Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strefa szefa

10 lutego 2022

NR 37 (Styczeń 2022)

Zarządzanie emocjami w biznesie w obliczu zmian i noworocznych wyzwań

0 245

Nowy rok niesie ze sobą ekscytację z powodu nadchodzących wyzwań, symboliczne rozpoczęcie czegoś nowego, a zarazem budzące refleksję poczucie upływającego czasu. Zastanawiamy się nad zrealizowanymi i niezrealizowanymi celami, marzeniami, budżetami. W wielu firmach kończy się planowanie nowego roku, ustala się nowe biznesowe cele, kierunki rozwoju. Podejmuje się także wiele decyzji, niekiedy trudnych, związanych z koniecznością pożegnania się z pracownikami lub partnerami biznesowymi.

Obecny nowy rok, mający wprowadzić także zupełnie „nowy ład” w budżetach i sposobie zarządzania firmami, może powodować stres, napięcie i wywoływać lęk. Zarządzanie emocjami staje się dziś jednym z kluczowych aspektów zarządzania zespołami, przedsiębiorstwem, a także projektami. Aspekt emocjonalny bywa także skutecznie wykorzystywany w marketingu. Atmosfera świąt powoduje, że łatwiej ulegamy sentymentom oraz podprogowym komunikatom zawartym w magicznej oprawie lampek, pierników i płatków śniegu.

POLECAMY

Co by się zmieniło, gdybyś uświadamiał sobie częściej, co czujesz?

Kiedy podczas moich szkoleń pytam przedsiębiorców i liderów, co myślą o emocjach w biznesie, nadal wielu odpowiada, iż w biznesie liczy się przede wszystkim dyscyplina, kontrola i opanowanie. Emocje schodzą na dalszy plan.
Tymczasem, gdyby się dobrze zastanowić – czy idąc na zakupy naprawdę za każdym razem kupujemy „racjonalnie”? Czy nigdy nie ulegliśmy umiejętnie ułożonym produktom na półkach, sugestii sprzedawcy, zapachowi pysznego jedzenia lub po prostu – wpływowi reklamy? Czy to naprawdę czysty mechanizm, czy może umiejętne odwoływanie się do naszych potrzeb, które wywołują w nas określone emocje. Co by się wydarzyło, gdybyś przed dokonaniem kolejnego zakupu przekraczającego Twój budżet uświadomił sobie: „co czujesz”, „co tak naprawdę skłania Cię do podjęcia tej decyzji”, „jaka potrzeba kryje się za chęcią dokonania tego zakupu”? Albo zanim obniżyłbyś klientowi cenę Twojej usługi, powodując, iż w rzeczywistości będziesz musiał wykonać swoją pracę niemalże za darmo, czując przy tym frustrację i żal do samego siebie – co by się zmieniło, gdybyś uświadomił sobie, „jakie emocje wzbudza we mnie komunikat klienta”, „co sprawia, że chcę po raz kolejny ulec klientowi”, „co powoduje, że tak trudno jest mi powiedzieć «nie»”?
I jeszcze jeden przykład: co by się zmieniło, gdybyś jako szef, zamiast ulegać pracownikowi, który nie wykonał zleconej mu pracy w sposób należyty, zmuszając Cię do tego, abyś sam w sposób poprawny dokończył pracę – zadał sobie pytanie: „co powoduje, że trudno jest mi udzielić pracownikowi konstruktywnej informacji zwrotnej?”, „jakie emocje wzbudza we mnie konieczność podjęcia z pracownikiem rozmowy na temat wykonanej przez niego pracy?”, „co mówi mi mój lęk przed rozmową z pracownikiem?”.
Jak widzisz – wiele mogłoby się zmienić w Twoim życiu i sposobie zarządzania zespołem, gdybyś w praktyce wykorzystał inteligencję emocjonalną.

Jak zyskać ponadprzeciętną przewagę nad konkurencją i zbudować silny, współpracujący zespół?

Daniel Goleman podkreślał, iż umiejętność rozpoznawania, w jaki sposób nasze emocje wpływają na nasze decyzje, nasze zachowanie i na naszą pracę, jest punktem wyjścia wszystkich życiowych i biznesowych przedsięwzięć.
Samoświadomość staje się dzisiaj kluczową kompetencją umożliwiającą podejmowanie decyzji, realizację celów, budowanie relacji osobistych i zawodowych, zarządzanie swoim życiem lub zarządzanie pracownikami.
 

 

Zapamiętaj
Zdaniem Golemana przywódcy inteligentni emocjonalnie zyskują ponadprzeciętną przewagę nad konkurencją, a także umożliwiają kierowanie zespołami nie tylko na podstawie wiedzy specjalistycznej, lecz także wysoko rozwiniętych kompetencji społecznych i osobistych.


Inteligencja emocjonalna umożliwia świadome działanie, kiedy podejmujemy decyzje w zaciszu własnego gabinetu, a także w tych kryzysowych sytuacjach, w których niezbędne jest reagowanie w sposób profesjonalny i umożliwiający osiągnięcie porozumienia.
 

Ramka 1
Czym jest inteligencja emocjonalna?

Inteligencja emocjonalna nazywana jest również dojrzałością emocjonalną. Polega na zdolności do rozpoznawania i nazywania własnych uczuć, ale także do odczytywania i nazywania uczuć innych. Jest ściśle związana z wysokimi kompetencjami społecznymi, np. w kontekście kierowania innymi ludźmi, odczytywania mowy ciała, rozwiązywania konfliktów czy motywowania innych do podejmowania działań.


Różnica między doświadczaniem emocji a ich okazywaniem

Sytuacje kryzysowe, konfliktowe, spory między pracownikami, agresywni klienci, zmiany cenników lub zasad współpracy z partnerami biznesowymi, zmiany w ustawodawstwie regulujące kwestie finansowe, nieporozumienia ze wspólnikiem, a także zdarzenia losowe, choroby, nagłe odejście pracownika – to tylko kilka z sytuacji, w których konieczne będzie podjęcie pracy z emocjami. Profesjonalizm nie wyklucza w takich sytuacjach mądrego zarządzenia doświadczeniami emocjonalnymi, a nawet wymaga rozładowania silnego ładunku emocjonalnego towarzyszącego sytuacjom kryzysowym.
Rzecz w tym, iż istnieje różnica między doświadczaniem emocji a okazywaniem ich w sposób nieprzemyślany i automatyczny, do którego skłaniać nas będzie obszar mózgu odpowiedzialny za natychmiastowe zlikwidowanie zagrożenia.
Rozwijanie inteligencji emocjonalnej pomoże nam kontrolować pobudzenie emocjonalne, aby działały na korzyść uczestników sytuacji kryzysowej i były zgodne z zasadami pożycia społecznego.

Emocje a nasze ciało

Nie chodzi o tłumienie emocji, gdyż potencjał uczuć prędzej czy później ujrzy światło dzienne. „Chowanie” emocji w sobie jest nie tylko szkodliwe z punktu widzenia psychologicznego, lecz także z punktu naszej fizjologii, gdyż jak wiemy – emocji doświadczamy również w sposób fizyczny.
Tłumienie silnych reakcji związanymi z uczuciami może w konsekwencji doprowadzić do poważnych chorób somatycznych i zaburzeń ze strony układu nerwowego, pokarmowego i krążenia. Co więcej – w wielu firmach pracownicy nie mają możliwości mówić o tym, co czują, zwłaszcza jeśli odczuwają niezgodę, czują się źle w zespole lub doświadczają trudności z realizacją zadań.
 

Warto wiedzieć
Stan emocjonalny towarzyszący niewyrażonej w sposób konstruktywny emocji, powoduje narastającą frustrację oraz podwyższa temperaturę i ostatecznie prowadzi często do kosztownych (nie tylko pod względem emocjonalnym) konsekwencji. 


Zacznij od nastawienia

W jaki sposób zatem wykorzystywać moc emocji w biznesie i jak mądrze nimi zarządzać, zwłaszcza w obliczu ciągłych, zaskakujących przemian i propagandy informacyjnej, wpływającej na nasze decyzje? Warto zacząć od przyjrzenia się swojemu nastawieniu co do wyrażania emocji w biznesie.
Jeśli uważasz za niemądre mówienie o tym, co czujesz, zapewne nie będziesz pytał o emocje swoich pracowników, klientów czy partnerów biznesowych. Jeśli emocje będą w Twojej firmie tematem tabu – najprawdopodobniej ominie Cię wiele ważnych informacji, a może sporo z nich by Cię poinformowało o...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy