Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zapytaj specjalistę

31 lipca 2020

NR 28 (Lipiec 2020)

Czego nie podrobi Twoja konkurencja?

3

Rok temu o tej porze tydzień w tydzień wysyłałam kilka TIR-ów chłodni z produktami z Argentyny, przez port w Rotterdamie do Polski, a w sezonie wakacyjnym produkty z Polski do Portugalii. Wszystko chodziło jak w szwajcarskim zegarku.

W tym roku koronawirus wywrócił dotychczasowy sposób działania do góry nogami. W branży FMCG zmiany nie są tak duże jak w innych branżach, które pandemia dotknęła dotkliwie i zmiotła ich działalność z rynku na kilka miesięcy. Dla większości moich konsultingowych klientów z różnych branż sytuacja ta jest czymś nowym i niektórym trudno się w niej odnaleźć. Właściciele przedsiębiorstw, prezesi firm, szefowie zespołów, oprócz wielu trudnych decyzji finansowych, jakie muszą obecnie podejmować, borykają się z nowym sposobem zarządzania pracownikami. Wiele osób pracuje zdalnie, spadła motywacja, lojalność i poczucie więzi, a część osób skupia swoją uwagę na zamartwianiu się o zdrowie, sprawy finansowe i przyszłość. W takiej sytuacji, gdzie niepewność i nieprzewidywalność są tak wysokie jak nigdy wcześniej, nie ma się co dziwić i jednocześnie warto mimo wszystko spojrzeć na nią z zupełnie innej perspektywy, do czego zachęcam Cię w tym artykule. 

POLECAMY

RamkA 1
Badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego pokazują, że:

Przedsiębiorstwa PRZED pandemią:

  • 73% nie inwestowało w nowoczesne technologie.

Przedsiębiorstwa w CZASIE pandemii:

  • 91% wykorzystuje przynajmniej jedną nowoczesną technologię.
  • 10% dużych firm wdrożyło systemy do zarządzania pracą zdalną w trakcie pandemii (nie korzystając z nich wcześniej).

Przedsiębiorstwa PO pandemii:

  • 69% zamierza korzystać z nowoczesnych form komunikowania się z klientem2.

RamkA 2
Czy wiesz, że:

  1. Myślenie o rzeczach negatywnych zabiera Ci ten sam czas, który mógłbyś poświęcić na myślenie o rzeczach pozytywnych? 
  2. Myślenie o tym, czego nie chcesz, zabiera Ci ten sam czas, który możesz poświęcić na myślenie o tym, czego chcesz?

Czy pamiętasz trudną sytuacje, która zmobilizowała Cię do nowego działania lub znalezienia innych rozwiązań niż wcześniej? 

Wiele firm wykorzystuje kryzys, jaki dotknął firmy w trakcie pandemii, do wdrożenia nowych rozwiązań, zmiany sposobu działania i myślenia. Przyspieszyła cyfryzacja, błyskawicznie powstawały sklepy internetowe, zwiększył się udział pracy zdalnej, powstała lista oszczędności, które zostaną utrzymane również po zakończeniu pandemii.
Dobrym przykładem postępowania w trudnych sytuacjach jest filozofia Kaizen pochodząca z japońskiego przemysłu (Toyota, Mazda, Sony, Honda), która po wojnie podbiła prawie cały świat. Sposób myślenia w niej zawarty ma wpływ na poprawę wydajności, wzrost produktywności, optymalizację działań pracowników i eliminację marnotrawstwa. Każdy najmniejszy krok przybliża do sukcesu. Potrzebna jest: pracowitość, dążenie do doskonałości i zaangażowane zespoły wspierane przez świadomego lidera. 

Nie macie czasu teraz na dłuższe spotkania czy warsztaty? 

Jeśli codziennie wykonacie jeden mały krok lub jedno udoskonalenie, to po miesiącu będzie ich 30, a to już całkiem duża zmiana na lepsze, do czego zachęcam.
Świadomie też zawalcz o swoją odporność psychiczną, która pozytywnie wpłynie również na Twoją odporność fizyczną tak bardzo potrzebną w tym czasie. A jeśli jesteś szefem lub właścicielem, zarządzaj i komunikuj się z zespołem przez skupienie uwagi na tym: 

  1.  Na co macie wpływ? 
  2.  Co w związku z tym można zrobić?
  3. Jak można wykorzystać nową sytuację, aby zyskać przewagę konkurencyjną?

Koordynator badań nad odpornością psychiczną Dr Joaquín Limonero mówi, że odporność psychiczna jest umiejętnością, którą można rozwijać i doskonalić. 
Cztery filary odporności psychicznej, tzw. 4C, to:

  1. CHALLENGE: postrzeganie wyzwań jako szansy na pozytywną zmianę. 
  2. CONFIDENCE: rozumiana jako pewność siebie, wiara w swoje możliwości.
  3. CONTROL: przekonanie o tym, że masz wpływ na to, co się dzieje w Twoim życiu. 
  4. COMMITMENT: zaangażowanie i wytrwałość w dążeniu do celu.

Sprowadza się to do umiejętności: zarządzania stresem, radzenia sobie z emocjami i zarządzania swoimi myślami, czyli kierowania uwagi w takim kierunku, który jest dla Ciebie najbardziej produktywny. Jedna trzecia społeczeństwa wykorzystuje przeciwności losu do rozwoju, a po przejściu przez trudną sytuację czuje się silniejsza, ma wyższą pewność siebie i poczucie sprawczości, bo trudne życiowe sytuacje często są momentem zwrotnym, który pokazuje, co jest ważne, co warto kontynuować, a co zmienić3?
Przebadano ludzi sukcesu, multimilionerów, którzy swoje fortuny budowali od zera, zadając im pytanie: O czym myślą większość dnia? Okazuje się, że myślą o tym, czego chcą i jak to osiągnąć. Natomiast Ci, którzy sukcesów nie odnoszą, zazwyczaj myślą o tym, czego nie chcą w swoim życiu i kogo za to obwinić. Nasze myśli są kreatywne i tworzą naszą przyszłość. Przerwij na chwilę czytanie i rozejrzyj się wokół, spójrz na rzeczy, które Cię otaczają. Każda z nich pierwotnie była czyjąś myślą, a dopiero potem powstała jako namacalna materia, którą widzisz i możesz dotknąć.

Ćwiczenie: NA CZYM SKUPIASZ SWOJĄ UWAGĘ?

Proponuję Ci ćwiczenie, które przybliży Cię do nabycia kompetencji zarządzania swoimi myślami. Zacznij więc od uświadomienia sobie, gdzie jesteś. Ustaw budzik co 2 godziny, np. parzyste lub nieparzyste, jak wolisz, tak jak Ci bardziej pasuje do rytmu Twojego dnia. W momencie, gdy zadzwoni budzik, zwróć uwagę na to: o czym teraz myślisz? 
Zapisz na kartce, w notesie lub w telefonie, o czym myślisz i od razu przy każdej pozytywnej myśli zaznacz +plus lub zakreśl ją zielonym korektorem, a przy każdej negatywnej myśli (lęku, obawie, przeszłości, której nie zmienisz) zaznacz -minus lub zakreśl ją korektorem w innym kolorze niż zielony. Policz, ile jest jednych, a ile drugich myśli. 
Czy zauważyłeś jakieś prawidłowości, gdy patrzysz na porę dnia? Gdy jesteś w jakimś konkretnym miejscu? A może, gdy spędzasz czas z jakąś określoną osobą? Czy coś się powtarza? Jakie masz refleksje, gdy przeczytałeś zapis myśli z całego tygodnia. Wyciągnij wnioski i podejmij decyzje, co dalej chcesz z tym zrobić. 
Następnym krokiem w zarządzaniu myślami, gdy przychodzi Ci do głowy myśl o tym, czego nie chcesz, jest pytanie: 

W jaki sposób myślenie o tym przybliża mnie do tego, czego pragnę? 

Może się okazać, że to myśl o ograniczeniach lub lęki, które tworzą w myślach sytuacje przeszkadzają...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy