Współpraca marketingu i sprzedaży: sekret udanego, firmowego wzrostu

Marketing

Kooperacja działów sprzedaży i marketingu bywa czasem wyboista; na drodze ku świetlanej przyszłości pełnej świętowania wspólnych sukcesów stoi wiele pomniejszych wyzwań. Warto jednak działać ramię w ramię oraz pokonywać pojawiające się przeciwności – walczymy przecież o to samo, czyli o pozyskanie nowych klientów i wytężoną pracę nad brand awareness. Jak więc rozsądnie podejść do tematu – i sprawić, by wspólna praca tych dwóch działów przebiegała pomyślnie? W niniejszym tekście prezentujemy spis wyzwań, którym warto się dokładniej przyjrzeć – zarówno z perspektywy członka zespołu marketingu, jak i zespołu sprzedaży!

Wedle danych przytaczanych przez HubSpot wynika, że aż jedna czwarta przedstawicieli działów marketingu i sprzedaży określa ich współpracę jako... źle lub słabo zgraną. Jest to o tyle ciekawe, że w wielu przypadkach część kadry menedżerskiej z innych, bardziej technicznych zespołów, traktuje marketing i sprzedaż właściwie jako jedność, której zadaniem jest zdobycie nowych klientów (w języku angielskim ukuto nawet termin smarketing, oznaczający udaną i efektywną kooperację tych dwóch teamów) – po części oczywiście ma ona rację, ale nie oszukujmy się: wszyscy zgromadzeni na łamach tego pisma wiemy, że prawda w tym przypadku jest znacznie bardziej skomplikowana.
Główną różnicą w pracy obu działów jest to, że zadania marketingu są znacznie bardziej holistyczne. Dział skupia się w dużej mierze nie tylko na zdobyciu nowych leadów dzięki skutecznemu wdrażaniu różnego rodzaju kampanii, lecz także na budowaniu świadomości marki i jej oferty produktowej. Tym samym trafia z przekazem w różne miejsca, za pośrednictwem wielu kanałów; rzadko kiedy ma jednak do czynienia z klientem w relacji „jeden na jeden”....

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy