Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

21 września 2021

NR 35 (Wrzesień 2021)

ANATOMIA SKLEPU ODNOSZĄCEGO SUKCESY

0 21

Właściciele sklepów stacjonarnych głowią się, czy grozi im kolejny lockdown. W tak niepewnych czasach trudno o zero-jedynkowe myślenie i całkowicie trafne decyzje. W tym artykule pokrótce omówię wybrane elementy wpływające na sukces sprzedażowy sklepu stacjonarnego i zaproponuję Ci krótką ściągę z listą rzeczy, o których nie możesz zapomnieć w nadchodzącym sezonie.

Na co najczęściej zwracają uwagę klienci sklepów stacjonarnych? Przede wszystkim na to, co jest widoczne na pierwszy rzut oka, a jest to witryna sklepowa. Dobra aranżacja wystawy ma znaczący wpływ na sprzedaż oraz wizerunek marki. Czym zatem wyróżnia się ciekawa witryna sklepowa?

POLECAMY

  • Pobudza emocje, budzi pozytywne lub negatywne skojarzenia. Dzięki temu zabiegowi Twoja marka ma szansę pozostać w pamięci klienta na dłużej.
  • Zawiera czytelną informację. Każda ekspozycja powinna mieć swój temat przewodni. Twoja witryna może informować klientów o aktualnych promocjach, generalnie – o oferowanym asortymencie lub nawiązywać do obowiązujących trendów.
  • Motywuje do wejścia. Ciekawe witryny zaciekawiają klienta i kuszą, aby sprawdził, co jest w środku.
  • Odróżnia od konkurencji. Tworząc witrynę, warto przyjrzeć się temu, co w zakresie visual merchandisingu robi konkurencja i myśleć nieszablonowo. Zobacz przykład najbardziej imponującej VM-owej wizytówki w historii! Sklep ZARA w dzielnicy Soho w Nowym Jorku stworzył swoją wizualizację 3D, która miała przynieść radość mieszkańcom pełnego pandemicznych ograniczeń miasta. Twórcą tego dzieła jest dom artystyczny ShaneF Motion Design. Jego założycielem jest wybitny, młody artysta z Dublina Shane Griffin. https://www.youtube.com/watch?v=BCRAcvCk3Vc
  • Jest estetyczna i uporządkowana. Okno wystawowe jest czyste, nie wiszą na nim przyklejone taśmą kartki, które pamiętają poprzednią epokę. Ekspozycja towaru nie jest zakurzona.
  • Prezentuje widoczne promocje – ten zabieg uruchamia „skąpca poznawczego”, czyli mechanizm zachodzący w umyśle klienta, który – ogólnie mówiąc – selekcjonuje i odsiewa wiele niepotrzebnych informacji oraz stosuje uproszczenia. Klient korzysta z heurystyk, stereotypów, schematów, automatyzacji i innych tego typu narzędzi upraszczania rzeczywistości.
  • Cena „przed i po”. Komunikując obniżki, sprzyjasz uaktywnieniu instynktu łowcy na zakupach. Klienci kochają okazje i lubią mieć poczucie zaoszczędzonych pieniędzy.
  • Dekoracja spójna z porą roku, pogodą. Nawiązywanie do zmian za oknem jest bardzo ważne. Producent rajstop – włoska marka Calzedonia – zmienia swoje witryny w zależności od warunków atmosferycznych. Gdy pada, sprzedawcy eksponują ciemne, bardziej stonowane kolory.
  • Brak widocznych klipsów. Zabezpieczenia antykradzieżowe nie są najbardziej estetycznym elementem wystroju witryny. Pamiętaj, aby je ukryć przed okiem klienta.
  • Oświetlenie. Zadbaj o to, aby centralne punkty ekspozycji były zawsze dobrze oświetlone. Warto wziąć pod uwagę również to, że w sklepach przyulicznych witryna może przyciągać oświetleniem również po godzinach zamknięcia.
  • Ekspozycja tematyczna. Tworzenie logiczne zestawów, które stymulują sprzedaż dodatkową, pomaga zwiększać koszyk zakupowy.
  • Kontrastowe połączenia kolorystyczne. Skutecznie przyciągają uwagę klienta.

Drogowskazy i oznaczenia

Czy masz absolutną pewność, że Twoi klienci wiedzą, jak dotrzeć do Twojego sklepu? Bez względu na jego lokalizację (galeria handlowa lub sklep przyuliczny) możesz rozważyć jaki nośnik reklamowy wybrać.

Witryna sklepowa sieci ZARA w dzielnicy Soho w Nowym Jorku
Źródło:  www.instagram.com/shanef3d/

 

Przykładowe nośniki reklamowe 

  • kaseton nad wejściem, szyld reklamowy,
  • flagi,
  • banery reklamowe,
  • naklejki podłogowe lub chodnikowe,
  • dmuchańce,
  • potykacze,
  • balony.

Pamiętaj, że na użycie tych oznaczeń Twojej obecności w przestrzeni publicznej potrzebujesz stosownych zgód – czy to właściciela budynku, zarządcy galerii handlowej lub władz miasta.

Najważniejsi są ludzie

Zatrudniaj najlepszy zespół sprzedaży. Moim zdaniem, idealny sprzedawca powinien odznaczać się determinacją w działaniu. Być zorientowany na cele i widzieć w każdym kliencie odwiedzającym Twój sklep szansę sprzedażową. To osoba, która naturalnie lubi ludzi i świadczy im wyjątkową obsługę. To gracz zespołowy, który wspiera i efektywnie współdziała z innymi. Dobrze, jeśli przywiązuje uwagę do szczegółów...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy