Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zapytaj specjalistę

24 marca 2022

NR 38 (Marzec 2022)

Employer branding – jak zatrzymać pracowników w firmie?

0 333

Temat employer brandingu (EB) pewnie nie jest Ci obcy. Pomińmy zatem wstęp i przejdźmy do konkretów. Wiadomo, że w ofertach pracy powinny znaleźć się takie wyrażenia jak: „atrakcyjne wynagrodzenie”, „możliwość rozwoju” i „pakiet benefitowy” (oczywiście rozumiany w szerokim znaczeniu), a także niedawno równie popularne „stabilne zatrudnienie” i „praca hybrydowa”. W przeciwnym wypadku, na przebieranie w CV nie ma za bardzo co liczyć.

Ale nie tylko na ofertach pracy powinniśmy się skupiać w dzisiejszym świecie. Rynek pracy rozwija się dynamicznie, a tym samym chęć pracowników na więcej. Co zrobić, żeby ich zatrzymać? Tego właśnie dowiesz się z tego artykułu.

POLECAMY

Zasada 1: Potrzeby pracownika się zmieniają

Budowanie marki pracodawcy to proces, który trwa nieustannie – zmieniają się trendy, czynniki, poglądy oraz target. A co za tym idzie: miano idealnego pracodawcy nie jest stałe, ponieważ obecne czasy wymagają ciągłego uatrakcyjniania warunków pracy i monitorowania zmieniającego się środowiska. Najlepszym przykładem niech będzie temat, który od 2 lat nie schodzi nam z ust, czyli never ending COVID-19 story. Trzeba przyznać, że to właśnie pandemia zapoczątkowała rewolucję w potrzebach pracowników, z którą mierzymy się do dziś.

  1. Praca zdalna
    Niegdyś możliwość pracy zdalnej wydawała się w wielu branżach nierealna, dlatego też wprowadzanie takiego rozwiązania przez kolejnych pracodawców w pre-pandemicznej rzeczywistości było raczej odbierane jako kolejny benefit niż standardowy tryb pracy. Obecnie zdania są podzielone: jedni dostrzegają korzyści wynikające z home office’u (możliwość wykonywania obowiązków domowych w czasie pracy, oszczędność czasu na dojazdach), innym natomiast doskwiera zarówno zatarcie granicy między życiem prywatnym a zawodowym, jak i ograniczony kontakt ze swoim zespołem. Właśnie te dylematy zapoczątkowały erę pracy hybrydowej – dając pracownikowi możliwość wyboru.
  2. Wynagrodzenie i stabilność zatrudnienia
    13 marca 2020 r. takie benefity, jak karty Multisport i „owocowe czwartki” przestały mieć znaczenie, a każdemu pracownikowi (jak i pracodawcom) zaczęło rodzić się w głowie tylko jedno pytanie: „być albo nie być?”. Właśnie wtedy zdano sobie sprawę, że to jednak wynagrodzenie, stabilność zatrudnienia, ubezpieczenie na życie i prywatna opieka medyczna muszą grać pierwsze skrzypce. W przeciwnym wypadku, pracownicy zadbają o to „bezpieczeństwo” gdzie indziej.
  3. Atrakcyjne warunki pracy dla wszystkich pracowników
    Werbując nowego pracownika, pamiętaj również o tych już zatrudnionych. W pierwszej kolejności to warunki stałych pracowników powinny być uatrakcyjniane, a nie oferty wystawiane na portalach. Miej na uwadze, że przez takie niedopatrzenie, zamiast poszerzać zespół, możesz spowodować rotację.
  4. Target 
    Potrzeby pracownika różnią się w zależności od targetu. Dla osoby wkraczającej dopiero na rynek pracy (głównie studenci), definicją atrakcyjnego miejsca pracy mogą być przede wszystkim rozwój i benefity, natomiast dla osoby zakładającej rodzinę – już niekoniecznie (zob. pkt 2).

Zasada 2: „Być”, a nie „mieć”

Erich Fromm w swoim eseju „Mieć czy być” akcentuje, że tylko poprzez „bycie” jesteśmy w stanie przetrwać we współczesnym świecie. Nie inaczej wygląda to w obecnym życiu zawodowym. Według prognoz na 2022 r., pracownicy będą przykładali większą wagę nie tylko do samorozwoju, ale również do kultury organizacji, a wraz z rosnącą odpowiedzialnością społeczną biznesu, również do wizerunku firmy.

Zasada 3: Liczy się innowacyjność

Najprościej mówiąc: „owocowe czwartki” powinny iść w zapomnienie. Nie uważam, że należy je całkowicie pomijać, jednak nie jest to dzisiaj benefit, który dla pracowników ma jakieś większe znaczenie.
Obecnie firmy skupiają się na stale poruszanych problemach społecznych, czyli lukach płacowych między kobietami a mężczyznami (kto pamięta kampanię OLX „Bez jaj”?) czy też większym odsetku płci męskiej, obejmującym stanowiska kierownicze. Ważna jest również różnorodność – i choć większość z nas może czuć się przytłoczona obecną na każdym kroku poprawnością polityczną, chodzi w niej raczej o brak dyskryminacji, aniżeli o tworzenie zespołu z tzw. etykiet (labels).
Ale podążanie z duchem czasu nie oznacza wcale innowacyjności. Trendy HR-owe są powszechnie znane i śledzone na każdym kroku, zwłaszcza w social mediach. Dlatego też, pracownicy częściej zaczynają wymagać wprowadzania coraz to nowszych rozwiązań, które w innych firmach lub krajach występują już od paru lat. Poniżej znajdziesz kilka przykładowych zabiegów EB-owych, które mogę Cię zainspirować przy tworzeniu strategii na kolejne miesiące lub lata.

  1. Luźne piątki
    W Hiszpanii wprowadzono już 4-dniowy tydzień pracy i choć nasze państwo na ten moment nie rozważa tej drogi, wielu pracodawców postanowiło wyjść swoim pracownikom naprzeciw, pozwalając na „luźniejsze piątki”. Na czym to polega? Dla jednych to dzień szkoleń i kursów, dla drugich czas podsumowań całego tygodnia, a jeszcze dla innych – 6-godzinnej pracy. Efekty tego zabiegu poznamy najprawdopodobniej w przyszłych raportach.
  2. Urlop menstruacyjny
    Coraz popularniejszy staje się również urlop menstruacyjny, czyli dodatkowy dzień wolny od pracy podczas miesiączkowania. Według badań, produktywność kobiet w tym czasie może spaść nawet o 33% w związku z bólami menstruacyjnymi. Takie rozwiązanie zostało już wprowadzone w kilku polskich firmach...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy