Rok temu o tej porze tydzień w tydzień wysyłałam kilka TIR-ów chłodni z produktami z Argentyny, przez port w Rotterdamie do Polski, a w sezonie wakacyjnym produkty z Polski do Portugalii. Wszystko chodziło jak w szwajcarskim zegarku.
W tym roku koronawirus wywrócił dotychczasowy sposób działania do góry nogami. W branży FMCG zmiany nie są tak duże jak w innych branżach, które pandemia dotknęła dotkliwie i zmiotła ich działalność z rynku na kilka miesięcy. Dla większości moich konsultingowych klientów z różnych branż sytuacja ta jest czymś nowym i niektórym trudno się w niej odnaleźć. Właściciele przedsiębiorstw, prezesi firm, szefowie zespołów, oprócz wielu trudnych decyzji finansowych, jakie muszą obecnie podejmować, borykają się z nowym sposobem zarządzania pracownikami. Wiele osób pracuje zdalnie, spadła motywacja, lojalność i poczucie więzi, a część osób skupia swoją uwagę na zamartwianiu się o zdrowie, sprawy finansowe i przyszłość. W takiej sytuacji, gdzie niepewność i nieprzewidywalność są tak wysokie jak nigdy wcześniej, nie ma się co dziwić i jednocześnie warto mimo wszystko spojrzeć na nią z zupełnie innej perspektywy, do czego zachęcam Cię w tym artykule.
POLECAMY
RamkA 1
Badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego pokazują, że:
Przedsiębiorstwa PRZED pandemią:
- 73% nie inwestowało w nowoczesne technologie.
Przedsiębiorstwa w CZASIE pandemii:
- 91% wykorzystuje przynajmniej jedną nowoczesną technologię.
- 10% dużych firm wdrożyło systemy do zarządzania pracą zdalną w trakcie pandemii (nie korzystając z nich wcześniej).
Przedsiębiorstwa PO pandemii:
- 69% zamierza korzystać z nowoczesnych form komunikowania się z klientem2.
RamkA 2
Czy wiesz, że:
- Myślenie o rzeczach negatywnych zabiera Ci ten sam czas, który mógłbyś poświęcić na myślenie o rzeczach pozytywnych?
- Myślenie o tym, czego nie chcesz, zabiera Ci ten sam czas, który możesz poświęcić na myślenie o tym, czego chcesz?
Czy pamiętasz trudną sytuacje, która zmobilizowała Cię do nowego działania lub znalezienia innych rozwiązań niż wcześniej?
Wiele firm wykorzystuje kryzys, jaki dotknął firmy w trakcie pandemii, do wdrożenia nowych rozwiązań, zmiany sposobu działania i myślenia. Przyspieszyła cyfryzacja, błyskawicznie powstawały sklepy internetowe, zwiększył się udział pracy zdalnej, powstała lista oszczędności, które zostaną utrzymane również po zakończeniu pandemii.
Dobrym przykładem postępowania w trudnych sytuacjach jest filozofia Kaizen pochodząca z japońskiego przemysłu (Toyota, Mazda, Sony, Honda), która po wojnie podbiła prawie cały świat. Sposób myślenia w niej zawarty ma wpływ na poprawę wydajności, wzrost produktywności, optymalizację działań pracowników i eliminację marnotrawstwa. Każdy najmniejszy krok przybliża do sukcesu. Potrzebna jest: pracowitość, dążenie do doskonałości i zaangażowane zespoły wspierane przez świadomego lidera.
Nie macie czasu teraz na dłuższe spotkania czy warsztaty?
Jeśli codziennie wykonacie jeden mały krok lub jedno udoskonalenie, to po miesiącu będzie ich 30, a to już całkiem duża zmiana na lepsze, do czego zachęcam.
Świadomie też zawalcz o swoją odporność psychiczną, która pozytywnie wpłynie również na Twoją odporność fizyczną tak bardzo potrzebną w tym czasie. A jeśli jesteś szefem lub właścicielem, zarządzaj i komunikuj się z zespołem przez skupienie uwagi na tym:
- Na co macie wpływ?
- Co w związku z tym można zrobić?
- Jak można wykorzystać nową sytuację, aby zyskać przewagę konkurencyjną?
Koordynator badań nad odpornością psychiczną Dr Joaquín Limonero mówi, że odporność psychiczna jest umiejętnością, którą można rozwijać i doskonalić.
Cztery filary odporności psychicznej, tzw. 4C, to:
- CHALLENGE: postrzeganie wyzwań jako szansy na pozytywną zmianę.
- CONFIDENCE: rozumiana jako pewność siebie, wiara w swoje możliwości.
- CONTROL: przekonanie o tym, że masz wpływ na to, co się dzieje w Twoim życiu.
- COMMITMENT: zaangażowanie i wytrwałość w dążeniu do celu.
Sprowadza się to do umiejętności: zarządzania stresem, radzenia sobie z emocjami i zarządzania swoimi myślami, czyli kierowania uwagi w takim kierunku, który jest dla Ciebie najbardziej produktywny. Jedna trzecia społeczeństwa wykorzystuje przeciwności losu do rozwoju, a po przejściu przez trudną sytuację czuje się silniejsza, ma wyższą pewność siebie i poczucie sprawczości, bo trudne życiowe sytuacje często są momentem zwrotnym, który pokazuje, co jest ważne, co warto kontynuować, a co zmienić3?
Przebadano ludzi sukcesu, multimilionerów, którzy swoje fortuny budowali od zera, zadając im pytanie: O czym myślą większość dnia? Okazuje się, że myślą o tym, czego chcą i jak to osiągnąć. Natomiast Ci, którzy sukcesów nie odnoszą, zazwyczaj myślą o tym, czego nie chcą w swoim życiu i kogo za to obwinić. Nasze myśli są kreatywne i tworzą naszą przyszłość. Przerwij na chwilę czytanie i rozejrzyj się wokół, spójrz na rzeczy, które Cię otaczają. Każda z nich pierwotnie była czyjąś myślą, a dopiero potem powstała jako namacalna materia, którą widzisz i możesz dotknąć.
Ćwiczenie: NA CZYM SKUPIASZ SWOJĄ UWAGĘ?
Proponuję Ci ćwiczenie, które przybliży Cię do nabycia kompetencji zarządzania swoimi myślami. Zacznij więc od uświadomienia sobie, gdzie jesteś. Ustaw budzik co 2 godziny, np. parzyste lub nieparzyste, jak wolisz, tak jak Ci bardziej pasuje do rytmu Twojego dnia. W momencie, gdy zadzwoni budzik, zwróć uwagę na to: o czym teraz myślisz?
Zapisz na kartce, w notesie lub w telefonie, o czym myślisz i od razu przy każdej pozytywnej myśli zaznacz +plus lub zakreśl ją zielonym korektorem, a przy każdej negatywnej myśli (lęku, obawie, przeszłości, której nie zmienisz) zaznacz -minus lub zakreśl ją korektorem w innym kolorze niż zielony. Policz, ile jest jednych, a ile drugich myśli.
Czy zauważyłeś jakieś prawidłowości, gdy patrzysz na porę dnia? Gdy jesteś w jakimś konkretnym miejscu? A może, gdy spędzasz czas z jakąś określoną osobą? Czy coś się powtarza? Jakie masz refleksje, gdy przeczytałeś zapis myśli z całego tygodnia. Wyciągnij wnioski i podejmij decyzje, co dalej chcesz z tym zrobić.
Następnym krokiem w zarządzaniu myślami, gdy przychodzi Ci do głowy myśl o tym, czego nie chcesz, jest pytanie:
W jaki sposób myślenie o tym przybliża mnie do tego, czego pragnę?
Może się okazać, że to myśl o ograniczeniach lub lęki, które tworzą w myślach sytuacje przeszkadzają...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!