Dołącz do czytelników
Brak wyników

Okiem praktyka & konsumenta

28 maja 2019

NR 21 (Maj 2019)

Gadżety reklamowe pomysłem na trudne czasy

245

Czy gadżet reklamowy może budować trwałe relacje z naszymi klientami? Czy może być skutecznym narzędziem w ręku marketera? Zdecydowanie tak, choć jakże często jest bagatelizowany i traktowany po macoszemu. A może być on potężną bronią w codziennych zmaganiach z konkurencją i walce o pozyskanie i utrzymanie klientów.

W dzisiejszych czasach możliwości kreatywne działów marketingu są olbrzymie. Do dyspozycji mamy chociażby szereg narzędzi z obszaru ATL-u (above the line) czy e-marketingu. Czy jest zatem jeszcze miejsce na tak popularny niegdyś gadżet reklamowy? Otóż jest! Co więcej, działania promocyjno-reklamowe z wykorzystaniem upominków reklamowych wracają do łask, tak jak wraca koncepcja H2H, gdzie człowiek, jego emocje i bezpośredni kontakt znowu zyskują na wartości. 

POLECAMY

Jaki powinien być upominek reklamowy?

Właściwie dobrany, przemyślany, wysokiej jakości i funkcjonalny. Wówczas niesie ze sobą olbrzymią moc przekazu. Niemal wszystkie badania marketingowe pokazują, że dla osób podejmujących decyzję o wyborze konkretnego upominku reklamowego najważniejszymi kryteriami jego wyboru są jakość i funkcjonalność, ale istotne są również jego marka i kraj pochodzenia. Oczywiście nadużyciem byłoby stwierdzenie, że cena nie ma znaczenia, ale coraz częściej mówimy nie o samej cenie, ale o ścisłej relacji ceny do jakości. 

Upominek reklamowy, aby spełniał swoją funkcję, na pewno musi cechować się wysoką jakością. Wydaje się to oczywiste, ale praktyka pokazuje, że często tak nie jest. I tutaj pojawia się największe niebezpieczeństwo. Jeżeli produkt w odczuciu obdarowanego będzie słaby pod względem jakościowym, to efekt, jaki chcieliśmy uzyskać, będzie dokładnie odwrotny od zamierzonego. Czy powinien być unikatowy, czy funkcjonalny? Najlepiej jednocześnie taki i taki, ale jeżeli mielibyśmy wybierać, to przede wszystkim powinien być funkcjonalny. Jeżeli gadżet jest dla nas użyteczny, to nasza relacja z nim jest dłuższa, trwalsza i przepełniona pozytywnymi emocjami. 

Dlaczego gadżet ma w sobie taką siłę? 

Bo jako ludzie po prostu lubimy coś dostawać. Gadżet zawsze wzbudza pozytywne emocje. Zastosowanie znajdują tutaj reguły Cialdiniego. Pierwsza z nich – reguła wzajemności – powoduje, że otrzymując coś od kogoś, rodzi się w nas naturalna potrzeba odwzajemnienia. A jak taka potrzeba przekłada się na interesy, wiemy doskonale. Kolejna zaś – reguła lubienia – mówi o tym, że zawsze bardziej lubimy osob...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy