, a co nie?”.
 


Coaching w fazie refleksji („Podzielmy się wrażeniami”)

Po fazie, powiedzmy, tygodniowego eksperymentowania, przychodzi czas na analizę i podsumowanie. Na tym etapie kluczowe jest zadawanie pytań. Nie jest to łatwe, bo chętnie od razu przystąpilibyśmy do rozliczenia i oceny działań. Warto jednak pamiętać, że to ważny element procesu skutecznego uczenia się. Kiedy pracownik przez własną refleksję uświadomi sobie mechanizmy swojego działania, efekt będzie dużo mocniejszy. Przykładowe pytania mogą brzmieć: jakie masz obserwacje z rozmów z klientami, opowiedz mi o tym dokładnie, co zrobiłeś i co się stało, jakie zalety i wady miało to, co zrobiłeś, jakie elementy zdecydowały o zamknięciu/lub nie sprzedaży (wiedza, kompetencje, przekonania)?

Mentoring w fazie teorii („I co z tego wynika”)

Na podstawie refleksji z doświadczenia tworzymy bazę do planu działania na przyszłość, pytając dalej:

  • Jak te wrażenia można zebrać w całość i podsumować? Co z tego wynika? Jakie wnioski można wyciągnąć z tych wszystkich obserwacji?
  • Gdybyś miał się podzielić najlepszymi praktykami, to co byś wybrał?
  • A co byś dodał i co uważasz, że warto zmienić/usprawnić?

Dopiero po podsumowaniu wniosków przez pracownika jest miejsce na perspektywę szefa – mentora, który do wniosków dodaje swoje doświadczenie, dobre praktyki, wskazówki. Dobrze, żeby to pracownik połączył swoje wnioski z perspektywą szefa, podsumowując całość. Dzięki temu sprawdzimy,...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy