Zatruci w biznesie

Strefa szefa

Sięgając pamięcią do dawnych technik sprzedaży, każdy trener, menedżer, właściciel firmy, powie Ci: „zamykaj sprzedaż”. Niektórym wychodzi to lepiej, innym gorzej, ale sprzedażowa mantra wisi nam nad głową od lat. Lecz czy to wciąż działa? W zasadzie współczesny klient ma zawsze prawo powiedzieć NIE, zatem jaka jest różnica? Czy to manipulacja czy perswazja? Ważne, że Ty robisz 100%, reszta i tak jest w rękach klienta.

Dzisiaj lepiej jest zapomnieć o starych technikach. Millenialsi, którzy obecnie stają się główną siłą nabywczą rynku, preferują rozmowy biznesowe oparte na etycznych zachowaniach. Coraz więcej słyszy się o trendzie „tu nie o pieniądze tylko chodzi”. Pracując w takim świecie, manipulacja może Cię drogo kosztować.

POLECAMY

Gdzie jest magiczna granica między manipulacją a perswazją?

Wielu handlowców sądzi, że manipulacja występuje wówczas, jeśli klientowi wciska się produkty, których on nie potrzebuje. Jeśli natomiast chce on kupić, moja (handlowca) intencja jest dobra, zatem nie można tu mówić o manipulacji.
Sprzedaż moralna oznacza, że zarówno Ty, jak i klient wiecie, co jest dla niego najlepsze. A co jeśli on nie wie do końca, co jest dla niego dobre? Czy sprzedając auto ze szklanym dachem komuś, komu bardzo się takie auto podoba, lecz wiemy, że w jego kraju przez większość czasu leje deszcz, więc i tak nie będzie z tego korzystał, to manipulacja? W świecie sprzedaży mówi się: „kto bogatemu zabroni” – skoro klient chce, to trzeba sprzedać. Lecz w praktyce wygląda to tak, że w perspektywie czasu klient, odkrywając, że na nic mu szklany dach, będzie miał pretensje do Ciebie.

Emocje czy chłodna kalkulacja?

Myśląc logicznie, powinniśmy skupiać się na racjonalnej stronie prowadzenia biznesu. Nasza sprzedaż będzie „czysta”, czyli nie będziemy po...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy