Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

23 marca 2022

NR 38 (Marzec 2022)

E-commerce w Polsce. Co wydarzyło się w 2021 r.? Jaki będzie 2022 r.?

0 54

Wzrost znaczenia e-commerce, wyjście polskich e-sklepów na zagraniczne rynki, zmiana zachowań zakupowych konsumentów, coraz większa sprzedaż – to tylko kilka zagadnień, które dominowały w e-handlu w 2021 r. Jaki był ubiegły rok w tej dynamicznie rozwijającej się branży? Co będzie wyznaczać ścieżki e-commerce w 2022 r.? Prognozy i przewidywania przedstawia IdoSell.

Jak pokazuje raport Gemius „E-commerce w Polsce”, w 2021 r. aż 77% badanych przynajmniej raz zrobiło zakupy w sieci, a 33% konsumentów znacznie częściej decyduje się na sprawunki online. Po rozpędzie w czasie pandemii e-commerce może i straciło na impecie, ale zawładnęło już sercami konsumentów. Dodatkowo platformy sklepowe zaczęły wprowadzać udogodnienia, których dotychczas nie było. Sprzedawcy mogą włączać do swoich sklepów m.in. leasingi, płatności odroczone, łatwe i szybkie dostawy do innych krajów czy też współpracę z serwisami sprzedażowymi z całego świata. Rok 2021 to także czas zmiany w zachowaniach zakupowych konsumentów. Według raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2021” (stworzonego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej) na początku pandemii COVID-19 klienci sklepów internetowych ograniczali wydatki na przyjemności i unikali większych inwestycji, teraz jednak się to zmieniło. Znacznie chętniej dokonują zakupów w sieci, wykupują abonamenty na platformach streamingowych czy kupują więcej towarów z branży spożywczej. W e-commerce w 2021 r. znacznie miały również większa płynność internetu (szczególnie na urządzeniach mobilnych) oraz wzrost znaczenia sztucznej inteligencji. Podsumowując – w zeszłym roku zwiększyła się satysfakcja z zakupów w e-sklepach, nastąpiło przewartościowanie nawyków, a do e-handlu weszło wiele udogodnień zarówno dla konsumentów, jak i sprzedawców. Można więc stwierdzić, że ubiegły rok był kolejnym złotym czasem dla handlu internetowego. Potwierdzają to m.in. dane IdoSell, najbardziej efektywnej sprzedażowo polskiej platformy sklepowej.
W 2021 r. sprzedawcy, którzy korzystają z naszej oferty, wygenerowali GMV (Gross Merchandise Value) na poziomie ponad 14 mld zł, czyli niemal trzykrotnie więcej, niż konkurencja. To rekordowe GMV w ponad 20-letniej historii IdoSell. Jednocześnie warto podkreślić, że nasi merchanci w 2021 r. odnotowali wzrost sprzedaży na poziomie 37% – mówi Piotr Wawer, head marketingu z IdoSell.
Według danych IdoSell, najlepszym miesiącem dla polskiego e-commerce w 2021 r. był listopad. Duża w tym zasługa Black Friday i Cyber Monday. To właśnie w tym miesiącu GMV sklepów internetowych, które korzystają z IdoSell, wyniosło prawie 1,65 mld zł. To o 39% więcej niż w analogicznym okresie w roku 2020. Dodatkowo, pod koniec miesiąca (czas, na który przypadły Black Week i Cyber Monday), sprzedaż w e-sklepach była o 25% większa niż w pozostałych tygodniach listopada 2021 r.
Coraz wyraźniej widzimy, że tendencje zakupowe polskich konsumentów uległy diametralnej zmianie. Wielu z nich, nawet po zniesieniu obostrzeń pandemicznych, nadal kupuje w sieci. Czas lockdownów pokazał, że sklepom internetowym można zaufać. Dodatkowo wygoda, którą niesie za sobą dostawa produktów do domów lub punktów odbioru, przeważyły szalę na stronę e-commerce. Nasze dane pokazują, że w 2021 r. konsumenci zdecydowanie chętniej robili zakupy w e-sklepach, niż w poprzednich latach. Szczególnie w listopadzie, czyli w okresie poszukiwań świątecznych prezentów – mówi Sara Dzierżawska, brand manager IdoSell.
Rozwój e-commerce generuje nowe potrzeby. Szybkie zmiany sprawiają, że platformy sklepowe i sklepy internetowe szukają rozwiązań, które wspierają sprzedaż. Tak rodzą się nowe tendencje w e-handlu.
Jakie będą trendy w e-commerce w 2022 r.? Oto przewidywania IdoSell.

POLECAMY

Cross-border

Cross-border, czyli sprzedaż międzynarodowa. To kierunek, w którym idzie coraz więcej e-sklepów. Lokalne rynki są już zbyt małe dla wielu przedsiębiorców. Dlatego też merchanci zaczynają sprzedawać za granicę. Naprzeciw tej potrzebie wychodzi coraz więcej platform sklepowych i sprzedażowych. Łatwe wejście na kolejne rynki wspierają m.in. integracje z marketplace’ami, kurierami czy też firmami oferującymi fulfillment, które umożliwiają sprzedaż na rynkach Europy i świata. W polskim e-commerce szczególnie popularna w tym roku będzie sprzedaż do Czech, Słowacji, Węgier, Rumunii czy też Grecji. Platforma IdoSell już od kilku lat stawia na cross-border. Umożliwienie polskim sprzedawcom wyjścia na kolejne rynki Europy, stało się jednym z priorytetów firmy. Plan ten zaowocował licznymi integracjami m.in. z Klarną, Wish, Packetą, Frisbo, Cdiscount czy też Spartoo.

Personalizacja produktów

Dostosowanie oferty do potrzeb klienta to jeden z trendów, który dominuje we współczesnym e-commerce. Na rynku są platformy sklepowe, które umożliwiają sprzedawcom tworzenie konfiguratorów (narzędzie to tworzenia towarów, które można spersonalizować). Te zaś pozwalają konsumentom na dostosowanie produktów ze sklepów internetowych do swoich potrzeb. Taki zabieg jest popularny m.in. w sklepach z branż wnętrzarskiej oraz modowej. W 2022 r. personalizacja produktów będzie się rozwijać. Żeby jak najlepiej dostosować towary do potrzeb klientów, sklepy internetowe będą tworzyć ankiety, quizy, akcje Q&A.

Wzrost znaczenia omnichannel

Omnichannel to model, który w czasie pandemii stał się jeszcze popularniejszy. Konsumenci przyzwyczaili się, że mogą operować swobodnie między sklepami online i offline. Omnichannel poszerza horyzonty i daje możliwość wyboru – a to sprawia, że marka zyskuje większe zaufanie klientów. Ten trend będzie się rozwijać w 2022 r., ponieważ e-sklepy będą też szukać nowych klientów w różnych miejscach. Pomoc w spięciu wszystkich kanałów sprzedaży jest tu bardzo istotna. Dlatego warto zwrócić uwagę na platformy sklepowe (np. IdoSell), które pomagają zaplanować i prowadzić skuteczną strategię omnichannel.

Jeszcze szybsze płatności

Natychmiastowa płatność jest bardzo ważna dla e-commerce. Właściciel sklepu internetowego powinien zapewnić klientom jak najszybszy sposób opłaty za transakcję, bez zmiany platformy czy jakichkolwiek rejestracji. Taki zabieg zwiększa szanse na udaną transakcję. W 2022 r. sklepy będą upraszczać ścieżkę opłaty za produkt. Klienci będą zdecydowanie chętniej korzystać z opcji zakupy za pomocą jednego kliknięcia, np. poprzez usługę Szybkie Zakupy 1-click z IdoPay.

Darmowa wysyłka

Jak wynika z raportu Gemius „E-commerce w Polsce”, darmowa dostawa jest jednym z głównych czynników zachęcających konsumentów do zakupów (według 88% badanych). Dlatego też e-commerce w 2022 r. będzie szukać kolejnych rozwiązań, które pozwolą sprzedawcom włączyć tę opcję do swojej oferty. Platforma sklepowa IdoSell zareagowała na tę potrzebę już w 2021 r.. We współpracy z InPost wprowadziła na polski rynek przełomową usługę Smile, która pozwoliła sklepom internetowym na darmową przesyłkę za zakupy powyżej 40 zł. Jak się okazało, współpraca ta była strzałem w dziesiątkę. Smile stało się najczęściej wybieraną formą dostawy w sklepach opartych na platformie IdoSell.

Sprzedaż mobilna

M-commerce to trend, który obowiązuje już od 2020 r., ale w roku 2022 nadal będzie się rozwijał. Tym bardziej że już ponad 50% konsumentów w Europie robi zakupy właśnie za pomocą telefonów komórkowych. W nowym roku firmy e-commerce będą ciągle poprawiać doświadczenia zakupowe na urządzeniach mobilnych. Przede wszystkim zmiany będą dotyczyć uproszczenia metod płatności (np. Szybkie Zakupy 1-click z IdoPay).

Zrównoważony rozwój

Z roku na rok konsumenci są coraz bardziej świadomi w kwestii ochrony środowiska. Wiedzą, że mogą zmienić swoje zachowania zakupowe na bardziej ekologiczne. Dlatego też szukają sklepów, które są eko. Znakomitym przykładem takiego e-sklepu jest Pan Pablo, gdzie w osobnej zakładce „sustainable” są produkty less i zero waste, carbon neutral czy też fair trade. Włączenie zrównoważonego rozwoju do modelu biznesowego pomoże dotrzeć do nowego segmentu klientów.

Zakupy w social mediach

Social commerce to odnoga e-handlu, która coraz szybciej zdobywa popularność. Wielu konsumentów decyzje zakupowe podejmuje podczas przeglądania mediów społecznościowych. Część z nich kupuje produkt bezpośrednio przez Facebooka lub Instagram. Coraz popularniejszy staje się np. Instagram Shop i Instagram Checkout, który pozwala na dokonywanie płatności przez Instagram, bez konieczności odwiedzania strony internetowej lub aplikacji danej marki. Dlatego w 2022 r. warto bezpośrednio połączyć swój sklep z Facebookiem lub Instagramem. W IdoSell w styczniu powstał specjalny moduł, który bezpośrednio łączy konto na Instagramie ze stroną e-sklepu. Dzięki temu treści z profilu pojawiają się bezpośrednio...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy